Premsa

Sobre Premsa

El servei de Premsa i Protocol coordina la relació del Museu amb els mitjans de comunicació, informa regularment a periodistes i crítics d'art de les exposicions i activitats que s'hi organitzen, oferint-los les màximes facilitats per a que puguin ...

L’exposició "Col·lecció MACBA 31" mostra nous recorreguts a través dels fons del museu

- L’experiència de l’espectador, la vivència del temps i les diverses formes de conflicte són alguns dels itineraris que configuren aquesta nova presentació.

- Col·lecció MACBA 31 presenta 85 obres de 50 artistes d’arreu del món. Són una mostra dels vint anys de trajectòria de la Col·lecció MACBA, que compta amb un patrimoni de més de 5.000 obres.

- Peces clau de la col·lecció del museu dialoguen amb una desena de noves incorporacions: gairebé un terç de les obres s’exposen per primera vegada.

- Hans Haacke, Piero Manzoni, Àngels Ribé, Muntadas, Cildo Meireles, Joan Jonas, Esther Ferrer, Hans-Peter Feldmann, Krzysztof Wodiczko, Marcel Broodthaers, Octavi Comeron, Harun Farocki, Vito Acconci, Gordon Matta-Clark, Benito, Dan Graham i David Lamelas són alguns dels artistes presents a l’exposició.

Títol: Col·lecció MACBA 31 #Experiència #Temps #Conflicte Comissaris: Ferran Barenblit i Antònia Maria Perelló Inauguració: dijous 16 de juny de 2016, a les 20 h Exposició: a partir del 17 de juny de 2016 fins al juny de 2017 Organització: Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).

Aquesta exposició de la Col·lecció MACBA inaugura la tercera dècada del museu. Al llarg de vint anys se n’han fet trenta presentacions sota títols diversos i ara, un cop construït un patrimoni artístic públic que atresora 5.452 obres i que la situa entre les col·leccions d’art contemporani més importants del sud d’Europa, és capaç de funcionar com una xarxa que planteja múltiples discursos. En aquesta ocasió, la mostra Col·lecció MACBA 31 ofereix uns recorreguts artístics estructurats en tres grans àmbits: experiència, temps i conflicte. D’acord amb aquests conceptes, els treballs inclosos a l’exposició proposen itineraris que qüestionen les diverses formes de conflicte en el món actual, la relació de l’art amb si mateix i l’experiència sensorial de l’espectador, la corporalitat i la vivència del temps, entre d’altres aspectes. La mostra aplega 85 obres de 50 artistes d’arreu del món de diverses generacions que comprenen un període cronològic de més de cinc dècades, des de 1959 fins a 2014.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

El MACBA presenta l'exposició PUNK. Els seus rastres en l’art contemporani

- Coincidint amb el 40è aniversari de l’explosió del punk, el MACBA reuneix més d’un centenar d’obres de 60 artistes nacionals i estrangers en una exposició, comissariada per David G. Torres, que segueix els seus rastres en l’art fins al present.

- El punk és una manifestació de la incomoditat enfront del sistema econòmic, polític, social i cultural, i concentra l’evolució del pensament de la segona meitat de segle XX. La mostra inclou treballs que el van anticipar i també obres d'artistes que en van ser incitadors i activistes, a més d’altres que en recullen els rastres.

- Després del seu pas pel CA2M de la Comunidad de Madrid i ARTIUM de Vitòria, l’exposició al MACBA creix amb la incorporació de noves obres. La mostra viatjarà al Museo Universitario del Chopo, a Ciutat de Mèxic, la seva propera parada internacional.


Títol: PUNK. Els seus rastres en l’art contemporani Inauguració: dijous12 de maig de 2016, a les 19.30 h Dates: del 13 de maig al 22 de setembre de 2016 Organització i producció: Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), CA2M Comunidad de Madrid i ARTIUM Vitoria-Gasteiz. Exposició Museo Universitario del Chopo: octubre de 2016 Comissari: David G. Torres

L’exposició PUNK. Els seus rastres en l’art contemporani (no) és una exposició sobre el punk. És una mostra que acaba revelant els principals elements que el defineixen mitjançant els rastres que el punk ha deixat en la producció artística contemporània. «Us heu sentit mai estafats?», és la pregunta que va llançar a l'aire Johnny Rotten l'any 1978 al darrer concert a San Francisco de la banda icona del punk, els Sex Pistols. I la resposta, davant la crisi social i política dels anys setanta, és plena de ràbia, inconformisme, negació, provocació... El punk és una actitud que eclosiona entre 1976 i 1978 a Londres i Nova York com a expressió de rebuig total al sistema. Recull el lema «No future» de moviments anteriors com el situacionisme i el dadaisme però, a diferència d’aquests, emergeix enmig de la cultura de masses, fet que provoca que transcendeixi més enllà dels setanta, del context anglosaxó i de l’escena musical. Punk esdevé un adjectiu que qualifica una manera d’entendre el món i d'enfrontar-se al context sociopolític i als convencionalismes, com ho fa una bona part de l’art contemporani amb un fort esperit crític i qüestionador.

