Premsa

Torna al MACBA Lorem Ipsum

Descarrega la nota de premsa aquí.

El MACBA ofereix una nova edició del programa permanent dels mesos de juliol: Lorem
Ipsum
. S’hi reuniran propostes molt heterogènies que naveguen de la música a
l’experimentació, de la performance a la investigació artística, en definitiva exploren els
marges de diverses disciplines. Aquesta segona edició comptarà amb 6 sessions úniques,
nocturnes, que tindran lloc a diversos espais del museu: Capella MACBA, Convent dels
Àngels, Auditori i Atri del museu. Como a novetat d’enguany, els concerts de dissabte
seran gratuïts, en el marc de Dissabtes MACBA ja que, gràcies a Uniqlo, el museu ofereix
portes obertes (de 16 a 20h) per tal d’accedir a les exposicions i participar en les
activitats. A més, el dissabte 14 de juliol, el MACBA es suma a les festes del barri del
Raval oferint el concert de RIOBAMBA, amb entrada lliure.

Comissariat per Alicia Escobio i Anna Ramos

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

El MACBA presenta "Melanie Smith. Farsa i artifici"

Melanie Smith. Farsa i artifici, comissariada per Tanya Barson, s’organitza a partir de set nuclis temàtics juxtaposats que recorren la trajectòria d’aquesta artista visual des de principis dels noranta fins a l’actualitat.

► Aquesta mostra monogràfica de Melanie Smith reuneix més de 120 obres, entre les quals hi ha peces clau dels seus inicis i també obres recents; és l’exposició més exhaustiva feta mai a Europa del treball de l’artista.

► Melanie Smith (Poole, Regne Unit, 1965) viu i treballa a Ciutat de Mèxic des de 1989, i el 2011 va representar Mèxic a la Biennal de Venècia. El contrast entre el seu país d’origen i el d’adopció és molt present en la seva obra.

► L’exposició del MACBA examina en profunditat la trajectòria de Smith i inclou obres de nova producció com María Elena (2018), que s’exposarà per primera vegada. La mostra, produïda amb el MUAC de Ciutat de Mèxic i el Museu Amparo de Puebla, viatjarà a Mèxic el 2019.

Títol: Melanie Smith. Farsa i artifici Inauguració: dijous 17 de maig de 2018, a les 20 h Conversa inaugural: 19 h Tanya Barson i Melanie Smith Dates: del 18 de maig al 7 d’octubre de 2018 Organització i producció: MACBA, en col·laboració amb el MUAC Museo Universitario Arte Contemporáneo, UNAM, Mèxic, i el Museo Amparo de Puebla, Mèxic Comissària: Tanya Barson

Un «palimpsest gegant»: així defineix el seu treball Melanie Smith (Poole, Regne Unit, 1965), a qui el MACBA dedica una gran exposició, la més exhaustiva que s’ha fet a Europa fins avui, que revisa la trajectòria de l’artista en profunditat. La mostra reuneix més de 120 obres (escultures, assemblatges, relleus, pintures, obres en vídeo, fotografia i instal·lacions) realitzades des de principis dels noranta fins avui i inclou peces de nova producció. Establerta des de 1989 a Mèxic, on ha desenvolupat la seva carrera, Smith ha estat testimoni de l’impacte de la modernització capitalista, la globalització neoliberal i l’hiperconsumisme, i el col·lapse de la modernitat. En la seva feina, com passa en un palimpsest (manuscrit que conserva empremtes d’una altra escriptura anterior), coexisteixen diversos nivells de significat, i el contrast entre el seu país d’origen i el d’adopció hi té un paper clau. Per aquest motiu, el recorregut s’estructura en nuclis temàtics i forma una constel·lació d’obres de moments diversos que evidencien les continuïtats de motius recurrents en tota la seva producció: Abstracció, Urbà, Color, Cos, Arqueologia, Natura i Escala.

