El orden del tiempo

Estudio Barozzi Veiga, SLP

Aquesta proposta aspirava a ser continuista amb les idees i lògiques del pla d’ordenació del Raval del 1980 —que va dirigir Lluís Clotet, en col·laboració amb Òscar Tusquets, Francesc Bassó i altres arquitectes, denominat Del Liceu al Seminari— i que ha definit la plaça, dotant-la del seu caràcter únic i singular. Es concebia així, essencialment, com un fragment més afegit a la sèrie de cossos que envolten la plaça. Un nou edifici aparentment independent, pensat per complementar-se i dialogar amb aquest conjunt heterogeni.

El orden del tiempo, Estudio Barozzi Veiga, SLP
El orden del tiempo, Estudio Barozzi Veiga, SLP
El orden del tiempo, Estudio Barozzi Veiga, SLP

Unidad y continuidad

UTE Camps Felip Arquitecturia, SLP, i Tuñón Arquitectos, SLP

El punt de partida d’aquesta proposta se centrava en la idea de construir una nova arquitectura al costat del Convent dels Àngels que, per una banda, assumís els valors de continuïtat propis de l’entorn històric, i, per altra, sabés integrar la discontinuïtat formal i constructiva de l’arquitectura de l’edifici Meier. Com un text escrit amb elements dels diferents moments de la història del Raval i el màxim respecte per les estructures consolidades, la proposta apostava per construir un conjunt unitari compost per edificis de diferents èpoques i estils, cosits per un recorregut per a vianants que abastava tot el seu perímetre.

Unidad y continuidad, UTE Camps Felip Arquitecturia, SLP, i Tuñón Arquitectos, SLP
Unidad y continuidad, UTE Camps Felip Arquitecturia, SLP, i Tuñón Arquitectos, SLP
Unidad y continuidad, UTE Camps Felip Arquitecturia, SLP, i Tuñón Arquitectos, SLP

Dau al set

UTE Caruso St John Architects, LLP, i Bosch-Capdeferro

A través d’una estratègia de constel·lacions i consolidacions, aquest projecte buscava integrar més plenament el museu a la ciutat circumdant perquè els espais de la plaça dels Àngels i els seus voltants poguessin establir una relació de complicitat. La construcció d’un nou cos de sales d’exposició, incorporant i relacionant-se amb els espais del Convent dels Àngels, apuntava a conformar un conjunt ric i divers de nous espais d’art. A més, proposava, l’addició d’un cos esglaonat com a mirador a l’espectacle urbà de la plaça.

Dau al set, UTE Caruso St John Architects, LLP, i Bosch-Capdeferro
Dau al set, UTE Caruso St John Architects, LLP, i Bosch-Capdeferro
Dau al set, UTE Caruso St John Architects, LLP, i Bosch-Capdeferro

El MACBA dels Àngels

UTE David Chipperfield Architects i b720 Arquitectura

Més que una simple expansió del museu, aquest projecte proposava fondre la identitat del museu amb la identitat del lloc. La proposta consistia a crear un campus per al MACBA. La plaça dels Àngels es convertia així en una extensió del mateix museu, un punt d’arribada i centre unificador dels diferents espais que conformarien el nou conjunt museístic. El nou edifici completava i ampliava l’històric convent, que s’havia de restaurar. El disseny tenia com a objectiu crear un edifici públic radicalment sostenible.

El MACBA dels Àngels, UTE David Chipperfield Architects i b720 Arquitectura
El MACBA dels Àngels, UTE David Chipperfield Architects y b720 Arquitectura
El MACBA dels Àngels, UTE David Chipperfield Architects y b720 Arquitectura