Imagen
[no després de 1995]
Gènere/forma no predominant: Poesia - Formes clàssiques - Sonets: 75, Baralla (f. 80r) -- 76, Sense títol (f. 81r-84r) -- 77, La barca de roba (f. 85r-85v) -- 78, Solsticial (f. 86r) -- 80, El plat de la ferida (f. 88r-88v) -- 81, Sonet (f. 89r) -- 82, Bufador de núvols (f. 90r) -- 95, Exercici (f. 103r) ; Poesia visual: 1, Guia comercial (f. 3r-5r) -- 76, Sense títol (f. 81r-84r). -- Al verso d'alguns fulls del manuscrit, fragments de galerades del recull d'obres "Poemes de seny i cabell : triada de llibres (1957-1963)" (Esplugues de Llobregat : Ariel, 1977); i.e. al verso del full 45, una composició en vers lliure amb la dedicatòria a "A Lluís i Woody Claudi" (i.e. Lluís Claudí Bosch i la seva dona Woody), entre d'altres composicions. -- Al verso del full 1, un títol d'una composició i un primer vers de la composició, escrit amb bolígraf i completament ratllat amb llapis; i.e. el títol "Cadira de rodatge" i, a sota, el vers "Amb la cadira amb els braços caiguts". -- Al verso del full 23, una composició potser desestimada, titulada "Yupi" (el títol "Mont de Pietat" desestimat), de 2 estrofes, i.e. 19 versos; Comença, "<-Si> -I si et vols dedicar a fer 'negocis'"; Acaba, "es demostra que ja ho ets", vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis). -- Al verso del full 23, una composició potser desestimada, titulada "Caixó d'estalvis", de 5 versos; Comença, "-Estafa a mitja humanitat i aconseguiràs"; Acaba, "són els diners dels altres...", vers lliure; escrit amb llapis. -- Al verso del full 28, un fragment d'un document en castellà, probablement un programa o una presentació d'un festival de cinema que anuncia els participants de l'esdeveniment; i.e. el director, productor i actor nord-americà Tony Bill, el director José Luis Garci, el president de l'Asociación de Exhibidores Argentinos, Mario C. Feraboli, entre d'altres, així com els actors Liza Minnelli i Dudley Moore. -- Al recto del full 34, el títol "Aigua de foc" escrit amb llapis. -- Al verso del full 34, una composició titulada "Fugitius d'una cafrada"; Comença, "La competició, moda salvatge,"; Acaba, "tot i conèixer el tràngol que l'espera?"; Dedicatòria, "A Manuel Blázquez y José Antonio Escalada amb admiració", sonet; mecanografiat. -- Al verso del full 41, un fragment d'un full de calendari (o d'una agenda) amb diversos noms de persones o entitats; i.e. "Ràfols", "Dinar Antònia", "Tel. Amat", "2/4 de 9 PEN", "Granollers, Sopar Tàpies", "Mª Lluïsa", "Sopar 9h Fargues", "Perejaume", entre d'altres. -- Al verso del full 64, una composició sense títol desestimada, de 5 versos; Comença, "Aquesta és una pintura on la imatge"; Acaba, "una fruitera i una don[a] d'esquen[a].", vers lliure; escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- Al verso del full 67, un fragment d'una carta del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya que informa de la celebració d'unes conferències i taules rodones, organitzades juntament amb unes exposicions sobre Pier Paolo Pasolini. -- Al verso del full 85, una composició titulada "Peixet d'argent", desestimada, de 3 versos; Comença, "L'insecte és de forma allargada, de poca / consistència,"; Acaba, "i es menja el paper.", vers lliure; escrit amb bolígraf. -- Al verso del full 86, un document reproduït completament ratllat amb llapis; el document es compon d'una fotografia d'un rostre d'una nena somrient amb un peu de fotografia (o potser el títol d'una pel·lícula, i.e. "My bloody valentine"); a un costat, un anunci en francès d'una arma de foc (o pistola), i.e. "Mod. No. 59", "Très belle réplique d'arme populaire américane [...]", etc.; i més avall, una llista de noms d'artistes (fotògrafs, entre d'altres), i.e. Biel Capllonch, Marc de Bree, Richard Fauguet, Marina Grunic, Vincent Emmanuel Guitter, Kris B., Eric Lamouroux, David Legrand, Rainier Lericolais, Maria Teresa Litschauer, Peter Lundh, Ana Marin, Robert Meyer, Ricardo Martinez, Boris Mikhailov, Nedko Solakov, Mirta Tocci, Maiete Vita, Angels Viladomiu, Harald Vlugt i Erich Weiss. -- Al verso del full 90, un fax il·legible firmat per "Josep", i.e. "Josep Pérez Muntané" escrit amb llapis (potser Josep P. Montaner); i