U no és ningú
1950
arxiu d'àudio
imatge no disponible en línia

Document mecanoscrit amb anotacions manuscrites. -- Un recull de proses i poemes en vers lliure publicat sota el títol "U no és ningú" (Ball de sang (1941-1954). Barcelona: Crítica, cop. 1982.). -- El full 1, de color taronja, aplega els altres fulls del manuscrit. Al recto del full 1, el títol "U no és ningú" escrit amb llapis i, a sota, la data entre parèntesis "(1950)" escrita amb llapis. A l'altra meitat del full, el nom de "[Lluís] Domènech i Montaner" escrit amb bolígraf dos cops, l'una repetició del nom escrita seguint un traçat vertical i l'altra escrita en tres línies i ratllada amb llapis. -- Numeració irregular. -- Conté: 1, Sense títol (f. 2r): un fragment final d'un text, que conté uns diàlegs breus entre diversos personatges; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 2, Música rocosa i roja o La força teatral (f. 3r), 21versos: Comença, "La mímica és expressada d'acord amb la simfonia / en el cant de les filles de Wagner."; Acaba, "El dia i la nit són bons!", vers lliure; mecanografiat (corr. en llapis) -- 3, Paisatge amb una bomba (f. 4r): text amb instruccions per accionar un artefacte pirotècnic, i.e. una bomba, amb motiu de festes com ara el Carnaval, seguit de les impressions que produeixen en el jo literari un espectacle pirotècnic; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 4, Món antic (f. 5r): descripció d'un espectacle pirotècnic d'una festa, seguit de quatre versos que el jo literari compon a partir de les seves impressions, i la referència d'una visita feta en un taller o fàbrica d'instruments de vent; pel que fa al fragment en vers, comença, "Els carrers són plens de gent que es diverteix", i acaba, "Les armes no són un pes innecessari"; prosa i vers lliure, mecanografiat (corr. en llapis) -- 5, Trapa canviant (f. 6r): després de qualificar diverses divinitats, s'esmenten els estaments de poder més significatius que s'han succeït al llarg de la història, i.e. el faraó d'Egipte, els reis d'Assíria, el govern persa i la casta dels mags, els cònsols i els emperadors romans, els papes i els bisbes de l'Església Catòlica i el tribunal de la Inquisició, les monarquies europees modernes, etc. Havent posat l'accent en la violència exercida per aquests estaments de poder, s'esmenta els poders financers; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 6, Monòleg de l'embriac (f. 7r): un text que reprodueix el monòleg d'un home embriagat; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 7, Sense títol (f. 8r): el fragment final d'un text que es posa en boca del comandant de les forces de les Nacions Unides a la Guerra de Corea (1950), el militar nord-americà Douglas MacArthur, en què es posa en qüestió la parcialitat les Nacions Unides en el conflicte, i es recorda el racisme contra els negres als Estats Units; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 8, Un home... (f. 9r-10r): després de descriure el carrer d'una ciutat, probablement de Barcelona, el text se centra en una habitació ocupada per un home abatut davant la visita imminent d'un cobrador; hi ha una reflexió sobre la forma com es veuen les estrelles, unes més brillants i altres més flebles, unes altres imperceptibles per la brillantor de les estrelles del voltant; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 9, La rapinya (f. 11r): un text sobre les mans, les seves formes, els dits i les ungles, i sobre la necessitat que els guants siguin de qualitat i preferentment de pell; el text es clou amb un acudit breu, i.e. "-Pare, falta gaire per a arribar a Amèrica?, "-Calla, nen, i continua nedant."; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 10, Per sempre lliures (f. 12r-13r, 15v): després de descriure les diverses menes de peix que hi ha a la mar, el text es refereix al bosc espès com un territori protector. En fi, es remarquen els progressos que han perfeccionat els mecanismes del rellotge; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 11, Blues (f. 14r): text al voltant del blues, i del seu caràcter popular; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 12, Caretes (f. 15r-16r): després de descriure el procés d'elaboració de les caretes en un taller o fàbrica, que "són posades a assecar a l'aire lliure", el text descriu la formació d'una tempesta de pluja; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 13, Hivern plujós (f. 17r): Citació, "Pero hay un rayo de sol en la lucha / que siempre deja la sombra vencida.", de "Miguel Hernández"; el text tracta sobre el fenomen de l'ombra, i sobre els fenònems psicològics que sobrevénen en l'individu; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 14, Billar (f. 18r-19r): el text descriu una jugada de billar; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 15, El tabac (f. 20r-21r): diverses consideracions al voltant del tabac, i.e. la història del costum de fumar, el fumar com una necessitat, etc.; el text es clou amb una enumeració de les diverses formes i colors de les papallones, com ara les papallones que tenen una ratlla en forma de lletra "S"; prosa, mecanografia (corr. en llapis) -- 16, La taverna i els barrets de Carnaval (f. 22r) 2estrofes-20versos: Comença, "-Que no em passi el tres de bastos."; Acaba, "Faig barrets dels que porten els granaders o els hongaresos, però de di- / versos colors.", vers lliure; mecanografiat (corr. en llapis) -- 17, Mines (f. 23r-24r): el text descriu la construcció del túnel d'una mina, i el treball