Artista

Pep Agut

Si hi ha una cosa realment enigmàtica i inquietant en els treballs recents de Pep Agut, és la relació peculiar amb el llenguatge. La manera com la paraula hi apareix, que cau com una estranya pluja en capes, té molt poc a veure amb cap vocació narrativa. No és, per descomptat, una concessió a aquest retorn del narrador *si hi ha narració, la posen les imatges* que sembla inspirar molts altres treballs contemporanis. Jo diria que si sembla alguna cosa anterior recorda, en tot cas, el tractament que donen al llenguatge alguns autors identificables amb el conceptualisme lingüístic. Però no els més analítics *en el sentit de la filosofia analítica: no els que buscaven l’expressió tautològica de l’obra com a anàlisi de l’obra, a l’estil de Kosuth o en certs moments Art & Language* sinó més aviat els que feien una analítica abstracta de les estructures generatives del significat, que posaven en relació alguna vegada amb la disposició en l’espai (com l’Schema de Graham o alguns treballs de Smithson). Jo parlaria d’una espècie de relació mineralògica amb el llenguatge *recordem la passió cristal·logràfica de Smithson* que busca trobar les lògiques sedimentals de la producció significant. Per això gairebé mai importa la concreció del significant triat, sinó l’operador que defineix una sèrie de possibles tries (per a l’usuari de l’eina). Vull dir que la relació d’aquestes obres amb el discurs es produeix més a nivell de paradigma que de sintagma, no en la linealitat plana de la frase o la paraula triada, sinó a nivell de la profunditat densa de la llengua com a sistema (però sistema boig, excèntric, diguem-ne). Sé que tot això pot sonar una mica passat de moda i estructuralista, com les ombres de Chomsky o Barthes que apareixen per darrere les cortines, però no penso en una cosa tan diürna: no es tracta d’aventurar les estructures genèriques d’una espècie de gramàtica universal, sinó més aviat de perdre’s en les radícules inabastables, en els rizomes infinits, d’un profund i obscur fons del discurs que alimenta amb la segregació secreta les capacitats de manejar aquesta estranya matèria *que és el llenguatge–. José Luis Brea, 2000

Obres

  • Títol:
    Malgré ton absence je t'aime
    Data:
    2010
    Tipus d'obra:
    Objecte
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Edició Fundació MACBA, 2010
  • Títol:
    Sense títol (Artist-Representation-Audience)
    Data:
    1996
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Monocrom
    Data:
    1996
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Rescue Attempt. Nonsense
    Data:
    1994
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Rettungsversuch. Unsinn
    Data:
    1993
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1992
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol (La cuina)
    Data:
    1992
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol (Habitacle)
    Data:
    1991
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1991
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1990
    Tipus d'obra:
    Assamblatge
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
  • Títol:
    T.E. VIII
    Data:
    1988
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Antiga Col.lecció Salvador Riera
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1988
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Donació Jordi Soley
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1986
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Donació Jordi Soley
  • Títol:
    Los síntomas son palabras atrapadas en el cuerpo
    Data:
    Del grup genèric: 1995-00_x000D_
    De la peça: 1998-1999_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació Lady Jinty Latymer
  • Títol:
    Sense títol (Vitrines)
    Data:
    Del grup genèric: 1992-00_x000D_
    De les peces: 1993-96_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista
  • Títol:
    Sense títol (Mur /Escenari)
    Data:
    Del grup genèric: 1989-93_x000D_
    De la peça: 1993-96_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista
  • Títol:
    Sense títol (Cadira)
    Data:
    Del grup genèric: 1992-00_x000D_
    De la peça: 1993-96_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista
  • Títol:
    L'artificialité du néant
    Data:
    Del grup genèric: 1993-00_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Projecció imatge fixa
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista
  • Títol:
    Malgré ton absence je t'aime
    Data:
    2010
    Tipus d'obra:
    Objecte
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Edició Fundació MACBA, 2010
  • Títol:
    Sense títol (Artist-Representation-Audience)
    Data:
    1996
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Monocrom
    Data:
    1996
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Rescue Attempt. Nonsense
    Data:
    1994
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Rettungsversuch. Unsinn
    Data:
    1993
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1992
    Tipus d'obra:
    Fotografia
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol (La cuina)
    Data:
    1992
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol (Habitacle)
    Data:
    1991
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1991
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit particular, Barcelona
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1990
    Tipus d'obra:
    Assamblatge
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
  • Títol:
    T.E. VIII
    Data:
    1988
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Antiga Col.lecció Salvador Riera
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1988
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Donació Jordi Soley
  • Títol:
    Sense títol
    Data:
    1986
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Donació Jordi Soley
  • Títol:
    Los síntomas son palabras atrapadas en el cuerpo
    Data:
    Del grup genèric: 1995-00_x000D_
    De la peça: 1998-1999_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació Lady Jinty Latymer
  • Títol:
    Sense títol (Vitrines)
    Data:
    Del grup genèric: 1992-00_x000D_
    De les peces: 1993-96_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista
  • Títol:
    Sense títol (Mur /Escenari)
    Data:
    Del grup genèric: 1989-93_x000D_
    De la peça: 1993-96_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista
  • Títol:
    Sense títol (Cadira)
    Data:
    Del grup genèric: 1992-00_x000D_
    De la peça: 1993-96_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Instal·lació
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista
  • Títol:
    L'artificialité du néant
    Data:
    Del grup genèric: 1993-00_x000D_
    Producció: 2000
    Tipus d'obra:
    Projecció imatge fixa
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació de l'artista

    Sense obres en aquest fons.

    • Afegeix al Recorregut

      Inicia sessió

      Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

    • Comparteix

      Per email

    • Comenta

      Inicia sessió

      Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

    Per què visites la web del MACBA?

    Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.