 |
Les
imatges que es publiquen aquí formen part d’un estudi fotogràfic
de la ciutat realitzat entre 2007 i 2008. És una iniciativa del
Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) en el marc del seu
Programa d’Estudis Independents (PEI), i es presenta en l’exposició
Arxiu universal. La condició del document i la utopia fotogràfi
ca moderna, del 23 d’octubre de 2008 al 6 de gener de 2009.
Aquest projecte compta
amb la participació de Sandra Balsells,
Xavier Basiana, Lothar Baumgarten,
Patrick Faigenbaum, Hans-Peter Feldmann, David
Goldblatt, William Klein, Manolo
Laguillo, Ana Muller, Marc
Pataut, Xavier Ribas, Andrea
Robbins i Max Becher, Gilles Saussier, Jean-Louis
Schoellkopf, Allan Sekula, Ahlam Shibli.
Aquest web i els
seus continguts –llevat el que se’n exclogui expressament–,
incloent textos i imatges, es publica sota la protecció, els termes
i les condicions de la llicència Creative Commons «Reconeixement
– NoComercial – SenseObraDerivada 2.5 Espanya». Per
la qual cosa es permet la còpia en qualsevol format, mecànic
o digital, sempre que no estigui destinada a usos comercials, no es modifi
qui el contingut dels textos, es respecti l’autoria i es mantingui
aquesta nota. Qualsevol ús que no sigui el descrit en la llicència
esmentada requereix l’aprovació expressa dels autors i editors.
Alguns drets reservats.
Aquesta llicència
no s’aplica als continguts publicats pel MACBA procedents de tercers
que expressament l’hagin exclòs.
© Lothar Baumgarten, Hans-Peter Feldmann, Manolo Laguillo, Ana Muller,
VEGAP, Barcelona, 2008
© William Klein, 2008
Per
a sol·licitar arxius de les imatges en alta ressolució,
cal posar-se en contacte per correu electrònic amb el Centre d’Estudis
i Documentació del MACBA a l'adreça arxiu [arroba] macba
[punt] es.
|
|
|
|
Sandra
Balsells. Formació global. IESE
|
No
hi ha dubte que en termes econòmics i, sobretot, socials, la clau
del futur es troba en l’educació de la ciutadania. En l’educació
resideix també la capacitat de trobar el pòsit comú
compartit pel conjunt dels ciutadans i ciutadanes, a partir del qual poden
negociar les seves diferències. D’aquí la transcendència
del balanç entre educació pública i privada i la rellevància
del percentatge dels recursos que es destinen a l’educació.
Hi ha, però, un altre tema cabdal i molt menys debatut, i és
com es formen les capes dirigents, quines institucions es dediquen a aquesta
formació, en quin ambient es produeix la formació dels joves
executius i sota quins principis s’efectua. |
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Bal.01 |
Ref.
Sur.Bal.02 |
Ref.
Sur.Bal.03 |
Ref.
Sur.Bal.04 |
 |
|
|
|
Ref.
Sur.Bal.05 |
|
|
|
|
|
 |
|
Xavier
Basiana i Ana Muller. La ciutat que no ho és. Urbanització
dispersa i condominis
|
Invocant
les virtuts d’una vida aparentment rural i l’ordre social en
una comunitat en la qual tothom es coneix, ja fa més d’un segle
que en el món anglosaxó es van fomentar els models urbans
de baixa densitat per absorbir el creixement de les metròpolis. Aquesta
forma d’expansió suburbial extensiva, que en el cas de Nord-amèrica
ha arribat a erosionar la noció mateixa de ciutat, va tenir algunes
ressonàncies a la metròpoli barcelonina des del primer terç
del segle XX, sobretot entre les classes acomodades, perquè el mite
de «la caseta i l’hortet» es va revelar aleshores massa
costós com a fórmula d’habitatge popular. Anys després,
en els temps del desarrollismo, van proliferar les urbanitzacions de segona
residència entre totes les capes socials: d’aquí que
el luxe d’algunes contrasti encara avui amb l’ambient d’autoconstrucció
d’altres. Però no ha estat fi ns a les darreres dècades
que s’ha produït el boom de la ciutat difusa, d’una urbanització
que no fa ciutat, que ha crescut en paral·lel a la formació
d’una Barcelona central cada cop més articulada. |
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Ba.01 |
Ref.
Sur.Ba.02 |
Ref.
Sur.Ba.03 |
Ref.
Sur.Ba.04 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Ba.05 |
Ref.
