Auschwitz, 1997
«El retorn a la naturalesa em serveix des de sempre com un retorn al lloc on soc capaç de reflexionar. Un reflexió que no entenc allunyada de la cultura.» Per a Francesc Abad, cultura i natura formen part d’un mateix registre, tan vital com simbòlic. «El gest d’escriure la paraula Auschwitz i el fet que el pas del temps la faci desaparèixer em serveix per construir memòria.» Una memòria que, en el cas personal de l’artista, està arrelada en els primers relats orals escoltats d’infància, sota un arbre caqui en un casal anglès a la casa dels treballadors del tèxtil a Terrassa. Com explica el mateix Abad, «Més endavant, aquesta cultura de la memòria, la dels perdedors, esdevindria un vocabulari ètic en el meu treball artístic.» Davant d’una societat que tendeix a l’oblit, aquest sentit de la responsabilitat i la memòria col·lectiva actua com un imperatiu ètic que passa per davant de qualsevol altra consideració estètica o formal.
Fitxa tècnica
- Títol original:
- Auschwitz
- Número de registre:
- RT.0014
- Artista:
- Abad, Francesc
- Data de creació:
- 1997
- Fons:
- Col·lecció MACBA. Dipòsit de l’Ajuntament de Barcelona. Donació Rafel Tous (en procés d’incorporació)
- Tipus d'objecte:
- Fotografia
- Tècnica:
- Fotografia per blanqueig de colorants sobre polièster. Edició 1/2
- Dimensions:
- 6 fotografies: 150 x 150 cm c/u (alt x ample)
- Número d'edició:
- Ed. 1/2
- Crèdits:
- Col·lecció MACBA. Dipòsit de l'Ajuntament de Barcelona. Donació Rafael Tous
- Copyright:
- © Francesc Abad, VEGAP, Barcelona
- Recursos d'accessibilitat:
- No
La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.
Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.
Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.