Carregant...

Retrato de un gudari llamado Odiseo, 1975

Retrat d'un gudari anomenat Odiseo, 1975
Escultura, 45 x 52 x 47 cm

L’any 1972, Jorge Oteiza reprèn la seva activitat escultòrica recuperant obra ja feta i fent-ne variacions. El nom complet d’aquesta obra és Retrat d’un gudari armat anomenat Odisseu, variant d’homenatge a Mallarmé, 1958. Oteiza construeix aquesta peça d’acer com una variant de l’obra realitzada l’any 1958, Homenatge a Mallarmé. Es tracta d’una de les seves conegudes caixes buides concebuda, en aquest cas, com un homenatge al guerrer basc. Tot i que la figura mítica d’Odisseu (Ulisses per als romans) es va generar a l’antiga Grècia, Oteiza l’identifica com l’esperit del caçador prehistòric basc.

Gudari, que en la llengua euskera significa guerrer, és una figura amb una forta càrrega simbòlica en el context social basc. Oteiza va realitzar diferents versions de l’obra (tres versions petites i dues de gran tamany), totes al 1975.

Si bé ja als anys quaranta, Oteiza comença a desmarcar-se de l’escultura de bloc i a obrir espais intersticials en les seves peces figuratives, és a mitjan anys cinquanta quan aquest escultor basc inicia una recerca sistemàtica entorn el quadrat o el cub com a unitats essencials. S’hi reconeix la petja de Mondrian, Malevitx i Cézanne. Des de llavors, la desocupació activa de l’espai centrarà la seva recerca formal, amb caixes i cubs que comuniquen espais interiors i exteriors de gran complexitat. Més que absències de massa sòlida, els volums d’Oteiza remeten al buit com un postulat metafísic. En aquesta obra, que el seu autor qualifica com “escultura totèmica dotada d’un buit obert i vigilant”, la disposició del buit evoca, segons l’escultor, el quadre de Malevitx Quadrat blanc sobre fons blanc. La referència del títol a Mallarmé remet a la recerca del no-res com una via d’accés a l’Absolut defensada pel poeta francès.


Fitxa tècnica

Títol original:
Retrato de un gudari llamado Odiseo
Número de registre:
0193
Artista:
Oteiza, Jorge
Data de creació:
1975
Any d'adquisició:
1988
Fons:
col·lecció macba. fundació macba
Tipus d'objecte:
Escultura
Tècnica:
Acer forjat
Dimensions:
45 x 52 x 47 cm (alt x ample x fons)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Donació Leopoldo Rodés
Copyright:
© Pilar Oteiza, A+V Agencia de Creadores Visuales
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

M’agrada pensar que, a l’obra, l’artista no és res més que un material d’un altre tipus, que coopera amb la resta de materials.
Robert Rauschenberg