Sur.Ba.06 |
Ref.
Sur.Ba.07 |
Ref.
Sur.Ba.08 |
 |
|
|
|
Ref.
Sur.Ba.09 |
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Mu.01 |
Ref.
Sur.Mu.02 |
Ref.
Sur.Mu.03 |
Ref.
Sur.Mu.04 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Mu.05 |
Ref.
Sur.Mu.06 |
Ref.
Sur.Mu.07 |
Ref.
Sur.Mu.08 |
 |
|
|
|
Ref.
Sur.Mu.09 |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Lothar
Baumgarten. Paisatges reivindicats. Patrimonis
del Poblenou
|
No
es tracta de nostàlgia localista ni de veneració per naus
velles i rònegues, sinó del llegat patrimonial que dóna
caràcter a antigues perifèries –Sant Martí, Sant
Andreu, Gràcia, Sants, Les Corts– i que incorpora al paisatge
de la ciutat futura els testimonis del que ha estat la més gran concentració
industrial a l’oest de la Mediterrània. Després de la
inicial concentració fabril al Raval i al barri de Sant Pere, dins
de la ciutat emmurallada, el Poblenou va esdevenir el bressol industrial
de la Catalunya contemporània, juntament amb Sants, Sant Andreu i
altres nuclis del pla de Barcelona. Des del segle XVIII, amb les fàbriques
d’indianes, fi ns al 22@, el Poblenou ha estat un espai innovador
en termes tècnics i econòmics i amb una densa trajectòria
obrera. El seu patrimoni mostra l’empenta primerenca d’aquella
Barcelona tan allunyada de l’epicentre fabril d’Europa i proporciona
alguns edifi cis amb una gran fl exibilitat per a la seva reutilització
futura. |
|
 |
 |
|
|
Ref.
Sur.Bau.01 |
Ref.
Sur.Bau.02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Hans-Peter
Feldmann. Paisatges humans. Del mite del Xino al mite del Rawal
|
Per
García Lorca, la Rambla feia de límit entre «un ala
gótica donde se oyen claras fuentes sonoras y laúdes del quince
y otra ala abigarrada, cruel, increíble, donde se oyen los acordeones
de todos los marineros del mundo y hay un vuelo nocturno de labios pintados
y carcajadas al amanecer». A llevant, el Gòtic, i a ponent,
el Xino: un barri mític, que va ser símbol internacional de
l’experiència bohèmia a Barcelona, entre el glamur,
la prostitució i el moviment obrer. Des de sempre punt d’arribada
a la ciutat, hi ha nascut ara un nou mite, el del Rawal, com si la densa
realitat humana i urbana a l’entorn de la nova rambla del Raval -amb
barcelonins antics i recents que parlen més de quaranta llengües,
estudiants Erasmus i grans equipaments culturals- pogués reduir-se
a l’impacte visible del puixant comerç pakistanès. La
vella etiqueta del Xino per al districte Cinquè, diuen que importada
de San Francisco, ha conduït, per mimesi, a la nova etiqueta del Rawal.
Totes dues sintetitzen la fascinació ambivalent que exerceix un barri
complex i desigual, i amb una contribució decisiva a la personalitat
de la ciutat. |
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Feld.01 |
Ref.
Sur.Feld.02 |
Ref.
Sur.Feld.03 |
Ref.
Sur.Feld.04 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Feld.05 |
Ref.
Sur.Feld.06 |
Ref.
Sur.Feld.07 |
Ref.
Sur.Feld.08 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Feld.09 |
Ref.
Sur.Feld.10 |
Ref.
Sur.Feld.11 |
Ref.
Sur.Feld.12 |
 |
 |
|
|
Ref.
Sur.Feld.13 |
Ref.
Sur.Feld.14 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
David
Goldblatt. Connexions globals. L’epicentre de les comunicacions
i la logística
|
A
l’arribada del ferrocarril, en el qual Cerdà va veure el ferment
d’un salt sense precedents en l’escala de les relacions humanes
i l’oportunitat d’una nova organització de la ciutat,
va seguir la preocupació del primer terç del segle XX per
aconseguir un gran port franc i per crear el primer aeroport. La plana deltaica
del Llobregat ha estat des d’aleshores el llombrígol de Barcelona,
la connexió amb el món. Aquest ampli territori experimenta
ara una profunda metamorfosi, amb la remodelació de l’aeroport,
del port i de les infraestructures logístiques, i amb la futura connexió
amb el tren d’alta velocitat. De com quedi en depèn en gran
mesura el futur. Mentrestant, però, aquest territori que ja no és
el que era, però que encara no ha rebut la seva nova fesomia, s’ha
convertit en l’escenari habitual d’activitats i col·lectius
característics dels marges de la ciutat. |
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Gold.01 |
Ref.