Melanie Smith va néixer al Regne Unit el 1965, però ha desenvolupat la seva carrera dins l’escena artística mexicana des dels anys noranta, una època en què aquest país atreia artistes provinents d’arreu del món. El 1989 Smith va deixar enrere les tensions polítiques i econòmiques de la Gran Bretanya de Thatcher i es va instal·lar a Mèxic, país que va representar a la Biennal de Venècia de 2011. Tots dos contextos ‒el mexicà o, en sentit més ampli, llatinoamericà, i el britànic o, més extensament, la cultura anglosaxona o eurocèntrica‒ són essencials en la seva obra. Des dels anys vuitanta, Smith ha abordat temes interrelacionats que comprenen els efectes de la industrialització, l’economia i l’estètica de l’abstracció, la urbanització, el colonialisme i, més recentment, la natura i l’entropia. Al llarg de la seva obra du a terme un treball d’arqueologia de la modernitat.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

El MACBA presenta "Ni aquí ni enlloc", exposició individual de Domènec que aplega vint projectes de les dues darreres dècades

Descarrega la nota de premsa aquí.

► Partint de la distància entre les utopies i les realitats socials, Ni aquí ni enlloc reflexiona a través de vint obres de l’artista visual Domènec sobre les estratègies polítiques de memòria històrica i d’empoderament social.

► Fins al 6 de maig, es podrà visitar la intervenció de Domènec L’estadi, el pavelló i el palau al Pavelló Mies van der Rohe, una col·laboració del MACBA i la Fundació Mies van der Rohe en el marc de l’exposició.

► Després del seu pas pel MACBA, l’exposició individual de Domènec viatjarà a Filipines el febrer de 2019, gràcies a la col·laboració de l’Institut Ramon Llull.

Títol: Domènec. Ni aquí ni enlloc Comissària: Teresa Grandas Inauguració: dimecres 18 d’abril de 2018, a les 18 h al Pavelló Mies van der Rohe i a les 19.30 h al MACBA Exposició: del 19 d’abril a l’11 de setembre de 2018 Organització i producció: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona

Ni aquí ni enlloc és una exposició individual dedicada a la producció artística de les dues darreres dècades de l’artista visual Domènec (Mataró, 1962). La mostra reuneix vint obres realitzades des de finals dels anys noranta fins a l’actualitat i n’inclou algunes de nova producció. El conjunt de treballs de Domènec s’articula al voltant de qüestions com la distància entre les utopies i les realitats socials; l’especulació sobre la dimensió pública de l’arquitectura i els preceptes ideològics que la determinen; sobre quin són els mecanismes socials i històrics i què els interfereix; i sobre què condiciona la memòria o l’oblit. Enlloc és, en la retòrica de la modernitat, l’espai de la utopia (del grec , «no» i topos. «lloc», literalment: «enlloc»). Des de la posada en crisi de la modernitat i la constatació de les fallides del moviment modern, Domènec desplega al llarg del recorregut de la mostra una recerca i un assaig crític que es materialitza en forma d’escultures, instal·lacions, fotografies, vídeos o intervencions en l’espai públic.

Domènec. Ni aquí ni enlloc és una proposta crítica respecte el projecte modern: dona veu als protagonistes, als discursos no oficials, i defuig els relats dominants per tal de restituir la memòria. Les obres incloses a l’exposició parteixen de diferents contextos locals i estableixen un diàleg amb altres àmbits internacionals, per tal de plantejar l’impacte actual de propostes utòpiques sorgides arran de la revolució industrial i en contraposició al capitalisme.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

UNIQLO i MACBA s’uneixen per obrir l’art contemporani a la ciutat de Barcelona

• Portes obertes al MACBA, tots els dissabtes tarda, gràcies a UNIQLO.

• Mitjançant l’acord, cada dissabte, a més d’entrada gratuïta a les exposicions, el MACBA acollirà una programació de distintes disciplines artístiques, amb un esdeveniment destacat el darrer dissabte de cada mes.


23 de març, 2018 Barcelona – La marca japonesa UNIQLO i el Museu d’Art Contemporani de Barcelona, MACBA, han anunciat avui la signatura d’un acord de col·laboració que permetrà al museu obrir gratuïtament les seves portes al públic cada dissabte a la tarda, de 16h a 20h. La col·laboració proporcionarà el lliure accés als visitants tant a les exposicions temporals com a totes les activitats que es duen a terme en aquest horari. Aquest acord s'emmarca en una de les línies de treball prioritàries per al MACBA, afavorir l'accessibilitat del seu programa a unes audiències àmplies i diverses i, especialment, facilitar l'entrada al museu al públic local.

