Carregant...

Eye / Machine II, 2002

Ull / Màquina II, 2002

A la trilogia Eye / Machine (Ull/Màquina), Farocki aborda la tecnologia de la guerra i de com aquesta tecnologia visual penetra en la vida civil. A les seves pel·lícules fa palès el fet que l’ull humà està perdent la capacitat de discernir les imatges reals de les que pertanyen a la ficció. A Eye / Machine la lent de la càmera se situa en les anomenades «bombes intel·ligents» i substitueix l’ull humà com a testimoni privilegiat de la guerra. La manipulació d’imatges en temps de conflicte no és pas una cosa innovadora, ja que nombrosos testimonis documentals al llarg de la història demostren que s’ha convertit en una arma més contra l’enemic. La contrainformació, que en altres èpoques es va fer des dels púlpits, a través de fulls de mà o mitjançant l’ús de les ones radiofòniques, ara passa pel control de la imatge, tot i que ja no es parla de propaganda de guerra i són els grans grups de comunicació els qui tenen el control de la informació. L’últim perill per a la propaganda oficial han estat les publicacions en línia i la vertiginosa velocitat amb la qual els usuaris de blocs arreu del món poden «pujar-hi» la seva versió dels fets.

Tenint en compte el nivell de desenvolupament de la tecnologia actual, Farocki es pregunta fins a quin punt es pot distingir entre l’home i la màquina. En la moderna tecnologia militar, la intel·ligència desplegada ja no es redueix a la de l’ésser humà, sinó que cal sumar-hi la de les màquines. La combinació «home-màquina» es concreta, segons el cineasta, en la combinació «ull-màquina», quan analitza el funcionament de les màquines intel·ligents i el que elles «veuen» quan treballen sobre la base de programes de reconeixement i processament d’imatges.

L’empenta que la Guerra del Golf (1991) va donar als dispositius electrònics de vigilància –un intricat sistema de supervivència, detecció i advertiment que pot actuar sobre un enemic potencial–, va fer que es coneguessin com a C3I: Command, Control, Communications and Intelligence. Farocki estableix paral·lelismes entre el desenvolupament de la indústria militar i el de la tecnologia, alhora que posa de manifest la creixent imbricació d’aquests novíssims avenços i la seva aplicació en la vida quotidiana.

La trilogia Eye / Machine està formada per tres peces, de 25, 15 i 25 minuts cada una. Reflecteix els instruments de treball, guerra i control, les noves tècniques en robòtica i videovigilància especialment avançades des de la Guerra del Golf. La projecció d’imatges discorre en paral·lel en dues pantalles.

Eye/Machine II

A la segona part d’Eye / Machine , Farocki aprofundeix en la relació entre producció i guerra. Les càmeres són implantades a les màquines, la substitució de l’ull de l’home pel de la màquina. De nou utilitza les imatges emeses per televisió durant la Guerra del Golf amb imatges d’ús industrial captades en una cadena de muntatge (que ja havia utilitzat a la primera part) i les combina amb d’altres d’extretes de simuladors de vol o de conducció de carros de combat. Totes aquestes imatges tenen més a veure amb la ciència ficció que no pas amb la realitat mateix. A més, mostra les imatges captades per la primera bomba amb càmera de televisió que es va llançar des d’Alemanya el 1942, durant la Segona Guerra Mundial. Com que en aquella època la tècnica electrònica encara era rudimentària, una càmera de cinema va enregistrar les imatges que oferia el monitor. Al contrari que en les últimes guerres, en aquells moments aquesta mena d’enregistraments no tenien atractiu comercial.

-

Altres obres d'Harum Farocki a la Col·lecció MACBA:

Eye / Machine I, 2001
Eye / Machine III, 2003


Fitxa tècnica

Títol original:
Eye / Machine II
Número de registre:
2470
Artista:
Farocki, Harun
Data de creació:
2002
Any d'adquisició:
2004
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Mèdia
Tècnica:
Vídeo doble canal, color, so, 15 min 47 s
Número d'edició:
Ed. 3/3 + 1 P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Harun Farocki
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Podria ser el meu dormitori (o una cosa semblant). Fins i tot les mateixes característiques tècniques: totes les parets i volums construïts en aquest mòdul de tela crua per a pintors on mesurar-me i mesurar-nos.
Pep Agut