[U no és ningú]
1950
arxiu d'àudio
imatge no disponible en línia

Document manuscrit i mecanoscrit. -- Un recull de proses i poemes en vers lliure publicat sota el títol "U no és ningú" (Ball de sang (1941-1954). Barcelona: Crítica, cop. 1982.). -- El títol s'ha obtingut d'una altra versió manuscrita de l'obra. -- Numeració irregular. -- Conté: 1, El conjur (f. 1r-1v): Citació, "Desembarca[ments] nord-americans a les costes oriental i occidental, als voltants del Paral·lel 38.", "La premsa"; el text descriu les formes d'un pou, del qual, el jo literari malda per sortir; el text es clou amb un diàleg entre dos personatges; Data, "19-IX-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 2, Música rocosa i roja o La força teatral (f. 2r), 21versos: Comença, "La mímica és expressada d'acord amb la simfonia / en el cant de les filles de Wagner."; Acaba, "El dia i el sol, són bons!"; Data, "23-IX-50", vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 3, Paisatge amb un globus (f. 3r): text amb instruccions per accionar un artefacte pirotècnic, i.e. una bomba amb motiu de les festes, seguit de les impressions que produeixen en el jo literari un espectacle pirotècnic; Data, "22-IX-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 4, Poble (f. 4r-4v): descripció costumista d'un poble, i.e. les cases de la plaça, els oficis i les persones del poble; Data, "27-IX-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 5, La persona i el sac (f. 5r-6r): un text que narra com una persona és presa dins un sac; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 6, Món antic (f. 7r): descripció d'un espectacle pirotècnic d'una festa, seguit de quatre versos que el jo literari compon a partir de les seves impressions, i la referència d'una visita feta en un taller o fàbrica d'instruments de vent; pel que fa al fragment en vers, comença, "Els carrers són plens de gent que es diverteix", i acaba, "Les armes no són un pes innecessari"; Data, "3-X-50", prosa i vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 7, Trapa canviant (f. 8r-8v): després de qualificar diverses divinitats, s'esmenten els estaments de poder més significatius que s'han succeït al llarg de la història, i.e. el faraó d'Egipte, els reis d'Assíria, el govern persa i la casta dels mags, els cònsols i els emperadors romans, els papes i els bisbes de l'Església Catòlica i el tribunal de la Inquisició, les monarquies europees modernes, etc. Havent posat l'accent en la violència exercida per aquests estaments de poder, s'esmenta els poders financers; Data, "4-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 8, Monòleg del borratxo (f. 9r): un text que reprodueix el monòleg d'un home embriagat; Data, "4-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 9, Missatge de Mac Arthur a les forces nord-coreanes, invitant-les a la rendició (f. 10r-11r): text que es posa en boca del comandant de les forces de les Nacions Unides a la Guerra de Corea (1950), el militar nord-americà Douglas MacArthur, en què s'amenaça la facció comunista i se n'exigeix la rendició incondicional; es qualifica el president Harry Truman de sanguinari, es posa en qüestió la parcialitat de les Nacions Unides en el conflicte, i es recorda el racisme contra els negres als Estats Units; Data, "6-X-50", prosa; escrit amb bolígraf (corr. en llapis) -- 10, Un home (f. 12r-13r): després de descriure el carrer d'una ciutat, probablement de Barcelona, el text se centra en una habitació ocupada per un home abatut davant la visita imminent d'un cobrador; hi ha una reflexió sobre la forma com es veuen les estrelles, unes més brillants i altres més flebles, unes altres imperceptibles per la brillantor de les estrelles del voltant; Data, "8-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 11, La rapinya (f. 14r): un text sobre les mans, les seves formes, els dits i les ungles, i sobre la necessitat que els guants siguin de qualitat i preferentment de pell; el text es clou amb un acudit breu, i.e. "-Pare, falta molt per arribar a Amèrica?, "-Calla, nen, i continua nadant."; Data, "9-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 12, Per sempre lliures (f. 15r): després de descriure les diverses menes de peix que hi ha a la mar, el text es refereix al bosc espès com un territori protector. En fi, es remarquen els progressos que han perfeccionat els mecanismes del rellotge; Data, "12-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 13, Blues (f. 16r-16v): text al voltant del blues, i del seu caràcter popular; prosa, escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 14, Caretes (f. 16r): després de descriure el procés d'elaboració de les caretes en un taller o fàbrica, que " són posades a secar (sic) a l'aire lliure", el text descriu la formació d'una tempesta de pluja; Data, "14-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 15, On endevineu l'explotació (f. 17r-17v, 18v, 29v-29r): diverses consideracions al voltant del calçat, especialment de les sandàlies, al voltant de l'abillament d'un clown i de les proporcions corporals d'un fogoner de locomotora, al voltant de l'acció del sol, i sobre la força amb què es venten cops de xurriaques a les bèsties, com ara als cavalls; Data, "15-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 16, Sota l'ocupació (f. 18r): dues enumeracions de productes alimentaris (bàsicament dolços, embotits i ampolles de begudes alcohòliques) i, entre les enumeracions, dues frases que informen sobre l'arribada de "cent refugiats que afirmen haver estat presos polítics de la zona Occidental de Berlín", i que es tracta del "grup més nombrós dels que en els últims mesos han demanat protecció"; Data, "16-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 17, Agulla de picar perduda en un paller (f. 19r-19v): petició del vot per a unes suposades eleccions municipals de Barcelona; el missatge electoral promet diverses realitzacions i polítiques socials per a la ciutat; Data, "16-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 18, Poema (f. 20r): exposició dels diversos