Dins el marc de l'acord, la companyia nipona i el museu també oferiran als assistents una experiència diferencial cada dissabte mitjançant l'impuls del programa "Parlem de", una sèrie de col·loquis i xerrades inèdites per a la divulgació de l'art i la cultura. El primer d'aquests esdeveniments tindrà lloc el dissabte 24 de març amb la interpretació de l'obra de l'artista nord-americana Rosemarie Castoro per part del ballarí i coreògraf Carmelo Salazar. La roda de premsa de presentació de l'acord ha comptat amb un petit avanç d'aquesta actuació, íntimament connectada amb la retrospectiva Rosemarie Castoro. Enfocar a l'infinit, exposada al museu fins al 15 d'abril.

El darrer dissabte de cada mes, addicionalment, UNIQLO i MACBA organitzaran també propostes artístiques innovadores en diferents formats (tallers familiars, concerts, performances, dansa, etc.) i dirigits a públics diversos. El primer d'aquests esdeveniments tindrà lloc el dissabte 28 d'abril amb el concert de música experimental del polifacètic artista britànic Luke Fowler, seleccionat per al prestigiós Premi Turner 2012. Més endavant, el 26 de maig, el museu acollirà l'actuació de la banda de pop mallorquina Papa Topo.

Dins dels cicles "Parlem de" UNIQLO i MACBA oferiran una variada programació artística entre la qual destaquen ponències i col·loquis amb artistes com Francesc Torres, Domènec o Oscar Masotta com a protagonistes.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

La teoria com a acció. Oscar Masotta al MACBA

Descarrega la nota de premsa aquí.

► Aquesta exposició, comissariada per Ana Longoni, s’organitza a partir de nou nuclis temàtics que recorren la intensa trajectòria intel·lectual i artística del pensador argentí Oscar Masotta a partir de la seva concepció de l’exercici teòric com una forma d’acció política.

► Masotta es va exiliar el 1975 a Barcelona, on va morir quatre anys després. Fundador de la Biblioteca Freudiana el 1977, va ser un agent clau per a la introducció del pensament lacanià a l’Estat espanyol, tal com ho havia estat a l’Argentina i a Llatinoamèrica amb anterioritat.

► La mostra reuneix obres de Roberto Jacoby, Eduardo Costa, Raúl Escari, Marta Minujín, Charlie Squirru, Dalila Puzzovio, Rubén Santantonín, Luis Wells i Alberto Greco, entre d’altres. Inclou material documental inèdit i obres artístiques realitzades per Oscar Masotta, alhora que posa de manifest la seva empremta en l’art més actual amb produccions de Gonzalo Elvira, Dora García, Guillermina Mongan i el col·lectiu Un Faulduo.

Oscar Masotta. La teoria com a acció és el resultat de diversos anys d’investigació col·lectiva. L’exposició es va presentar el 2017 al MUAC (Mèxic) i després del seu pas pel MACBA es clourà a Buenos Aires (Parque de la Memoria, 2018).

Títol: Oscar Masotta. La teoria com a acció Inauguració: dijous 22 de març de 2018, a les 19.30 h Dates: del 23 de març a l’11 de setembre de 2018 Organització i producció: Exposició organitzada pel MUAC Museo Universitario Arte Contemporáneo, UNAM, Mèxic, en col·laboració amb el MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona Comissària: Ana Longoni

Oscar Masotta. La teoria com a acció pretén reconstruir la trajectòria intel·lectual d’aquest pensador, teòric i artista (Buenos Aires, 1930 – Barcelona, 1979) a través d’una àmplia selecció de material documental, d’obres dels artistes sobre els quals va escriure i també d’obres que ell mateix va dur a terme. El projecte, comissariat per Ana Longoni, és fruit d’anys d’investigació sobre aquesta figura crucial en les transformacions del camp cultural argentí i iberoamericà entre les dècades de 1950 i 1970. Oscar Masotta va deixar el seu Buenos Aires natal el 1974 per exiliar-se a Europa, primer a Londres i després a Barcelona, on es va instal·lar el 1975 i on va morir quatre anys després. A Barcelona, la seva ciutat d’acollida, va ser un agent actiu de l’escena contracultural opositora de l’època. Els interessos de Masotta eren múltiples: des de la literatura i la militància política fins a l’avantguarda artística i el còmic, la psicoanàlisi, la semiologia, l’estructuralisme... La teoria com a acció integra les diverses constel·lacions de lectures i zones d’incidència que va articular en un itinerari comú.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

Tot l’univers de Francesc Torres reunit en una instal·lació al MACBA

Descarrega la nota de premsa aquí.