Sur.Gold.02 |
Ref.
Sur.Gold.03 |
Ref.
Sur.Gold.04 |
 |
|
|
|
Ref.
Sur.Gold.05 |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
William
Klein. El centre banalitzat. La Rambla
|
Des del segle XVIII, la Rambla ha estat el passeig per excel·lència de la ciutat. Diuen que Le Corbusier s’hi va referir com «el carrer més democràtic del món». La burgesia del Liceu i els obrers que vivien al districte Cinquè la freqüentaven alhora: les places i carrers centrals compartits eren i encara són la quinta essència de l’espai públic, i resulten cabdals per a la democràcia. La Rambla es manté com un espai barceloní fonamental i, sens dubte, s’ha benefi ciat de la revitalització experimentada per Ciutat Vella. Però podria estar a punt de morir d’èxit. Quan els tòpics dominen l’escena i els establiments es transformen a la mida d’aquests tòpics, el turisme mata l’objecte del seu desig. Quan els qui baden són tants i tants que els barcelonins que utilitzaven aquest passeig en la seva vida quotidiana en fugen, la ciutat esdevé un banal aparador del no-res. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Manolo
Laguillo. Paisatges retòrics. De la plaça d’Espanya
a la plaça d’Europa
|
Els
espais de l’Exposició de 1888, des de l’Arc de Triomf
fi ns a Colom passant per la Ciutadella, pretenien ser l’expressió
d’una Barcelona convertida en capital europea. En els espais vinculats
a l’Exposició celebrada el 1929, especialment des de la plaça
d’Espanya al gran palau que presidia el conjunt, es palesa a més
una notable voluntat escenogràfi ca ciutat endins, amb el propòsit
de crear un gran espai de masses en un enquadrament urbà impressionant.
Una operació encara avui discutida i discutible, a la qual, però,
no es pot negar la qualitat formal. Més enllà, cap a l’oest,
l’avinguda més llarga del continent, la Gran Via, travessarà
aviat per sota d’una aposta per la gran retòrica molt més
dubtosa: la plaça d’Europa. La magnitud de l’operació
contrasta vivament amb la seva quasi nul·la presència en el
debat públic sobre el futur de la metròpoli. |
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Lag.01 |
Ref.
Sur.Lag.02 |
Ref.
Sur.Lag.03 |
Ref.
Sur.Lag.04 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Lag.05 |
Ref.
Sur.Lag.06 |
Ref.
Sur.Lag.07 |
Ref.
Sur.Lag.08 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Lag.09 |
Ref.
Sur.Lag.10 |
Ref.
Sur.Lag.11 |
Ref.
Sur.Lag.12 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Marc
Pataut. Cadenes industrials per al nou segle. SEAT
|
Barcelona
inverteix molts recursos en l’aposta per les economies denominades
«del coneixement». En canvi, sovint oblida que aquesta «ciutat
del coneixement» serà poc sòlida si se’n negligeix
la base industrial. Hi ha indústries obsoletes, però la indústria
com a tal no ho és, i Barcelona segueix essent una gran metròpoli
industrial, en la qual es troba a faltar una aposta més decidida
per la innovació en les formes de producció i en els productes.
SEAT va marcar l’inici del desarrollismo en els llunyans anys cinquanta,
i es manté avui com la gran empresa metropolitana. A Martorell, però
també a la Zona Franca. Quan l’altament tecnifi cada cadena
productiva de SEAT pateix, Barcelona i tot Catalunya se’n ressenten. |
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Pat.01 |
Ref.
Sur.Pat.02 |
Ref.
Sur.Pat.03 |
Ref.
Sur.Pat.04 |
 |
 |
|
|
Ref.
Sur.Pat.05 |
Ref.
Sur.Pat.06 |
|
|
|
|
 |
|
Xavier
Ribas. Actualitat del polígon. Una sort històrica
variable
|
En
els primers temps dels polígons d’habitatge, les notòries
insufi ciències urbanístiques i d’equipaments es van
sumar a les rigideses d’una forma urbana que, en nom de la separació
de funcions, tendia a suprimir el carrer com a lloc de la complexitat i
de l’atzar, que són dues qualitats fonamentals de la ciutat.
