Audio

SON[I]A #264 Maia Urstad

Maia Urstad

28 jun. 2018
Categoria
Ràdio Web MACBA

Els senyals horaris i les transmissions de ràdio als taxis són alguns dels modismes discrets de la ràdio que han desaparegut del nostre paisatge sonor habitual, sense gairebé tenir consciència de quan van deixar d'emetre's ni per què. Internet i més recentment les emissions per DAB no només estan canviant la ràdio tal com la coneixíem, sinó que també comporten una renúncia inconscient a la seva poesia: els artefactes, les interferències, la geografia, la inestabilitat, la seva fugacitat...

L'artista noruega Maia Urstad treballa a la intersecció entre art sonor i visual, amb una especial fixació pels creuaments entre tecnologia i comunicació. A les seves obres, Urstad explora dispositius en trànsit cap a l’obsolescència — com ara el codi morse o els ràdio taxis bidireccionals — i d’altres tan vius com la fibra òptica. En aquesta cruïlla, com no, la ràdio ocupa un espai prominent.

I ho fa en forma d'instal·lacions sonores, concerts, teatre i performances molt elaborades. Les seves exploracions l'han dut a treballar amb l'arxiu radiofònic de la Deustche Welle, a coreografiar bikers i ballarines, a recuperar un meridià oblidat, a conviure amb un avió de guerra Focke Wulf i a gravar els taxis de Buenos Aires. I, fins i tot, a fer de l'aparell de ràdio maó i altaveu alhora, per les seves escultures sonores.

En aquest podcast parlem amb Maia Urstad sobre nostàlgia, senyals horàries, de l'AM, FM i DAB, de la importància de l’ska, d'arcs i obeliscos, dels sons al fiord, càpsules de temps, de Program 81, de freq_out, de sirenes de boira, d'emissores locals i de cintes perdudes.

Ràdio web MACBAConsulta més informació sobre l'àudio. Aquest programa és una producció de Ràdio web MACBA.

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.