Carregant...

Attack Piece, 1975

Peça d'atac, 1975
Instal·lació, Dimensions variables

A meitat dels anys setanta i de forma pionera, l'americana Dara Birnbaum inicià una exploració de les possibilitats del vídeo com una forma d'expressió pròpia de la cultura contemporània. A les seves peces de vídeo, utilitzant el mateix vocabulari del mitjà televisiu, el retornava convertit en un discurs crític.

Attack Piece és una de les primeres instal·lacions de dos monitors de Dara Birnbaum i una de les peces destacades de la seva producció. Es tracta de dos monitors que, situats en dues parets oposades, mostren el material enregistrat durant una lluita o confrontació performativa entre Dara Birnbaum i diversos amics, entre els quals es trobaven els artistes Dan Graham, Ian Murray i David Askevold.

L'acció es va dur a terme a Halifax, Nova Escòcia, l'any 1975. Mentre Dara Birnbaum, armada amb una càmera de 35 mm, ocupa una posició relativament estàtica per defensar el seu espai, quatre persones intenten introduir-se en el seu territori, tant físic com psicològic, amb l'ajut d'una càmera de super-8. Posteriorment, aquest material visual va ser transferit a un tercer mitjà, el vídeo, per a la seva projecció en dos monitors.

L'aparent simplicitat de l'acció que es mostra a Attack Piece, a més de la seva eficàcia visual, conté més d'un nivell de lectura. L'obra es construeix com una metàfora del paper de la televisió i els mèdia en la vida dels espectadors. Es tracta de mitjans amb un accés privilegiat a l'espai privat i la intimitat, fet que els dóna un poder tan excepcional com ambivalent. El treball performàtic d'Attack Piece escenifica aquesta capacitat «invasora». En aquesta forma de violència contemporània, l'arma ja no un objecte físic sinó un codi de la imatge. La peça revela els aspectes estructurals de les obres d'artistes dels anys setanta com Dan Graham i Vito Acconci que van influir el desenvolupament artístic inicial de Birnbaum. Però alhora conté una ruptura significativa amb aquests referents de formació en tant que s'hi fa patent un posicionament de gènere que serà fonamental en el treball posterior d'aquesta artista: els agressors d'Attack Piece són tots homes mentre que l'agredida és una dona.

La instal·lació conté alhora un element de recerca formal sobre els mitjans de reproducció de la imatge. Si bé en una pantalla es projecten les diapositives fetes per l'«agredida» durant l'acció, en l'altre es mostren les pel·lícules enregistrades pels «atacants». Unes i altres incorporen els moviments del cos, el ritme i la situació a l'espai que imposen ambdós mitjans. Attack Piece mostra com les possibilitats formals dels mitjans tecnològics de representació es traspassen a l'objecte representat.


Fitxa tècnica

Títol original:
Attack Piece
Número de registre:
2462
Artista:
Birnbaum, Dara
Data de creació:
1975
Any d'adquisició:
2004
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Video doble canal, b/n, so, 7 min 45 s c/u
Dimensions:
Dimensions variables
Número d'edició:
Ed. 2/3 + 1 P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Dara Birnbaum
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Imatges

Dara Birnbaum "Attack Piece", 1975
Dara Birnbaum "Attack Piece", 1975
Dara Birnbaum "Attack Piece", 1975
Dara Birnbaum "Attack Piece", 1975
M’agrada treballar amb allò que s’acostuma a dir "herència cultural", però els materials que faig servir són molt banals, com clixés, com blocs de sucre, portes, cuscús, catifes, documents oficials.
Latifa Echakhch