La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Color Bar, 1977-1985

Franja de color, 1977-1985
Fotografia, 39,4 x 58 cm

En l’obra de Baumgarten destaca el profund interès pel continent americà i les seves poblacions, així com l’acostament a altres qüestions com ara el pas del temps sobre la naturalesa, el coneixement humà, l’economia i el poder. Encara que la pràctica de Baumgarten és molt plural —munta obres específiques en funció del lloc que han d’ocupar, crea escultures efímeres, publica llibres, escriu textos, exposa fotografies, produeix pel·lícules o viatges— els noms són l’únic element comú a totes les seves activitats.1 Posar nom, delinear i identificar parts del món és la forma més bàsica del poder.

En el cas del colonialisme, la denominació va ser entesa com a apoderament i es va convertir en el mitjà més clar d’expressar la presa de possessió. Reiteradament, Baumgarten es refereix en la seva obra als noms dels pobles indígenes d’Amèrica del Nord i del Sud, els noms que aquests pobles usaven per anomenarse entre si i els noms de la seva Gora, fauna i geografia. A través de l’ús reiterat dels noms indígenes, Baumgarten sembla que suggereix una possible inversió de l’oposició tradicional entre el vell i el nou continent.

A la seva primera exposició a Amèrica del Nord, el 1985 a la galeria Marian Goodman de Nova York, Baumgarten va presentar fotografies en blanc i negre fetes l’any 1977 a la Gran Sabana. Aquesta regió és una vasta extensió de pastures al sud-est de Veneçuela i l’hipotètic emplaçament d’El Dorado. Ha estat el centre de diverses obres de Baumgarten, fins i tot abans d’haver visitat la zona. Aquestes fotografies es presenten acompanyades dels noms dels rius de la zona, que són l’únic vestigi de la llengua indígena pròpia de la regió, ja desapareguda. Avui aquesta regió, rica en recursos, torna a presenciar una lluita per la seva apropiació a través de l’explotació comercial. Baumgarten no tan sols lliga metafòricament el seu passat colonial amb el present neocolonial, sinó que denuncia amb dolorós detall els efectes del desenvolupament sobre les poblacions indígenes, així com els canvis radicals en la seva geografia. Baumgarten, en la seva obra artística i en diverses publicacions, es refereix a aquesta explotació i a l’amenaça que plana sobre el paisatge natural i els habitants indígenes.

ICraig Owens: Nombres propios en Lothar Baumgarten. Autofocus Retina, MACBA, 2008.

Fitxa tècnica

Títol original:
Color Bar
Número de registre:
3668
Artista:
Baumgarten, Lothar
Data de creació:
1977-1985
Any d'adquisició:
2009
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Fotografia
Tècnica:
fotografia a les sals de plata
Dimensions:
39,4 x 58 cm (alt x ample)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Lothar Baumgarten, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

M’agrada treballar amb allò que s’acostuma a dir "herència cultural", però els materials que faig servir són molt banals, com clixés, com blocs de sucre, portes, cuscús, catifes, documents oficials.
Latifa Echakhch