Carregant...

The Camera: Je or La Camera: I, 1977

Instal·lada als Estats Units des de 1970, Babette Mangolte (Montmorot, França, 1941) va participar activament en el cercle d'artistes, coreògrafs i cineastes de l'avantguarda de Nova York dels setanta. Després de col·laborar com a documentalista i directora de fotografia amb Marina Abramović, Chantal Akerman, Trisha Brown, Philip Glass, Yvonne Rainer, Robert Rauschenberg i Robert Whitman, entre d'altres, al 1975 va començar a fer els seus propis treballs.
The Camera: Je /La Camera: I (1977), la seva segona pel·lícula, explora les relacions de poder que s'estableixen en l'acte de produir imatges i amb un llenguatge formal molt depurat, expressa les decisions i renúncies del fotògraf. El film presenta tres parts diferenciades que juguen amb la idea del contrast i la dicotomia. La primera part, enregistrada a l'estudi de l'artista, mostra una sessió fotogràfica amb una càmera i una model en primer pla que rep ordres: “Mira'm. Mira la càmera.” Les ordres de la fotògrafa, mig en anglès i mig en francès, s'adrecen a la model, però acaben implicant també l'espectador, que s'identifica tant amb l'artista com amb el subjecte fotografiat.

A la segona part del film, la càmera s'ha desplaçat als carrers de Nova York propers a l'estudi de l'artista a Tribeca. La veu calla. La càmera a la mà escaneja d'una manera atzarosa el moviment urbà amb la intenció de capturar els sorolls i la immediatesa de la metròpoli. Mangolte presenta una segona dicotomia entre interior i exterior, silenci i soroll, retrat i paisatge, el control de l'artista a l'estudi i el moviment espontani de la càmera al carrer.

La tercera part retorna a l'interior de l'estudi. A la paret hi ha un gran nombre de fotografies dels carrers vistos anteriorment, mentre l'artista i un personatge masculí les comenten i seleccionen. Com una col·lecció de punts de vista, l'escena posa l'espectador en el lloc del fotògraf, el fa partícip del seu espai professional i el convida a formar part activa del procés. Amb un llenguatge formal molt depurat, les decisions i renúncies del fotògraf emergeixen amb força en el treball de Babette Mangolte.


Fitxa tècnica

Títol original:
The Camera: Je or La Camera: I
Número de registre:
3666
Artista:
Mangolte, Babette
Data de creació:
1977
Any d'adquisició:
2009
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Mèdia
Tècnica:
Pel·lícula 16 mm transferida a vídeo, b/n i color, so, 88 min
Número d'edició:
Ed. 2/5 + 2 P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Copyright:
© Babette Mangolte
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Imatges

Babette Mangolte "The Camera: Je or La Camera: I", 1977
Babette Mangolte "The Camera: Je or La Camera: I", 1977
Babette Mangolte "The Camera: Je or La Camera: I", 1977
Babette Mangolte "The Camera: Je or La Camera: I", 1977
El que pretenc quan explico la història d’una víctima de la violència a Colòmbia és apel·lar al record del dolor que experimentem tots els éssers humans, aquí o a qualsevol lloc del món.
Doris Salcedo