Títol: La campana hermètica. Espai per a una antropologia intransferible Comissària: Antònia M. Perelló Inauguració: divendres 9 de març de 2018, a les 19.30 h (prèviament, a les 18.30 h, hi haurà una conversa entre l’artista i la comissària) Exposició: del 10 de març a l’11 de setembre de 2018 Organització: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona

► Més de 3.500 objectes clau de l’artista reunits a La campana hermètica. Espai per a una antropologia intransferible, una instal·lació per aprofundir en el seu univers creatiu.

► Francesc Torres ha seleccionat joguines, objectes, imatges... que ha anat acumulant al llarg de la vida i que constitueixen la matèria primigènia de les seves creacions més crítiques i punyents.

► Francesc Torres farà donació d’aquesta instal·lació a la Col·lecció. És el primer pas en un procés que ha de culminar amb la donació al MACBA d’obres i documents del seu arxiu personal.

Francesc Torres (Barcelona, 1948), pioner del llenguatge de la instal·lació multimèdia, ha reflexionat críticament al llarg de tota la seva trajectòria artística sobre les diverses manifestacions de la cultura, la política, la memòria i el poder. Deu anys després de Da capo, la retrospectiva que el MACBA li va dedicar i per la qual va rebre el Premi Nacional d’Arts Visuals (2009), Francesc Torres i el museu es retroben per enfrontar-se al repte d’exposar un arxiu personal, convertit ara en instal·lació artística situada dins l’espai expositiu de la torre de l’edifici de Richard Meier. La campana hermètica. Espai per a una antropologia intransferible, que es presenta al MACBA, és fruit d’una investigació sobre els processos creatius, els objectes com a testimoni de les vivències personals i com a document antropològic. Aquesta instal·lació remet a l’esperit dels «gabinets de meravelles» o Wunderkammer de l’Europa del segle XVI i reuneix més de 3.500 objectes, documents, joguines i materials diversos que l’artista ha anat acumulant al llarg de la seva vida. El conjunt esdevé la matèria primigènia del seu art i posa de manifest el potencial simbòlic i la capacitat d’originar pensament abstracte que tenen aquests objectes.

La campana hermètica serà una donació per a la Col·lecció MACBA, el primer pas en un procés de treball que ha de culminar amb la donació al MACBA d’obres i materials de l’arxiu personal de l’artista. Aquesta voluntat, expressada per Torres temps enrere, possibilitarà que el Museu d’Art Contemporani de Barcelona compti amb una representativa mostra de l’obra d’aquest artista català en els seus fons artístics i documentals.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

El Centre d’Estudis i Documentació del MACBA, compleix deu anys dedicat al patrimoni documental de les pràctiques artístiques contemporànies

Descarrega el dossier de premsa aquí.

► El 16 i 17 de febrer celebrarà el seminari internacional La condició de contorn. Sobre l’arxiu i els seus límits amb Marina Gržinić, Muntadas, Miguel Morey, Gelen Jeleton, Teal Triggs, Mela Dávila, Diana Franssen, Pablo León de la Barra i Henrique Faria, entre d’altres.
►L’exposició Arxiu Desencaixat, coordinada per Lucía Egaña, reunirà a partir del 15 de febrer materials que indaguen en pràctiques, discursos i sexualitats desencaixades, en algunes de les formes possibles de la dissidència sexual.
►La biblioteca ha obert al públic el Repositori Digital del MACBA, una eina que dona accés a milers de documents digitals, textuals, visuals i audiovisuals del Fons Històric MACBA i d’altres fons que el CED atresora com són els de Xavier Miserachs, Joan Brossa, Grup de Treball, Pere Sousa i Martí Gasull.
►Deu anys després d’obrir les seves portes ha aconseguit reunir unes 9.600 publicacions d’artista de les quals hi destaquen les d’Edward Ruscha, Sol Lewitt, Dieter Roth, Hanne Darboven, stanley brouwn, Jenny Holzer, Christian Boltanski, Joan Brossa, Eugènia Balcells, Eulàlia Grau o Perejaume, entre d’altres.