al costat del nom complet escrit en llapis, el nom d'entitat "Conselleria de Cultura" de la Generalitat Valenciana. -- Al verso del full 96, una indicació d'errata mecanografiada d'un document en castellà; i.e. "Por error de transcripción en el programa de la presente semana, aparece el nombre de Jacques Tourneur mal escrito. [...]". -- Al verso del full 103, un text en prosa mecanografiat i desestimat, completament ratllat amb llapis. Joan Brossa considera que la manca d'imaginació és la pobresa més degradant de l'home. -- Al verso del full 109 i al verso del full 110, un text en prosa reproduït d'un mecanoscrit. Joan Brossa es refereix al treball de Joan Miró en el camp del teatre, i lamenta que Miró no hagués fet mai cap incursió al cinema. -- Al recto del full 120, una composició titulada "Exabrupte" desestimada, de 2 versos; Comença, "Sabatot pescat la tarda del dos de juny"; Acaba, "de 1977.", vers lliure; escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 2, Picaporta (f. 6r). Els versos parells estan escrits sagnats respecte dels versos senars. -- La memòria encesa. 4, Competició (f. 8r-8v). El títol "Desafiu" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 5, Banda d'efectes (f. 9r-9v). Al verso del full 9, una versió més avançada de la primera estrofa de la composició, escrita amb tinta (corr. amb tinta). -- La memòria encesa. 22, Crepuscle (f. 26r-26v). Al verso del full 26, una versió més preliminar de la composició, escrita amb llapis (corr. en llapis). -- La memòria encesa. 23, Paleta còsmica (f. 27r-27v). Al verso del full 27, una provatura per a compondre un vers de la composició, i.e. la frase "A vista d'ocell" escrita amb llapis. -- La memòria encesa. 28, Vetllada (penyora) (f. 32r). El títol "Fuu!" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. El títol "Vetllada" escrit amb llapis damunt el subtítol "(Penyora)". -- La memòria encesa. 29, El carnaval o la suor del fum (f. 33r, 35v). Al verso del full 35, el títol alternatiu escrit amb llapis, i.e. "La suor del fum". -- La memòria encesa. 32, Poema acció (f. 36r). Els títols desestimats "Número" i "Show", escrits en llapis i completament ratllats amb llapis. -- La memòria encesa. 33, Museu (f. 37r-37v). Al verso del full 37, novament el títol "Museu" escrit amb llapis. -- La memòria encesa. 34, Ficció (f. 38r-38v). Al verso de full 38, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis. -- La memòria encesa. 36, Combat (f. 40r). Al recto del full 40, una clau amb el terme "No" que comprèn dos versos; i.e. els termes (o versos) "escorpí" i "papaorelles" desestimats. -- La memòria encesa. 38, Aparador (f. 42r). Els versos de la composició estan escrits centrats. -- La memòria encesa. 39, Hivern (f. 43r-43v). Al verso del full 43, una versió més preliminar de la composició, escrita amb llapis (corr. en llapis). -- La memòria encesa. 42, Figures de pa (f. 46r-46v). Al recto del full 46, la dedicatòria "A Jordi Pablo" desestimada, escrita amb llapis i ratllada amb llapis. Al verso del full 46, els termes "Pans (Pablo)" i "figures" escrits amb llapis. -- La memòria encesa. 45, Ics (f. 49r-49v). Al verso del full 49, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis. -- La memòria encesa. 48, Text (f. 52r-53r). Al recto del full 52, una nota de peu relativa al títol de la composició, i.e. "L'autor parteix de la diferència entre els termes / 'informació' i 'comunicació'. Una informació només acumula / coneixement, i una comunicació a més fa participar.", escrit amb bolígraf (corr. en llapis). -- La memòria encesa. 51, Tot caminant (f. 56r-56v). Al verso del full 56, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis. -- La memòria encesa. 58, L'imant de la ferradura (f. 63r-63v). Al verso del full 63, provatures escrites amb llapis per a compondre versos de la composició. -- La memòria encesa. 62, De retorn (f. 67r). El títol "El terra..." desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 67, Menhir (f. 72r). El títol "Nota" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 68, L'altre paper (f. 73r-73v). Al verso del full 73, una versió més preliminar de la composició, escrita amb llapis i en majúscules. -- La memòria encesa. 70, Bandera als dits (f. 75r). El títol "Juny" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 77, La barca de roba (f. 85r-85v). Al verso del full 85, un esquema traçat amb llapis que enclou el sonet "La barca de roba" en un grup de composicions titulat "Tríptic de sonets", escrit amb llapis. -- La memòria encesa. 79, Perllonga (f. 87r-87v). Al verso del full 87, una provatura escrita amb llapis per a compondre el darrer vers de la tercera estrofa de la composició. -- La memòria encesa. 80, El plat de la ferida (f. 88r-88v). Al verso del full 88, la nota "Els cinc primers versos van ser escrits el <1949.> 1949 i es van extraviar. Quaranta-sis anys després han estat trobats fent neteja de papers. El sonet s'ha acabat el 19 de maig de 1995", escrit amb bolígraf (corr. en llapis i en bolígraf). -- La memòria encesa. 83, Poema (f. 91r). Al recto del full 91, la nota "Poema llegit al Premi Festival de Poesia Catalana celebrat al Gran Price l'any 1970.", escrit amb bolígraf (corr. en llapis). -- La memòria encesa. 85, Sense títol (f. 93r-93v). El títol "Gnom" desestimat, escrit amb bolígraf i completament ratllat amb llapis. Al verso del full 93, una versió més preliminar de la composició, desestimada, escrita amb bolígraf (corr. en llapis i en bolígraf) i completament ratllada amb llapis. -- La memòria encesa. 87, Terra Lliure (f. 95r). El títol "Estrella de tinta" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 88, Estrella de tinta (f. 96r). El títol "Present i futur" desestimat, escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 91, Entrada general (f. 99r). El títol "Ens cansem..." desestimat, escrit amb llapis i completament esborrat. -- La memòria encesa. 94, Lluna de lletres o la paraula viva (f. 102r). El títol està distribuït en dues línies (o versos), i.e. "Lluna de lletres o / la paraula viva". -- La memòria encesa. 96, Ploma (f. 104r-104v). Al verso del full 104, una versió més preliminar de la composició, desestimada, escrita amb llapis i completament ratllada amb llapis. -- La memòria encesa. 101, Viatge 2000 (f. 109r). Al recto del full 109, tres línies traçades amb llapis entre els versos d'una primera estrofa per dividir-la en quatre estrofes. -- La memòria encesa. 108, Intermedi (Proposta) (f. 116r). Els títols desestimats "A Pep Bou" i "Escena"; i.e. el títol "A Pep Bou" escrit amb bolígraf i ratllat amb llapis, i el títol "Escena" escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 109, Maniquí (f. 117r-117v). Al verso del full 117, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis (corr. en llapis). -- La memòria encesa. 111, La ment (f. 119r). Un vers que clou la composició desestimat, i.e. "Fóra bonic fer-se vell si no ens veiés ningú.", escrit amb bolígraf i ratllat amb bolígraf. -- La memòria encesa. 114, Enraono... (f. 79v, 123r). Al verso del full 79, una versió més preliminar de la composició, desestimada, escrita amb bolígraf (corr. en llapis) i completament ratllada amb llapis. -- La memòria encesa. 115, Osun (f. 124r). El títol "Rofacal" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- La memòria encesa. 119, Amb una mà dins la seva (f. 128r-128v). Al verso del full 128, una composició escrita amb llapis completament ratllada amb llapis; i.e. potser una versió més preliminar de la composició, desestimada, titulada "Inesperada i impossible muller", de 6 versos; Comença, "Es treu uns guants negres, després / uns de vermells"; Acaba, "i fent / papers de vella!", vers lliure.

Technical details

Belongs to:
Joan Brossa Fonds > Creation of manuscripts > Manuscripts of works > Literary poetry
Credit:
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Series:
Subsèrie Poesia literària. Sèrie Manuscrits d'obres. Secció Creació de manuscrits. Fons Joan Brossa
Publication/Production:
[abans de 1996]
Language:
Catalan
Material type:
Document
Identification number:
A.JBR.00786.002
Call number:
BROSSA_MANUS_MAN_PL_00107_002

Related Archive documents

This document comprises...

To reconstruct the disorder of a possible city. To use the model, not as an element in a project, but as the representation of something that already exists.
Jordi Colomer