La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Proyecto Niágara I (Jota Be y Erre O)
, 1993

Projecte Niàgara I (Jota Be i Erra O), 1993

Niágara és una de les sèries més ambicioses de l’artista i amb més significat dins la seva trajectòria. Consisteix en una sèrie de composicions de símbols i elements diversos, disposats com un mosaic en forma de quadrícula i amb un llenguatge pròxim al pop. Amb un significat autobiogràfic, juga amb la universalitat de símbols com el tarot, els signes del zodíac o el dibuix de les fulles d’una rosa, i la dimensió privada d’algunes imatges. La sèrie parla de la vida de l’artista, la seva infància, la relació amb la seva família i la malaltia que el va marcar sempre, el desordre bipolar. Per a l’artista suposava una crònica completa de la seva vida.

El títol és un homenatge a la pel·lícula protagonitzada per Marilyn Monroe, Niágara (1954), un prototipus de bellesa femenina que l’artista sempre va admirar. Obregón es va informar en llibres de botànica sobre les roses silvestres que havien florit el mes del seu naixement i va reproduir la paraula rosa en anglès, xinès, japonès, rus, àrab i hebreu. Va buscar parelles de personatges significatius a la seva vida i va seleccionar marques de productes comercials com perfums, aliments i d’altres per reproduir-ne els logos. Tot aquest material el va anar situant en una retícula o estructura de vuit caselles i dos nivells. Són les seves Niágaras, una conversa simbòlica entre diferents personatges o una trobada imaginària entre els àmbits públic i privat de l’artista. «A Niágara pretenc retratar alguns fantasmes de la vida estrictament personal i altres de la cultura massiva, barrejats i tots al mateix nivell, sense categories», explicava Obregón.

La Niágara que forma part de la Col·lecció MACBA conté setze formes traçades en color negre damunt d’un fons blanc, dividides per una línia: l’espai superior representa el cel i l’inferior la terra. Hi ha formes orgàniques com pètals de rosa i també signes aràbics. Les figures humanes corresponen a les siluetes de Jorge Luis Borges i el mateix artista, que es miren en diàleg des d’un extrem a l’altre de la composició, al costat de les lletres de les seves inicials. Es tracta d’un relat visual fragmentat i xifrat que posa en joc l’entorn afectiu de l’artista: una trobada de diverses figures del seu imaginari personal.


Fitxa tècnica

Títol original:
Proyecto Niágara I (Jota Be y Erre O)
Número de registre:
2754
Artista:
Obregón, Roberto
Data de creació:
1993
Any d'adquisició:
2005
Estat:
En exposició
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Cautxú i grafit
Sala:
Edifici Meier, Planta 1, Sala 10
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit Brondesbury Holdings Ltd.
Copyright:
© Manuel Ocampo
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites informació específica sobre l’obra o l’artista, ens pots contactar a colleccio [at] macba.cat i/o visitar la biblioteca del MACBA.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Visita la mostra permanent
Mostra permanent
Entrar en un museu és una cosa que comença a casa, en un avió, en un tuit
Mark Wigley