El Centre d’Estudis i Documentació del MACBA (CED), inaugurat a finals del 2007, té com a missió ser un fòrum de trobada, d’interacció, debat i generació d’idees sobre la teoria, la producció, l’exposició i la conservació del patrimoni documental sobre les practiques artístiques contemporànies, des d’un apropament interdisciplinari des d’àmbits com la filosofia, la sociologia, l’antropologia i els estudis culturals, entre d’altres. El CED difon el seu patrimoni documental i bibliogràfic especialitzat a través de l’Arxiu i la Biblioteca.

Un dels principals objectius en aquest desè aniversari ha estat donar visibilitat als documents de l’Arxiu que, per raons de preservació, resten sovint amagats en caixes de conservació. Amb aquesta voluntat, s’ha recuperat la planta baixa del CED com a espai d’exposició de seleccions temàtiques de documents originals i publicacions d’artista de l’Arxiu, i un espai d’estudi amb publicacions de la biblioteca.

A les exposicions, se suma una línia d’activitats que giren a l’entorn de les publicacions i documents de la biblioteca i l’arxiu i que s’ha iniciat amb la creació d’un grup de lectura des del que es vol plantejar un espai on la lectura s’entengui com a encarnació o corporització.

Actualment, el CED projecta la posada en marxa de grups d’investigació que aprofundeixin en el coneixement dels fons documentals i que generin nous continguts.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

La Col·lecció MACBA, protagonista del 2018 juntament amb Raqs Media Collective, Melanie Smith, Oscar Masotta, Jaume Plensa, Francesc Torres i Domènec

Descarrega la nota de premsa aquí.

El 2018 el MACBA farà un pas endavant en la manera de presentar la seva Col·lecció.

La Col·lecció és un patrimoni públic que, després de més de tres dècades d’existència, desborda els espais del museu. Gairebé 6.000 obres que permeten múltiples lectures i que es posaran al servei de tots els qui estiguin interessats a trobar un relat continu de l’art contemporani. Al llarg d’aquest temps, el MACBA ha convertit la seva Col·lecció en un referent global, una Col·lecció que genera relats que defugen la narració unívoca i que renuncien a replicar imaginaris hegemònics.

A partir de l’octubre del 2018, doncs, el MACBA presentarà la seva Col·lecció d’una manera permanent. La primera planta de l’edifici Meier oferirà un relat de l’art del segle XX i el segle XXI. Un recorregut cronològic, tot i que no estrictament lineal, que mostrarà al visitant una aproximació a la història d’un art en tensió, relacionat amb els esdeveniments que han marcat la història de l’agitat segle XX i que configuren la societat contemporània. Les peces es presentaran de manera rotatòria, amb l’objectiu d’oferir una visió tan polièdrica com sigui possible, i també perquè el museu vol mantenir el seu compromís de préstec de les seves peces per a exposicions en altres museus d’arreu del món.

Amb aquesta aposta, proposem un salt d’escala per a una Col·lecció que ha arribat a la maduresa.

Per poder mostrar aquesta Col·lecció com el que és ―l’eix vertebrador del museu―, algunes de les obres més rellevants i que condensen algunes de les apostes poètiques i polítiques de la història de la institució passaran a exposar-se amb caràcter permanent; d’aquesta manera, es convertiran en els signes d’identitat de la institució, així com en poderosos referents per a la ciutadania i l’imaginari col·lectiu. L’onada d’Oteiza, Barcelona d’Eduardo Chillida, el mural Tots junts podem parar la sida de Keith Haring o Rinzen d’Antoni Tàpies, entre d’altres, són peces que costa d’imaginar en una altra ubicació que no sigui la del MACBA. Al costat d’aquestes cèlebres obres, però, es mostraran exemples alternatius que han contribuït a la redefinició d’històries, com Truisms de Jenny Holzer o el treball de les Guerrilla Girls. Més enllà d’aquest repertori, cal ampliar la selecció d’obres d’art identificades amb el MACBA, que han d’estar disponibles per poder crear més vincles afectius entre la ciutadania i la col·lecció d’un museu públic que, d’altra banda, conserva l’art del seu temps.

