Fa vint anys, Dora García va presentar al MACBA un experiment performatiu que qüestionava totes les idees preconcebudes sobre què és una institució: El Reino. Durant un mes i mig, va deixar una novel·la a l’entrada del museu, a l’atri, amb el títol El Reino. The Kingdom. Estructurada en dies i hores, explicava què passaria al museu mentre durés la seva intervenció. Es podia llegir com una novel·la o com si es tractés d’un programa de performance, on s’explicava què aniria passant a cada moment (com, per exemple, que s’obrís el museu a les 11 del matí, o que algú fes un crit dins l’atri a les 2 del migdia). Els esdeveniments estaven qualificats com un rànquing que anava de “impossible” fins a “sobrenatural”. Els jugadors de El Reino eren performers que seguien el guió de l’artista però també ho eren les persones que treballaven al museu, algunes de les obres exposades i elements de l’edifici com la càmera que hi ha situada a l’atri. Dora García valora els efectes d’un projecte que, com explica, es podria reactivar en qualsevol moment: “Va ser un treball amb un component antiinstitucional molt fort que va trobar grans recolzaments i grans resistències.” No et perdis la reflexió completa de l’artista a la nova entrevista que acabem de publicar.

OBRES A LA COL·LECCIÓ DE DORA GARCÍA