dels miners en l'extracció del carbó; es remarquen tres fets concrets, com són "un assassinat al carrer de Tetuan, un homicidi a la Ronda de Brontosaure i el suïcidi d'un minaire"; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 18, La bretxa (f. 25r): diverses consideracions al voltant de la pols, com ara la forma adequada d'escombrar la pols, al voltant de l'ombra i el color negre al terra o al sostre, i sobre una llum roja projectada a una paret; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 19, Panorama ferroviari (f. 26r): el text descriu les mesures de seguretat de les vies ferroviàries, com ara els semàfors automàtics de les vies, les barreres que s'abaixen quan ha de passar el tren, etc.; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 20, Historieta muda (f. 27r), 4estrofes-12versos: Comença, "Boca de mitjana grandària,"; Acaba, "l'inferior.", vers lliure; mecanografiat (corr. en llapis). Referències bibliogràfiques: - U no és ningú. 1, Sense títol (f. 2r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 9-10. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 119-120. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 2, Música rocosa i roja o La força teatral (f. 3r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 11-12. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 121. (Sarrià; 8). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [35]. - U no és ningú. 3, Paisatge amb una bomba (f. 4r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 13-14. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 122. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 4, Món antic (f. 5r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 17-18. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 125. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 5, Trapa canviant (f. 6r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 19-20. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 126. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 6, Monòleg de l'embriac (f. 7r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 21. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 127. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 7, Sense títol (f. 8r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 22-23. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 128-129. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 8, Un home... (f. 9r-10r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 24-25. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 130. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 9, La rapinya (f. 11r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 26. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 131. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 10, Per sempre lliures (f. 12r-13r, 15v). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 27-28. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 132. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 11, Blues (f. 14r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 29. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 133. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 12, Caretes (f. 15r-16r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 30-31. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 134. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 13, Hivern plujós (f. 17r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 38-39. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 139. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 14, Billar (f. 18r-19r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 40. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 140. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 15, El tabac (f. 20r-21r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 43-44. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 142. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 16, La taverna i els barrets de Carnaval (f. 22r). Publicat a: Joc net. Mayo 1953. Barcelona: [s.n.], 1953 (C. Gráficas Martell), p. [3]. -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 45-46. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 143. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 17, Mines (f. 23r-24r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 50-51. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 146-147. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 18, La bretxa (f. 25r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 52. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 148. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 19, Panorama ferroviari (f. 26r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 55. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 150. (Sarrià; 8). - U no és ningú. 20, Historieta muda (f. 27r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 56. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 151. (Sarrià; 8).

els textos de la Col·lecció MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
sèrie
Subsèrie Prosa. Sèrie Manuscrits d'obres. Secció Creació de manuscrits. Fons Joan Brossa
tipus de material
Document
any d'incorporació
2011
crèdit
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
idioma
Català
número de registre
A.JBR.00201
Consulta la biblioteca del macba per més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a arxiu@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
arxiu@macba.cat