usos, costums i tòpics al voltant de les flors, a les quals el jo poètic es refereix amb el mot inventat de "tamaraga"; Data, "13-XI-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 19, Hivern plujós (f. 21r): Citació, "Pero hay un rayo de sol en la lucha / que siempre deja la sombra vencida.", de "Miguel Hernández"; el text tracta sobre el fenomen de l'ombra, i sobre els fenònems psicològics que sobrevénen en l'individu; Data, "17-X-50", prosa; escrit amb bolígraf (corr. en llapis) -- 20, Billar (f. 22r): el text descriu una jugada de billar; Data, "18-X-50", prosa; escrit amb bolígraf (corr. en llapis) -- 21, Diàleg davant una tómbola (f. 23r-23v): una enumeració d'estris i aparells (estoigs, balances, rellotges, etc.) propis d'una tómbola; el text es clou amb un diàleg sobre la grandària i la mida comparativa de diversos objectes; Data, "18-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 22, El tabac (f. 18v, 24r-24v): diverses consideracions al voltant del tabac, i.e. la història del costum de fumar, el fumar com una necessitat, etc.; el text es clou amb una enumeració de les diverses formes i colors de les papallones, com ara les papallones que tenen una ratlla en forma de lletra "S"; Data, "19-X-50", prosa; escrit amb bolígraf (corr. en llapis) -- 23, La taverna i els barrets de Carnaval (f. 25r-26r, 40r), 2estrofes-23versos: Comença, "-Que no em passi el tres de bastos."; Acaba, "'Cala't aquest bonet i ja veuràs...' etc. / els vaig posant els barrets..."; Data, "21-I-51", vers lliure; (corr. en llapis) -- 24, Titirimundi (f. 27r-27v): un text propi d'un programa per als actes de coronació d'un rei, amb els noms del rei difunt i del seu successor inventats; després de referir-se a l'exhibició circense de la persona més grassa del món, es fa una proclama final socialista, i.e. "Obrers, ningú no us ajudarà si no us ajudeu vosaltres!"; Data, "24-X-50"; prosa, escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 25, Conferència (f. 28r): després d'anunciar el títol d'una conferència que es qualifica d'interessant, "Armes culturals", se'n desplega el sumari en dues parts; els títols de les diverses parts del sumari de la conferència denoten una forma d'entendre l'art i la literatura; Data, "25-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 26, Mines (f. 29r, 30r-30v, 39r): el text descriu la construcció del túnel d'una mina, i el treball dels miners en l'extracció del carbó; es remarquen tres fets concrets, com són "un assassinat al carrer de Tetuan, un homicidi a la Ronda de Brontosaure i el suïcidi d'un miner "; Data, "25-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 27, La bretxa (f. 31r): diverses consideracions al voltant de la pols, com ara la forma adequada d'escombrar la pols, al voltant de l'ombra i el color negre, i sobre una llum roja projectada a una paret; Data, "28-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 28, Els bombers (f. 32r): el text descriu el succés d'un incendi en un habitatge, els consells que cal seguir en aquestes circumstàncies per minimitzar la propagació del foc, així com l'actuació dels bombers durant el procés de rescatar les persones; Data, "28-X-50", prosa; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 29, Panorama ferroviari (f. 33r): el text descriu les mesures de seguretat de les vies ferroviàries, com ara els semàfors automàtics de les vies, les barreres que s'abaixen quan ha de passar el tren, etc.; Data, "29-X-50", prosa; escrit amb bolígraf (corr. en llapis) -- 30, Historieta muda (f. 34r), 4estrofes-12versos: Comença, "Boca de mitjana grandària,"; Acaba, "l'inferior."; Data, "29-X-50", vers lliure; escrit amb llapis -- 31, Un espia ronda pels carrers de Washington (f. 35r), 14versos: Comença, "Un home porta abric i botines grises."; Acaba, "Un home, que porta bigoti, es treu les ulleres.", vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 32, Mirall (f. 36r-36v): dues estrofes repetides, com si es tractés d'un efecte mirall, en què es descriu un rostre (la barba, el bigoti, el front, les celles i la mirada); Comença, "Barba, negra, teixida, molt unida al bigoti."; Acaba, "la mirada."; Data, "30-X-50", vers lliure; escrit amb llapis -- 33, El segador (f. 37r), 10versos: Comença, "El segador pren entre mans la falç"; Acaba, "Fa sonar l'acer. El segador fa lluir la falç al sol"; Data, "10-VII-50", vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis) -- 34, A tots (f. 38r): Comença, " M'empolvoro la cara amb la bronja . Amb / llapis"; Acaba, "amb / un munt de llibres."; Data, "1-XI-50", vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis). Referències bibliogràfiques: - [U no és ningú]. 1, El conjur (f. 1r-1v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 9-10. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 119-120. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 2, Música rocosa i roja o La força teatral (f. 2r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 11-12. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 121. (Sarrià; 8). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [35]. - [U no és ningú]. 3, Paisatge amb un globus (f. 3r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 13-14. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 122. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 4, Poble (f. 4r-4v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 15. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 123. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 5, La persona i el sac (f. 5r-6r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 16. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 124. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 6, Món antic (f. 7r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 17-18. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 125. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 7, Trapa canviant (f. 8r-8v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 19-20. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 126. