Quan, en plena transició política espanyola, es va crear a Barcelona el col·lectiu Film Vídeo Informació, volia impulsar les possibilitats del que llavors eren “nous” mitjans audiovisuals. A la seva revista Visual (1977-78) va donar a conèixer grans renovadors del cinema experimental com Chantal Akerman, Michael Snow i Anthony McCall. D’aquest darrer artista, la Col·lecció MACBA compta amb una de les seves “pel·lícules de llum sòlida”, com ell mateix les anomenava. Line Describing a Cone, de 1973,  explora les propietats de la llum i la naturalesa del cinema. Projectada per primera vegada a Fylkingen (Estocolm) el 30 d'agost de 1973, va ser una de les obres pioneres d'aquesta línia d'avantguarda que desdibuixava els límits entre l’art visual i cinema. Es tracta d’una instal·lació fílmica que comença com un punt de llum projectat sobre un fons negre. Durant mitja hora, el punt es va desplaçant fins a dibuixar una circumferència de llum i alhora, una forma cònica però buida, com si només fos la superfície o la capa externa d’un con. L’espectador hi pot transitar sense un punt de visió únic: en funció dels seus moviments, aquest va canviant. Un feix de llum sòlid que invalida les lleis de la física.

Visita l'exposició