Història de les exposicions: Més enllà de la ideologia del cub blanc (primera part)
en curs
Curs d'art i cultura contemporanis
Així com la història de l'art s'ha constituït essencialment a partir de l'anàlisi d'obres d'art singulars, una altra manera d'escriure la història de l'art hauria de partir de l'anàlisi de les exposicions. El discurs de l'art contemporani s'ha d'actualitzar principalment a través de les exposicions, que no funcionen només com a espais de presentació, sinó com a instruments per projectar idees sobre la producció artística i per transformarne la recepció. L'exposició possibilita que les obres estableixin relacions no només amb l'espectador, sinó també amb altres obres i concepcions del que pot ser l'art. Ni pur discurs, ni mer context, sinó percepció i coneixement en acció; l'exposició és, en definitiva, un dispositiu perceptiu en si mateix, una màquina de veure i un acte d'aprenentatge.
Des d'aquest punt de vista, entenem que és possible i necessari oferir una relectura de la història de l'art contemporani a través de l'anàlisi dels seus dispositius de presentació. El MACBA se suma així als intents recents de consolidar l'estatut de l'exposició com a objecte cultural i traçar-ne la genealogia –una empresa que convoca la història i la crítica d'art, però també l'arquitectura (les exposicions són, al cap i a la fi, un espai públic), la psicologia de la percepció i, per descomptat, les veus de comissaris i artistes.
El curs proposa un primer recorregut per algunes de les exposicions més emblemàtiques de la segona meitat del segle xx, des del triomf del pop fins a l'emergència de l'art conceptual. El recorregut s'efectua sota la guia dels artistes i els comissaris que les van concebre o, quan això no ha estat possible, dels crítics que les han analitzades. L'estudi detallat d'aquests models expositius demostra que la ideologia del cub blanc –l'espai expositiu presumptament neutre, seu de la visualitat pura, teoritzat per Brian O'Doherty– és en gran part un projecte incomplet i que la història del paradigma expositiu de l'art modern podria ser també la història de les seves transgressions.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Curs d’art i cultura contemporanis
Així com la història de l’art s’ha constituït essencialment a partir de l’anàlisi d’obres d’art singulars, una altra manera d’escriure la història de l’art hauria de partir de l’anàlisi de les exposicions. El discurs de l’art contemporani s’ha d’actualitzar principalment a través de les exposicions, que no funcionen només com a espais de presentació, sinó com a instruments per projectar idees sobre la producció artística i per transformarne la recepció. L’exposició possibilita que les obres estableixin relacions no només amb l’espectador, sinó també amb altres obres i concepcions del que pot ser l’art. Ni pur discurs, ni mer context, sinó percepció i coneixement en acció; l’exposició és, en definitiva, un dispositiu perceptiu en si mateix, una màquina de veure i un acte d’aprenentatge.
Des d’aquest punt de vista, entenem que és possible i necessari oferir una relectura de la història de l’art contemporani a través de l’anàlisi dels seus dispositius de presentació. El MACBA se suma així als intents recents de consolidar l’estatut de l’exposició com a objecte cultural i traçar-ne la genealogia –una empresa que convoca la història i la crítica d’art, però també l’arquitectura (les exposicions són, al cap i a la fi, un espai públic), la psicologia de la percepció i, per descomptat, les veus de comissaris i artistes.
El curs proposa un primer recorregut per algunes de les exposicions més emblemàtiques de la segona meitat del segle xx, des del triomf del pop fins a l’emergència de l’art conceptual. El recorregut s’efectua sota la guia dels artistes i els comissaris que les van concebre o, quan això no ha estat possible, dels crítics que les han analitzades. L’estudi detallat d’aquests models expositius demostra que la ideologia del cub blanc –l’espai expositiu presumptament neutre, seu de la visualitat pura, teoritzat per Brian O’Doherty– és en gran part un projecte incomplet i que la història del paradigma expositiu de l’art modern podria ser també la història de les seves transgressions.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
dates
28 de setembre 2009 – 30 de novembre 2009
preu
Auditori MACBA. Preu de la matrícula: 50 €Estudiants i persones en atur: 25 €Amics del MACBA: gratuït
títol
Història de les exposicions: Més enllà de la ideologia del cub blanc (primera part)