Els polígons van néixer amb mala fama. Amb el pas del temps,
però, la lluita dels seus habitants va aconseguirque s’urbanitzessin
i s’equipessin, la tinença en propietat del pis ha donat una
seguretat relativa en períodes de crisi econòmica i les comunicacions
han millorat. La vida al polígon ha estat així una manera
dura, però efectiva, d’incorporació a la ciutat i a
la ciutadania per a molts milers de barcelonins. Per bé que amb sort
desigual: si en alguns casos fi ns i tot es veuen els efectes d’una
excessiva revalorització recent a l’empara de les millores
urbanístiques –com a l’àrea del Besòs–,
en d’altres zones de la metròpoli encara s’està
a l’espera de deixar de ser polígon per passar a ser, simplement,
ciutat. |
|
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Ri.01 |
Ref.
Sur.Ri.02 |
Ref.
Sur.Ri.03 |
Ref.
Sur.Ri.04 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Ri.05 |
Ref.
Sur.Ri.06 |
Ref.
Sur.Ri.07 |
Ref.
Sur.Ri.08 |
 |
 |
 |
 |
Ref.
Sur.Ri.09 |
Ref.
Sur.Ri.10 |
Ref.
Sur.Ri.11 |
Ref.
Sur.Ri.12 |
|
|
 |
|
Gilles
Saussier. Noves centralitats difuses. El vincle oriental
|
Es
pot parlar encara d’immigració, quan de fet del que parlem
és de grans xarxes de ciutadans connectats? El Fondo de Santa Coloma
i altres barris de la metròpoli barcelonina no són tan sols
espais residencials amb una xifra important de nouvinguts; són també
espais econòmics amb connexions globals. Santa Coloma, escrit en
caràcters xinesos, és un nucli d’activitats i serveis
on s’entrecreuen xarxes metropolitanes, catalanes i continentals,
en les quals treballen ciutadans de tots els orígens. Així
mateix passa en d’altres nuclis d’activitat a la metròpoli,
des de la gran perifèria al cor del Raval: ciutadans d’arreu
del món prenen la iniciativa i s’entreteixeixen amb l’economia
local i amb l’economia global, creant noves centralitats imprevistes
en espais aparentment poc cèntrics i generant una aportació
creixent al producte interior brut del conjunt de la ciutat. |
|
 |
|
|
|
Ref.
Sur.Sau.01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Allan
Sekula. Transnacionals locals. Gas Natural
|
En
el combat per la posició mundial del teixit econòmic liderat
des de Barcelona, hi tenen un paper molt important les grans empreses amb
seu a la ciutat. Aquests darrers anys, algunes han sucumbit a la temptació
de considerar el tàndem administració de l’Estat / grans
empreses públiques privatitzades / megaaeroport de Barajas com el
millor entorn per actuar, des de Madrid, a escala global. D’altres
han apostat per mantenir i fer créixer els seus grups des de la capital
de Catalunya, on s’alcen els seus edifi cis corporatius: a la cúpula
de les grans empreses barcelonines s’hi juga així una de les
claus de la posició de la metròpoli i del país dins
el concert mundial. Altra cosa són les implicacions socials del model
a escala global, en un moment històric en el qual les grans empreses
transnacionals van molt per davant dels Estats i de les organitzacions públiques
en el control social dels fl uxos de riquesa. |
|
|
|
 |
|
Andrea
Robbins i Max Becher. Paisatges consagrats. L’èxit
del Barri Gòtic
|
El
Barri Gòtic va néixer com un fi ll de la Via Laietana. El
trasllat d’edifi cis rescatats a l’hora d’obrir la nova
via i l’addició de construccions neogòtiques van reforçar
el caràcter medieval a l’entorn dels grans monuments de l’àgora
barcelonina, entre la catedral, el palau Reial, la Generalitat i l’antic
Consell de Cent. Aquesta voluntat de construir història a l’entorn
de les seus del poder es va dur a terme amb una qualitat formal remarcable.
Tant els que hi viuen com els visitants es continuen deixant seduir, un
segle més tard, pel centre simbòlic reformat arran de l’obertura
de l’avinguda que va connectar l’Eixample i el port, projectada
per Cerdà i formalitzada mig segle més tard pels noucentistes. |
|
 |
 |
|
|
Ref.
Sur.Bec.01 |
Ref.
Sur.Bec.02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
MACBA
Museu d'Art Contemporani de Barcelona 2008. Alguns drets reservats |
|
|
|