Activitats Cursos i seminaris

Rastres de Nitrat

Fotografia, capital financer i moviment obrer

05 oct. 2013

Lloc del atemptat del IRA al Baltic Exchange de Londres, 1993

Lloc del atemptat del IRA al Baltic Exchange de Londres, 1993

Entrada lliure. Lloc: Auditori MACBA. Places limitades. Totes les intervencions seran en castellà o català excepte la de Louise Purbrick, que es farà en anglès sense traducció simultània.

Rastres de nitrat és un projecte del fotògraf Xavier Ribas desenvolupat conjuntament amb la historiadora Louise Purbrick i el fotògraf Ignacio Acosta. La seva investigació equipara la circulació global de la fotografia amb la circulació del capital financer i de les mercaderies, especialment a finals del segle XIX i principis del XX, i ho fa tenint en compte l'emergència d'un moviment obrer que representa una força de treball sovint tractada com a recurs natural.

El seminari, coorganitzat amb el Museo Universidad de Navarra, aplega diverses perspectives històriques que han fet de la fotografia un model per representar la circulació de capitals de signe molt divers. Hi participen: Pablo Artaza, historiador del moviment obrer de la Universitat de Xile; Max Jorge Hinderer, historiador i crític d'art; Andrea Jösch, historiadora de la fotografia, UNIACC; Louise Purbrick, historiadora, i Xavier Ribas, fotògraf.

Organitzat en col·laboració amb Museo Universidad de Navarra.

Programa

DISSABTE 5 D’OCTUBRE, DE 10 h A 21 h

10 h Presentació del seminari, a càrrec de Carles Guerra

10.30 h L’economia estesa del que és sensible: sobre els micro i macroplans de la circulació global.
A càrrec de Max Jorge Hinderer

La producció del que és sensible –i juntament amb això la condició estètica del subjecte– està intrínsicament lligada als fluxos i circulacions globals que, des de l’inici de la modernitat, determinen la implementació del règim biopolític. Revisitarem tres moments històrics per determinar el que anomenem el principi circulatori de l’economia estesa del que és sensible: les reformes de Felip II i el seu impacte en l’economia colonial andina (s. XVI), la Il·lustració i l’emancipació burgesa centreeuropea (s. XVIII), i la desregulació de les formes de producció de l’època de postguerra als Estats Units (s. XX).

12 h Pausa

12.30 h La dimensió social de la indústria salnitrosa: treballs i treballadors durant el cicle d’expansió, Tarapacá (Xile) entre el 1870 i el 1920
A càrrec de Pablo Artaza

En aquesta presentació es caracteritzaran, amb un registre històric i social, les principals dinàmiques laborals que van sorgir sota el paraigua de les diverses etapes de la indústria de la sal, així com els actors socials que hi estaven implicats. S’analitzarà com aquesta nova experiència industrial i geogràfica va influir en la transformació dels tipus humans involucrats i de quina manera va arribar a impactar en la construcció de noves identitats socials, com la del moviment obrer xilè modern.

14 h Pausa

16 h Photography and Capitalism: Oficina Alianza and Port of Iquique 1899
A càrrec de Louise Purbrick

17.30 h Pausa

Aquesta conferència examina la relació entre la imatge fotogràfica i l’explotació capitalista. L’àlbum fotogràfic Oficina Alianza and Port of Iquique 1899 –una topografia industrial de la mineria del nitrat al desert d’Atacama de Xile– serveix com a punt de partida per plantejar una sèrie d’interrogants. Quina relació tenen els actes de representació fotogràfica amb el desenvolupament del capitalisme? I, en el cas de Xile, ¿de quina manera el procés fotogràfic s’ha posicionat al servei del especuladors i monopolis europeus? Dels centenars d’imatges que s’inclouen en l’àlbum Oficina Alianza and Port of Iquique 1899, moltes retraten els miners del nitrat: la seva topografia industrial és un paisatge habitat per persones. Quin paper té la figura del treballador en aquests actes de representació i processos d’apropiació? L’Oficina Alianza, com moltes mines i pobles del nitrat, es va abandonar a mitjans del segle XX. Ara és part del paisatge ruïnós d’Atacama i la seva història minera es recull en fragments desarticulats. