Carregant...

No es homosexual simplemente el homófilo sino el cegado por el falo perdido, 2016

No és homosexual simplement l'homòfil, sinó l'encegat pel fal·lus perdut, 2016

Alberto Cardín (Villamayor, Astúries, 1948 – Barcelona, 1992) va ser un antropòleg, assagista i destacat activista de la causa homosexual durant la Transició espanyola. Instal·lat des de 1973 a Barcelona, on va escriure el gruix de la seva producció, va ser professor d’antropologia a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, articulista a mitjans destacats d’aquells anys com El País, El viejo topo o Ajoblanco, i autor de títols com Guerreros, chamanes y travestis (Tusquets, 1984) o Dialéctica y canibalismo (Anagrama, 1992). Abordant l’antropologia des d’una perspectiva LGTBI, va avançar-se al que, amb els anys, seria la cultura queer. L’any 1976 va deixar esbossat un guió per a una pel·lícula mai realitzada amb el títol No es homosexual simplemente el homófilo sino el cegado por el falo perdido. Abans de morir de sida, va llegar tot el seu fons a la Sociedad Asturiana de Filosofía de la Universitat d’Oviedo, on avui es troba aquest text mai estrenat i que la parella artística El Palomar ha recuperat.

El guió apunta els temes que Cardín va desenvolupar posteriorment en el seu corpus teòric i alhora suposa un document històric d’un moment molt significatiu de la Transició espanyola, quan s’estava preparant el projecte de llei per a la reforma política que va permetre l’elecció del primer president democràtic després del franquisme. Reflecteix bé aquest moment i s’avança a allò que, al cap dels anys, s’ha definit com a «cinema de la Transició». S’avança també al que ha estat la revisió de la perspectiva de gènere per part de les teories queer. El Palomar ha portat el guió d’Alberto Cardín a la pantalla en una instal·lació que, a més del vídeo, inclou la documentació que va acompanyar el procés de recerca per elaborar l’obra i un conjunt de cartells, realitzats per diversos artistes, que han estat incorporats al vídeo per donar pas a les diferents escenes. Cabello/Carceller, Francesc Ruiz, Dora García o Nazario, entre d’altres, han elaborat cartells a l’entorn de les nocions que es desenvolupen en el film, com ara perversió o veritat, però també sobre d’altres temes que interessaven Cardín, com la psicoanàlisi lacaniana, la figura de Pier Paolo Pasolini o la de Daniel Paul Schreber, el jurista alemany que, a principis del segle XX, va deixar escrites unes memòries sobre la seva homosexualitat, estigmatitzades després per la psicoanàlisi clàssica.

Arran de la presentació de l’obra a la Capella de Barcelona l’any 2016, El Palomar explicava: «Realitzar aquest guió, en certa mesura, era tornar a apuntar coses a la manera de Cardín. Era una persona amb una complexitat força densa, primer pel fet de ser un intel·lectual i, en segon lloc, perquè era una persona molt incòmoda a nivell social. I aquesta incomoditat creiem que té molt a veure amb la manera d’entendre la teoria de gènere des d’una perspectiva queer.»


Fitxa tècnica

Títol original:
No es homosexual simplemente el homófilo sino el cegado por el falo perdido
Número de registre:
5945
Artista:
El Palomar (Grup d'artistes)
Data de creació:
2016
Any d'adquisició:
2022
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
Tipus d'objecte:
Mèdia-instal·lació
Número d'edició:
Pel·lícula: Ed. 4/5 + 1 P.A.; taula,cartells i guió: obra única
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional d'Art Contemporani
Copyright:
© El Palomar
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.