En aquest sentit, el vast i ric fons de la Col·lecció MACBA, per la seva qualitat i extensió, no sols permet mostrar una cronologia de les arts, sinó que també pot (i cal que ho faci) impregnar d’arrel el programa educatiu del museu, les publicacions i dialogar amb les exposicions.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

MagmaCultura serà l’encarregada dels serveis de recepció, venda d’entrades i educadors al MACBA

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona anuncia que l’empresa adjudicatària de la licitació del 5 de juliol de 2017 ha estat MagmaCultura.

A partir de dissabte, 21 d’octubre, MagmaCultura serà l’encarregada dels serveis de recepció, venda d’entrades i educadors al MACBA.

El museu celebra que com a resultat d’incorporar nous criteris a la licitació, en la línia de la normativa de contractació socialment responsable impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, s’han introduït importants millores laborals.

Per tant, considera que amb aquesta adjudicació i les millores que comporta es podrà donar per finalitzat el conflicte laboral en contra de Serveis Educatius Ciut’Art, antiga empresa adjudicatària.

En aquest sentit, MagmaCultura ens trasllada que:

- La seva prioritat és vetllar per les millors condicions possibles pels seus treballadors i restablir la normalitat en els serveis adjudicats al MACBA.

- Ha procedit a la subrogació a tot el personal d’alta en el servei.

- Augmenta el salari:

• Educadors. L’augment salarial és d’un 44,7%. Això representa percebre un increment mínim mensual d’entre 340 € i 516€, en funció de la dedicació horària.
• Venda d’entrades i recepció. L’augment salarial és d’un 33,5%. Això representa percebre un increment mínim mensual d’entre 208 € i 315 €, en funció de la dedicació horària.

- Manté jornades i horaris de treball, i fins i tot preveu augmentar la dedicació, de mutu acord amb els treballadors interessats.


Barcelona, 20 d’octubre de 2017

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

La Col·lecció MACBA es mostra Sota la superfície

► Col·lecció MACBA. Sota la superfície presenta 41 obres de 24 artistes que indaguen en la noció de superfície com a lloc privilegiat d’experimentació i de sentit.

► Ignasi Aballí, Antoni Tàpies, Jean Dubuffet, Perejaume, Lucio Fontana, Robert Rauschenberg, Dieter Roth, Art & Language, Dora García, Ángela de la Cruz, Karla Black, Derek Jarman, James Lee Byars, Charlotte Posenenske o Michelangelo Pistoletto són alguns dels artistes presents a l’exposició.

La reflexió entorn de la superfície, la seva condició matèrica i l’expansió del camp pictòric ocupen un lloc significatiu en les pràctiques artístiques contemporànies i constitueixen el nucli d’aquesta exposició. Mitjançant 41 obres de 24 artistes d’arreu, Col·lecció MACBA. Sota la superfície es planteja el següent interrogant: de quina manera els gèneres com la pintura i l’escultura han estat alterats i dilatats fins a fer que la mateixa matèria es construeixi com a missatge crític?

Gran part de les obres d’aquesta mostra, comissariada per Antònia Maria Perelló, exploren les pràctiques postminimalistes incorporant el contingut crític que aquestes van aportar al llenguatge de l’abstracció. El primer àmbit reuneix obres d’Ignasi Aballí, Antoni Tàpies, Lucio Fontana, Karla Black o Art & Language que qüestionen el llenguatge i la dialèctica de la superfície. A partir de la seva deconstrucció, se subverteix i es nega la pintura transformant-la en acció performàtica, conceptual o antirepresentacional, de manera que és possible arribar a destruir-la o fer-la desaparèixer.

Els àmbits següents exploren les transicions del pla pictòric a l’espai, amb obres que privilegien el volum, com les estructures cel·lulars d’Absalon o les indagacions d’ascendència minimalista de Charlotte Posenenske i Rita McBride, entre d’altres. Tanca l’exposició l’obra de Michelangelo Pistoletto Architettura dello Specchio (1990), un mirall de grans dimensions dividit en quatre parts i emmarcat amb fusta daurada. Aquest treball ens recorda la paradoxa de la superfície reflectant: tot i que ens retorna totes les imatges possibles, la seva materialitat «transparent» és enganyosament intangible.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.