Carregant...

Green Green Grass of Home, 2002

Verda verda gespa de casa, 2002
Maja Bajevic neix a Sarajevo el 1967; viu i treballa a París. Especialitzada en Arts Multimèdia per l’Escola de Belles Arts de París, ha treballat en diferents medis d’expressió: performance, vídeo, instal·lació i fotografia, aconseguint un notable reconeixement internacional a través de la seva participació en importants exposicions i biennals. Les guerres viscudes a l’ex-Iugoslàvia han deixat empremta en els seus treballs, que sovint amaguen un important contingut de denúncia de les atrocitats comeses.

Emanuel Licha neix a Montreal el 1971 i viu i treballa entre la seva ciutat natal i París.
Després d’especialitzar-se en Geografia Urbana, estudia Belles Arts a la Universitat de Montreal i es gradua a l’Escola Nacional de Belles Arts de Lió. Al llarg dels anys 90 fins l’actualitat exposa en diverses galeries i centres, en ocasions junt amb l’artista Maja Bajevic. El seu interès principal és l’arquitectura i els espais públics, i en les seves instal·lacions hi trobem constants referències als àmbits social, històric o polític.

El vídeo Green, Green Grass of Home és un exemple de la col·laboració entre Bajevic i Licha. Al llarg del vídeo, Bajevic, mentre camina per un prat verd, fa una descripció en anglès del seu antic pis a Sarajevo, ocupat des de la guerra de l’ex-Iugoslàvia per inquilins que ara es resisteixen a ser desallotjats.

Amb paraules de l’artista: "De la mateixa manera que nosaltres habitem la nostra llar, ella ens habita també a nosaltres. Ens identifiquem amb determinats indrets i aquests marquen les nostres vides. Amb les desaparicions d’aquests llocs, voluntàries o forçades, nosaltres també perdem tot allò que vàrem viure en ells. Els plans mentals són utilitzats en diverses disciplines, com la geografia o la psicologia, per així entendre com algú es projecta a sí mateix en un determinat espai.

En aquest treball, realitzat en col·laboració amb Emanuel Licha, apareixo en un gran prat mentre faig una descripció del meu apartament a Sarajevo, on van viure els meus pares i més tard jo, abans de la guerra de l’ex-Iugoslàvia. Des de llavors, el pis ha estat ocupat per gent que encara ara es resisteix a ser desallotjada. Els intents per aconseguir que ens tornin l’apartament no han fructificat fins al moment de realitzar aquest vídeo, malgrat que les "lleis oficials" sobre la restitució de pisos ocupats eren vigents durant la guerra. No he tornat al meu apartament des de fa més de 10 anys, però en la meva descripció filmada intento recordar-lo amb gran detall, i em moc pel prat com si caminés dins d’ell: vaig d’una habitació a l’altra, descrivint-les i explicant-ne anècdotes.
A partir de la descripció, es va dibuixar un plànol del pis. I a partir d’aquest plànol vàrem fer construir una maqueta que representava només les parets externes del pis, i vàrem col·locar un fons. Amb aquesta maqueta vàrem anar a un estudi fotogràfic, que acostuma a dedicar-se als retrats de celebracions importants tipus bodes, bateigs,..., i vàrem posar com si fóssim una jove parella d’enamorats, ficats dins de la maqueta, dins de la 'llar' que no tenim.

Fitxa tècnica

Títol original:
Green Green Grass of Home
Número de registre:
2706
Artista:
Bajevic, Maja - Licha, Emanuel
Data de creació:
2002
Any d'adquisició:
2006
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Vídeo monocanal, color, so, 17 min 53 s i enregistrament sonor
Número d'edició:
Ed. 4/5 + 2 P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales
Copyright:
© Maja Bajevic, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

M’agrada pensar que, a l’obra, l’artista no és res més que un material d’un altre tipus, que coopera amb la resta de materials.
Robert Rauschenberg