Carregant...

Montsalvat, 1981-1994

Obra sobre paper (única), 281,5 x 602 x 5 cm

Anselm Kiefer va néixer a Alemanya l’any 1945. Va estudiar
dret i literatura francesa a la Universitat de Friburg i,
posteriorment, art a les acadèmies d’art de Friburg i
Karlsruhe. L’any del seu naixement marca la fi de la Segona
Guerra Mundial, i el situa en una generació d’alemanys de
postguerra que havien heretat el llegat del feixisme i
s’havien vist enfrontats a la negociació cultural de la
memòria i la identitat nacional alemanya. En aquest aspecte,
hem de contextualitzar la seva obra en relació amb la
declaració de Theodor W. Adorno del 1949 i la influència que
va exercir en aquell moment: "Després d’Auschwitz, escriure
poesia és un acte de barbàrie." Al començament de la dècada
dels setanta, Kiefer va estudiar informalment amb l’artista
Joseph Beuys; però a diferència del seu mestre, no va viure
l’experiència directa del trauma històric de l’holocaust. La
fotografia, la pintura i l’escultura de Kiefer exemplifiquen
el dilema de la representació i la representació històrica en
la mesura que l’artista investiga persistentment les
preocupacions estètiques i ètiques de "com es pot representar
allò que és irrepresentable". L’atmosfera mitopoètica i
malenconiosa de la seva obra és el vestigi d’un procés on
l’artista pregunta simultàniament què significa pintar i què
significa ésser alemany a l’Alemanya de després de l'holocaust
[1]. Sovint, a causa del seu vocabulari pictòric
expressionista, l’han alineat amb els "nous salvatges", un
terme de l’historiador de l’art Wolfgang Becker que ha estat
utilitzat per descriure l’obra d’artistes alemanys com ara
Georg Baselitz, A. R. Penk i Markus Lüpertz.

Aquest tríptic de gran format, Montsalvat, produït entre el
1981 i el 1994, transforma la superfície uniforme de
l’abstracció moderna en un espai que combina i crea una
topografia de materials, entre els quals trobem sorra,
gira-sols, llavors de gira-sol i corda. Com moltes de les
obres de Kiefer inspirades en mites de la càbala, l’alquímia i
les llegendes germàniques, Montsalvat, associat al Sant Grial,
al·ludeix a la llegenda d’aquest objecte sagrat. El Sant Grial
era un símbol de la fe a l’Edat Mitjana i la seva recerca
llegendària va ser elaborada al segle XII per escriptors com
Wolfram von Eschembach al seu llibre Parsifal. La pintura de
Kiefer és una exploració de com actuen les imatges mítiques i
sondeja la manera com el mite esdevé història i la història
esdevé mite. L’obra també recull una preocupació pel temps
mitjançant la incorporació dels canvis en la natura —gira-sols
secs— en el procés creatiu.
[1] Lisa Saltzman. Anselm Kiefer and Art After Auschwitz (Nova
York i Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999), p.
1-16.

Anselm Kiefer
Montsalvat, 1981-1994


Fitxa tècnica

Títol original:
Montsalvat
Número de registre:
1459
Artista:
Kiefer, Anselm
Data de creació:
1981-1994
Any d'adquisició:
1998
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Obra sobre paper (única)
Tècnica:
Pintura, sorra, pipes, fang, corda i altres elements sobre tela
Dimensions:
281,5 x 602 x 5 cm (alt x ample x fons)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Anselm Kiefer, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Tot i que les meves escultures contenen idees sobre processos de desenvolupament psicològic i emocional, de fet no són sinó exploracions físiques del pensament, el sentiment, la comunicació i la relació.
Karla Black