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 8, Monòleg del borratxo (f. 9r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 21. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 127. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 9, Missatge de Mac Arthur a les forces nord-coreanes, invitant-les a la rendició (f. 10r-11r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 22-23. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 128-129. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 10, Un home (f. 12r-13r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 24-25. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 130. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 11, La rapinya (f. 14r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 26. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 131. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 12, Per sempre lliures (f. 15r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 27-28. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 132. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 13, Blues (f. 16r-16v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 29. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 133. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 14, Caretes (f. 16r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 30-31. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 134. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 15, On endevineu l'explotació (f. 17r-17v, 18v, 29v-29r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 32-33. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 135. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 16, Sota l'ocupació (f. 18r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 34. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 136. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 17, Agulla de picar perduda en un paller (f. 19r-19v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 35-36. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 137. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 18, Poema (f. 20r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 37. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 138. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 19, Hivern plujós (f. 21r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 38-39. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 139. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 20, Billar (f. 22r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 40. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 140. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 21, Diàleg davant una tómbola (f. 23r-23v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 41-42. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 141. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 22, El tabac (f. 18v, 24r-24v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 43-44. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 142. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 23, La taverna i els barrets de Carnaval (f. 25r-26r, 40r). Publicat a: Joc net. Mayo 1953. Barcelona: [s.n.], 1953 (C. Gráficas Martell), p. [3]. -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 45-46. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 143. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 24, Titirimundi (f. 27r-27v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 47-48. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 144. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 25, Conferència (f. 28r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 49. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 145. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 26, Mines (f. 29r, 30r-30v, 39r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 50-51. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 146-147. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 27, La bretxa (f. 31r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 52. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 148. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 28, Els bombers (f. 32r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 53-54. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 149. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 29, Panorama ferroviari (f. 33r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 55. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 150. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 30, Historieta muda (f. 34r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 56. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 151. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 31, Un espia ronda pels carrers de Washington (f. 35r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 57. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 152. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 32, Mirall (f. 36r-36v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 58. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 153. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 33, El segador (f. 37r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 59. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 154. (Sarrià; 8). - [U no és ningú]. 34, A tots (f. 38r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 60. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 155. (Sarrià; 8).

els textos de la Col·lecció MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
sèrie
Subsèrie Prosa. Sèrie Manuscrits d'obres. Secció Creació de manuscrits. Fons Joan Brossa
tipus de material
Document
any d'incorporació
2011
crèdit
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
idioma
Català
número de registre
A.JBR.00200
Consulta la biblioteca del macba per més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a arxiu@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
arxiu@macba.cat