El MACBA reuneix més d’un centenar d’obres, entre pintures, instal·lacions, fotografies, vídeos, rastres documentals i peces úniques, en un recorregut que aborda temàtiques com la violència, el soroll, la negació, el nihilisme o la sexualitat, entre d’altres. PUNK. Els seus rastres en l’art contemporani posa en relleu fins a quin punt els ecos d’aquesta actitud – els motius que porten a la instisfacció, l’inconformisme, la pèrdua de fe en el progés o la crítica a les icones del sistema - són intrínsecs a la pràctica de molts artistes. Alguns dels principals factors de la crisi dels setanta presents en el naixement del punk continuen sent vigents en l’actualitat, i la creació artística contemporània demostra que el «punk is (not) dead».

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Ràdio Web MACBA, deu anys explorant el mitjà radiofònic online

- Pionera al món i primer projecte de podcàsting d’una institució dins el panorama espanyol, RWM va ser guardonada el 2009 al congrés internacional Museums and the Web.
- Entre la ràdio online, l’arxiu accidental i la memòria oral com a document, RWM ofereix en obert un arxiu de més de 600 recursos d’àudio accessibles 24 hores 365 dies a l’any.
- Al llarg d’una dècada, RWM ha comptat amb la participació de referents internacionals com John Baldessari, Allan Sekula, Georges Didi-Huberman, Juan Muñoz, Suely Rolnik, Graham Harman, Franco ‘Bifo’ Berardi, Amos Gitai, Chris Dercon, Kenneth Goldsmith, Muntadas, Seth Siegelaub i Donna Haraway, entre molts d’altres.
- Per celebrar aquest desè aniversari, Anna Ramos, coordinadora del MACBA i RWM, conversarà amb el col·leccionista d’objectes sonors Anki Toner en un exercici de ràdio fora de la ràdio que tindrà lloc el 26 de maig, a les 19 h, a l’atri del MACBA.


«La pintura va començar a ser interessant quan va aparèixer la fotografia. Podem dir que aleshores la pintura va perdre la seva responsabilitat per representar. [...] I Penso que passa exactament el mateix amb el ràdio art. El ràdio art és art fet amb ràdio en un moment en que la ràdio ha perdut la seva responsabilitat [de presentar la realitat].»
Goodiepal en conversa, 2014

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona celebra el desè aniversari de Ràdio Ràdio Web MACBA, primera ràdio des d’un museu a l’Estat espanyol, va néixer el 2006 amb la idea d’experimentar amb el nou format del podcàsting, un projecte pioner en l’àmbit internacional. El context de treball del MACBA ha propiciat al llarg de tots aquests anys l’accés a un flux constant d’artistes, comissaris, filòsofs i acadèmics amb coneixements i discursos que fugen dels relats hegemònics i que no es troben en el mitjà radiofònic convencional. Com a resultat s’han publicat més de 500 podcasts i un gran nombre de textos, assajos, converses i transcripcions que complementen el treball amb l’àudio. En definitiva, una ràdio fora de la ràdio o un laboratori sonor que ha produït prop d’un miler de recursos consultables de manera permanent i gratuïta. La ràdio del museu ha esdevingut, doncs, un arxiu accidental que ha crescut orgànicament de la mà del MACBA. Deu anys després del seu naixement s’ha emancipat de les limitacions formals del podcàsting i complementa la recerca amb l’assaig textual. Això, en paraules del radioartista Knut Auferman al simposi Radio As Art, apropa RWM a la noció de filecasting al servei de la investigació. Ràdio Web MACBA enceta la segona dècada.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Tanya Barson, nova conservadora en cap, i Pablo Martínez, nou cap de Programes

Sis mesos després de l’arribada de Ferran Barenblit a la direcció del MACBA, el museu completa l’equip de continguts amb la incorporació de la conservadora d’Art Internacional de la Tate Modern i el responsable d’Educació i Activitats del CA2M

