L’any 1991, les imatges de l’anomenada Guerra del Golf van impactar a tot el món. No tant per inaugurar un tipus d’armament o una nova lògica militar, sinó perquè suposaven una nova política de les imatges. Les escenes bèl·liques emeses per televisió confonien el simulacre de batalla creat pels ordinadors i altres dispositius electrònics, de la batalla real. A l’espectador li era impossible distingir si es tractava d’una imatge real o extreta d’un simulador o de les pantalles d’un videojoc. Un esdeveniment desxifrat per teòrics com Jean Baudrillard i cineastes com Harun Farocki, que va produir la seva celebrada trilogia Eye/Machine (2001-2003). Aquest cineasta de culte construeix un assaig visual sobre la perversa confusió entre les imatges generades per l’ull humà, capaç de copsar l’esdeveniment real, i les creades per la màquina, que treballa amb elements manipulables. Que la televisió no mostrés cap persona ferida per un míssil, només volia dir que les imatges que emetia de míssils caient eren resultat d’un simulador. Però els morts hi eren. Renunciant a la imatge genuïna, a més de blanquejar la guerra real, a l’ull humà se li nega el seu paper com a testimoni històric.

Descobreix l'exposició