Carregant...

Iberia, 2020

Instal·lació, 2 fotografies: 92 x 70 cm c/u; 117 fotografies: 32,23,2 cm c/u i 1 impressió de text: 32 x 19,5 cm

Iberia forma part de la sèrie Matter, que Aleix Plademunt va iniciar al 2013. Una composició de fotografies en què, com en altres treballs, sota una aparença de fotografia panoràmica i de certa èpica naturalista Plademunt mostra la fragilitat del paisatge, en aquest cas de la selva amazònica. A començaments del 2019, l’artista va fer una estada a Iberia, una localitat de la província de Tahuamanu, a la regió de Madre de Dios, a la frontera boliviana del Perú. Un paradís natural amb grans zones de selva d’una gran riquesa, explotada i cobejada per polítics i empresaris poc escrupolosos.

Els pobles originaris d’aquesta zona, que durant segles van habitar les riberes del riu Tahuamanu, van ser expulsats a la segona meitat del segle XIX per colonitzadors bolivians liderats pels germans Suárez, que tenien la intenció d’explotar el cautxú o shiringa (Hevea brasiliensis). El 1903, Máximo i Baldomero Rodríguez, caucheros asturians, van arribar a la zona. Quan van veure que aquest element natural era en mans alienes, van demanar recursos al govern peruà, que els va facilitar gendarmes, i amb l’ajut dels pobles nadius campa i chama es van enfrontar als bolivians. Després d’un episodi sagnant, els bolivians es van retirar de la zona i se’n van apoderar els germans Rodríguez, que van batejar la localitat amb el nom de Fundo Iberia en homenatge al seu país natal. El nou episodi d’explotació natural i humana a mans dels Rodríguez es va allargar 27 anys: més de 300 hectàrees de cautxú espoliades amb el treball forçat dels pobles nadius.

Partint d’aquesta explotació reiterada, Plademunt presenta 117 fotografies dels arbres dels quals s’extreu el cautxú. La xifra respon als anys transcorreguts des d’aquell episodi històric fins al 2020, any de realització del projecte. L’acusada frontalitat de les imatges, el seu hieratisme i l’estil objectiu en reforcen la mirada crítica. El projecte es completa amb un text de denúncia i dues fotografies: una peça ibèrica d’entre els segles III i I aC i una escultura de Máximo Rodríguez que està instal·lada al centre de la plaça de la localitat d’Iberia. En el text de presentació de l’obra, Plademunt explica: «L’estètica fotogràfica pretén representar una actitud i mirada colonials, amb una clara intenció d’ocultar i igualar l’enorme diversitat de la flora fotografiada, conduint l’interès exclusivament als arbres de cautxú i a la seva explotació.»


Fitxa tècnica

Títol original:
Iberia
Número de registre:
5811
Artista:
Plademunt, Aleix
Data de creació:
2020
Any d'adquisició:
2020
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Impressió per raig de tinta sobre paper de cotó, impressió òfset sobre paper estucat i fusta
Dimensions:
2 fotografies: 92 x 70 cm c/u; 117 fotografies: 32,23,2 cm c/u i 1 impressió de text: 32 x 19,5 cm (alt x ample x fons)
Número d'edició:
Ed. 1/6
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional de Fotografia
Copyright:
© Aleix Plademunt
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.