Barcelona, 27 d’abril de 2016 – El procés obert per cobrir les places de conservador/a en cap i de cap de Programes del Museu d’Art Contemporani de Barcelona s’ha resolt amb la selecció de Tanya Barson i Pablo Martínez. Ferran Barenblit, director del MACBA des d’octubre de 2015, completa el seu equip amb les incorporacions de la fins ara conservadora d’Art Internacional de la Tate Modern, Tanya Barson, com a conservadora en cap –que tindrà a càrrec seu els departaments de Col·lecció, Exposicions i Publicacions– i de Pablo Martínez, actual responsable d’Educació i Activitats Públiques del CA2M Centro de Arte Dos de Mayo, com a nou cap de Programes, del qual dependran el Centre d’Estudis i Documentació MACBA, el PEI Programa d’Estudis Independents, els Programes Públics i l’àrea d’Educació.

Les seves incorporacions al MACBA es produiran de forma efectiva l’1 de setembre.

PROCÉS DE SELECCIÓ

Per a totes dues places, s’han presentat un total de 29 candidatures, 12 homes i 17 dones, de les quals 14 provenen de l’estranger.

Ferran Barenblit, director del MACBA, d’acord amb els membres de la Comissió de Valoració, ha destacat Tanya Barson per la seva «ambició intel·lectual; la seva llarga experiència a la Tate Modern, un dels principals museus del món, incloent-hi el desenvolupament i la presentació de la seva col·lecció; i un profund coneixement de l’art des de la postguerra, amb un particular interès per les narratives no hegemòniques del trànsit entre la modernitat i la contemporaneïtat». Pel que fa a Pablo Martínez, amb qui va tenir l’oportunitat de construir el CA2M, ha destacat «la seva reflexió crítica sobre els museus a partir de les actituds dels seus públics; la capacitat de creació de nous formats de contacte entre art i audiència; i la seva experiència en recerca, clau per planificar el futur del Centre d’Estudis i Documentació i del PEI». En paraules de Barenblit, «amb aquestes incorporacions, al costat de l’equip del MACBA, el museu està preparat per afrontar els reptes dels propers anys amb un programa d’excel·lència i rigor, i per aprofundir en la seva relació amb els seus públics i en la seva projecció internacional».

La Comissió de Valoració ha estat integrada per: Isabel Balliu i Badia, directora de Recursos i gerent en funcions de l’Institut de Cultura de Barcelona; Carles Sala Marzal, director d’Infraestructures Culturals, Patrimoni i Coordinació de l’Institut de Cultura de Barcelona; Ferran Barenblit, director del MACBA, i Joan Abellà Barril, gerent del MACBA.

TANYA BARSON (Londres, 1972) es va incorporar a la Tate el 1997. Des de 2007, és conservadora d’Art Internacional de la Tate Modern. Prèviament va ser conservadora d’Exposicions i Col·lecció a la Tate Liverpool (2004-2007).
Ha comissariat exposicions individuals dedicades a Mira Schendel (2013), Ellen Gallagher (2007), Helio Oiticica (2007), Jake and Dinos Chapman (2006), Frida Kahlo (2005) i Assume Vivid Astro Focus (2005). Igualment, ha estat comissària d’exposicions col·lectives com Afro Modern: Journeys through the Black Atlantic (2010), Inverting the Map: Latin American Art from the Tate Collection (2006) i el Turner Prize (2001). Ha format part de l’equip que va organitzar Adventures of the Black Square: Abstract Art and Society 1915-2015 a la Whitechapel Art Gallery (2015).
Ha treballat en nous formats de col·laboració entre la Tate i organitzacions llatinoamericanes, projectes amb la Sala Siqueiros a Ciutat de Mèxic, el MALI a Lima i TEOR/éTica a San José de Costa Rica. Actualment prepara una de les exposicions amb les quals s’inauguraran els nous espais de la Tate al juliol, dedicada a Georgia O’Keeffe.

PABLO MARTÍNEZ (Valladolid, 1979) és educador i investigador. Des de 2009 és responsable d’Educació i Activitats Públiques del CA2M, on cal remarcar la innovació en programes com les PicNic Sessions, la Universidad Popular i el grup d’investigació en pràctiques educatives crítiques Las Lindes. Anteriorment va ser coordinador de programes educatius del Museo Reina Sofía (2004-2008) i educador del Museo Patio Herreriano. També ha estat professor associat d’Art Contemporani de la facultat de Belles Arts de la Universidad Complutense de Madrid (2011-2015).

