Un dia de 1975, l’artista americana Dara Birnbaum es va “armar” amb una càmera de 35 mm per defensar el seu territori personal, que era envaït per quatre amics en una performance col·lectiva. Entre ells, hi havia Dan Graham, Ian Murray i David Askevold, que amb una càmera de super-8 intentaven introduir-se en el seu espai físic. D’aquesta lluita simbòlica n’han quedat dos enregistraments, que s’han passat a vídeo i es mostren en dues pantalles: situades davant per davant, en una s’hi veuen les fotos que va prendre l’assetjada i, en l’altra, la pel·lícula super-8 dels assetjadors. A més de les referències literals i evidents, Peça d’atac evoca també la capacitat invasora dels mitjans de comunicació en la vida de tots, quan, en la violència contemporània, l’arma ja no és un objecte físic, sinó un codi de la imatge. “Els artistes sempre han qüestionat una manera dominant de veure el món”, explicava Birnbaum en una entrevista recent.

OBRES A LA COL·LECCIÓ DE DARA BIRNBAUM

DESCOBREIX L'EXPOSICIÓ

L’or no s’associa amb la brutícia. I l’or, com els diamants, és un material exalçat. Té un grau d’abstracció tal que et situa –si el fas servir artísticament– en un nivell encara més elevat.
James Lee Byars