Amb els efectes col·laterals de la pandèmia encara presents en la psique comuna, la cinquena edició de Lorem Ipsum ha posat un èmfasi especial a tornar a estar juntes i barrejades, en un exercici de pura consciència col·lectiva. La festa i l’escolta sensible han ocupat un espai central en les propostes convidades. La nostra no pot ser una celebració sense més ni més: venim d’on venim, i la incertesa conjuntural ens obliga a repensar aquest «ajuntar-nos» de nou.

Pujar i baixar escales

«El treball en una bona prosa té tres esglaons: un de musical, en què es compon; un altre d’arquitectònic, en què es construeix; finalment, un de tèxtil, en què es teixeix.»

Walter Benjamin, Einbahnstraße (Carrer de sentit únic), 1928.

Seguint la cita de Walter Benjamin, podríem dir que l'artista Teresa Lanceta suma en la seva obra música, arquitectura i tèxtil, i fa pensar en coreografies, en un cos o diversos cossos nuant gestos, polítiques i àmbits. En aquesta ocasió, Lanceta i Pedro G. Romero es van unir en coautoria per presentar Pujar i baixar escales, una actuació que va comptar amb la participació de les bailaoras Javiera de la Fuente, Fuensanta «La Moneta» i Ana Morales. Aquesta activitat es va realitzar en el context de l'exposició Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert.

Son[i]a #346 Jessica Ekomane
16.02.2022

Son[i]a #346 Jessica Ekomane

Jessica Ekomane és artista sonora, compositora, i professora d'Estudis Sonors i Arts Sòniques a la Universität der Künste Berlin. Les instal·lacions i actuacions quadrafòniques d’Ekomane aborden la música algorítmica com una pràctica social basada en qüestions com la relació entre la percepció individual i la dinàmica col·lectiva, i exploren les expectatives d'escolta i les seves arrels socials.

Escoltar a RWM

El lirisme sonor del blues

La música té una presència destacada en l’univers pintat de Jean-Michel Basquiat, en especial el jazz. King Zulu, una de les obres de l’artista de la col·lecció MACBA, rendeix tribut a quatre grans trompetistes de la història del jazz: Bix Beiderbecke, Bunk Johnson, Howard McGhee i el gran Louis Armstrong, la figura més imponent del quadre i que dona lloc al títol.

Anar al Col·leccionable

Sonem... Manuals de reparacions i sons còsmics

Manuals de reparacions i sons còsmics va ser una proposta d’exposició expandida que mirava cap al passat de certes formes d’autoedició col·lectives i experimentals. L’exposició presentava projectes que incloïen, a més de les edicions en paper, edicions sonores. Per aquesta raó, el programa Parlem de… es va transformar en Sonem amb… per apropar-nos a aquesta exposició des de l’escolta en una reivindicació de la música com a catalitzador.

Son[i]a #339. Aho Ssan
08.10.2021

Son[i]a #339 Aho Ssan

Aho Ssan és un músic francès, d'herència ivoriana i ghanesa. Amb Desiré Niamké, el seu nom de pila, ha signat i realitzat treballs gràfics i cinematogràfics, pràctiques que com la seva identitat múltiple, ressonen en la seva música. El febrer de 2020 va llançar el seu àlbum de debut “Simulacrum”, just abans de l'estat d'alarma a Europa, el tancament i les protestes del moviment BLM per la mort de George Floyd als EEUU, un escenari propici per a l'escolta atenta de “Simulacrum”.

Escoltar a RWM

Tony Cokes. Música, text, política

En els seus vídeos, Tony Cokes explora i subverteix els discursos culturals i polítics incrustats en la música pop, l’electrònica, l’art, la televisió i el cinema. A través d’obres com Black Celebration (1998) i Fade to Black (1990), examina temes com la representació racial (la hipervisibilitat i invisibilitat simultània que afecta la subjectivitat negra) i el context del capitalisme tardà; amb paraules seves, «règims representacionals de la imatge i el so».

Lorem Ipsum. Músiques situades

La quarta edició de Lorem Ipsum, va ser planejada per al 2020 i cancel·lada per la pandèmia. Repensada i abordada, encara amb restriccions, però amb més ganes de reunir-se que mai, persistia en el desig d’obrir aquell espai a veus, cossos i pràctiques summament personals, cuidades i complexes. Amb una consciència cada cop més clara de qui, com i des d’on parlàvem, en aquesta entrega de Lorem Ipsum la nostra mirada es va centrar de nou en aproximacions des dels marges de la música i el ludisme.