Escriu a art-agenda i és secretari de redacció de la revista d’investigació sobre art i cultura visual Re-visiones. Entre els seus àmbits de recerca actuals destaca el funeral de Buenaventura Durruti, com a forma d’investigar el potencial de les imatges en la construcció de la subjectivitat política. Ha gaudit d’estades d’investigació a la Vrije University d’Amsterdam (2014), a la Tate Britain (2008) i al Bronx Museum of the Arts (2007). Juntament amb Vincent Meessen, va dirigir les XIX i XX Jornadas de Estudio de la Imagen de la Comunidad de Madrid. És editor, amb Yayo Aznar, d’Arte actual. Lecturas para un espectador inquieto i editor de No sabíamos lo que hacíamos. Lecturas sobre educación, de pròxima aparició.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Andrea Fraser. L’1%, c’est moi

► Es tracta de la primera exposició individual a l’Estat espanyol d’Andrea Fraser, comissariada per Cuauhtémoc Medina i Hiuwai Chu.
► La seva obra, impregnada d’intel·ligència i humor, qüestiona les normalitats assumides del treball en art. Un exercici de reflexió que explora els rols d’alguns dels agents implicats, com artistes, col·leccionistes, galeristes, mecenes i públics.
► Una selecció de més de trenta obres clau realitzades al llarg de tres dècades que inclou instal·lacions, performances, vídeos, treballs textuals i documentació.
► El mes de juny, en el marc d’un seminari sobre performance i crítica institucional, Fraser realitzarà la performance May I Help You?

Títol: L’1%, c’est moi
Inauguració: dijous 21 d’abril de 2016, a les 19.30 h
Dates: del 22 d’abril al 4 de setembre de 2016
Organització i producció: Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i Museo Universitario Arte Contemporáneo (MUAC) de Ciutat de Mèxic.
Exposició MUAC: octubre de 2016
Comissaris: Cuauhtémoc Medina i Hiuwai Chu

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

El MACBA més accessible

- L’accessibilitat es desplega per tot el museu i inclou la Col·lecció i programes d’activitats, com MACBA en família i MACBA es viu, entre altres.
- Un programa a llarg termini i permanent, amb vocació d’integrar cada vegada més públics, que compta amb el suport de la Fundació Repsol.
- El projecte compta amb un equip multidisciplinari i transversal que treballa en coordinació amb experts en la matèria, amb els col·lectius de diversitat funcional i amb l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) de l’Ajuntament de Barcelona.
- Interpretació en llengua de signes, bucle magnètic, informació en braille, reproducció d’obres, formació d’educadors i visites guiades adaptades permanents són algunes de les millores que s’han dut a terme aquest últims dos anys.

El MACBA presenta les accions implementades del seu programa d’accessibilitat iniciat el 2014, amb el recolzament de la Fundació Repsol, i les apostes de futur amb la voluntat d’ampliar l’abast del projecte a un major nombre de visitants i integrar més públics d’una manera inclusiva i participativa.

Des del convenciment que l’art ha d’actuar com a element de cohesió i integrador, que permeti gaudir d’una experiència artística intensa a tots els ciutadans, el MACBA està desplegant un ampli programa d’accessibilitat per tal de garantir l’accés a l’art a tots els públics de manera inclusiva. En aquest sentit, s’ha treballat en tres àmbits: la integració de l’accessibilitat a les sales, la millora de l’atenció al visitant amb diversitat funcional i la consolidació i ampliació del programa de visites guiades adaptades.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

No tinc por de cap mal, exposició de José Antonio Hernández-Díez al MACBA

- El museu acull la primera mostra monogràfica en una institució de la nostra ciutat de l’artista veneçolà, resident a Barcelona, José Antonio Hernández-Díez.
- No tinc por de cap mal recupera els seus primers treballs experimentals amb vídeo i altres obres primerenques e finals dels vuitanta i principis dels noranta, i els posa en diàleg amb un nou projecte creat per a l’ocasió.
- Una «nova iconografia cristiana» de la mà d’una sèrie de treballs articulats entorn de la mort, la consciència i la resurrecció.

Títol: No tinc por de cap mal. Inauguració: dijous 17 de març de 2016, a les 19.30 h Dates: del 18 de març al 26 de juny de 2016 Organització i producció: Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) Comissaris: Latitudes (Max Andrews & Mariana Cánepa Luna)

El MACBA presenta No tinc por de cap mal, una exposició de l’artista José Antonio Hernández-Díez (Caracas, 1964) comissariada per Latitudes (Max Andrews & Mariana Cánepa Luna). S’hi reconstrueixen les primeres obres videogràfiques experimentals d’Hernández-Díez al costat d’altres obres primerenques de finals dels vuitanta i principis dels noranta, i es posen en diàleg amb un nou projecte creat per a l’ocasió. Aquesta mostra proclama el que l’artista va qualificar de «nova iconografia cristiana» en la seva primera exposició monogràfica a la Sala RG de Caracas el 1991, mitjançant uns treballs articulats entorn de la mort, la consciència i la resurrecció. Un inquietant conjunt d’instal·lacions que tracten de l’aplicació de les tecnologies mèdiques i de la comunicació i de les seves interrelacions amb sistemes de creences paranormals.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

PROGRAMA MACBA 2016

El passat 28 de novembre el MACBA va fer vint anys. Aquest esdeveniment ens permet imaginar-nos les properes dues dècades per al Museu. Com volem que sigui el MACBA del 2035? Ara és el moment de començar a traçar aquest futur. Al llarg dels pròxims anys ens plantejarem com, des de l’espai de l’art, es pot repensar el món on vivim, girant la realitat sobre ella mateixa, interrogant-la sobre el seu ordenament i subratllant-ne les contradiccions.

Com entendre els museus avui? Es situen en una intersecció entre dissensió i obediència, comunitat propera i turisme, elits i masses. Són grans places públiques que, en moltes societats occidentals, han acompanyat el desenvolupament de l’Estat del benestar: van ascendir amb la seva expansió i van trontollar amb el seu declivi. En un marc d’un capitalisme cognitiu en el qual el coneixement està contínuament amenaçat per la seva comercialització i determinat per l’espectacularització de la cultura, el MACBA vol esdevenir un lloc de trobada i un espai on es pugui configurar una nova subjectivitat política. Si fins fa uns anys els museus es posaven a prova institucionalment una vegada i una altra, ara busquen construir noves formes d’institucionalitat que responguin a les demandes de la ciutadania i que siguin poroses tant amb les condicions marcades per les estructures neoliberals com amb la voluntat d’estar en contacte directe amb l’acció política i social.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

FERRAN BARENBLIT, NOU DIRECTOR DEL MACBA

Ferran Barenblit (Buenos Aires, 1968) ha resultat guanyador del concurs internacional per a la direcció del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). El Consell General del Consorci del Museu d’Art Contemporani de Barcelona ha nomenat Ferran Barenblit com a nou director del MACBA. i ha fet seva la proposta del comitè d’experts, creat a tal efecte el dia 12 de maig de 2015.

La candidatura de Ferran Barenblit ha destacat per l’encert en la presentació d’un projecte rigorós, precís i molt clar en totes les àrees del Museu, en particular en les de la seva col·lecció i exposicions. S’ha valorat molt especialment la seva visió de futur de les institucions culturals i del rol de direcció dins d’aquestes, així com la visió del paper del MACBA dins el sistema de l’art contemporani català, barceloní i l’encaix en el barri del Raval. També s’ha valorat el seu plantejament minuciós i alhora decidit de l’ús dels nous espais del Museu. A més de la solvència de la seva formació acadèmica i professional, el jurat ha tingut en compte el seu coneixement, avaluació i diagnòstic –acurat i realista, però també entusiasta– de la situació actual de la institució, que inscriu perfectament en el context global, nacional i local. Finalment, es destaca el paper que vol atorgar a la consideració del treball d’intermediació amb els públics, que passa per un increment del pes de les activitats públiques i la programació educativa (des de l’educació primària fins a la universitària), així com la capacitat de revincular les pràctiques del Museu amb la vitalitat de l'escena urbana.

Ferran Barenblit va estudiar Història de l’art a la Universitat de Barcelona (1991) i Museologia a la New York University (1995). Des del 2008 ha estat director del CA2M Centro de Arte Dos de Mayo de la Comunidad de Madrid. Anteriorment, entre 2002 i 2008 va ser director del Centre d’Art Santa Mònica. Entre 1996-1998 i 2000-2001 va ser comissari de l’Espai 13, Fundació Joan Miró. En el període comprès entre 1994 i 1996, va ser assistent curatorial a The New Museum, Nova York.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Vídeos

Documents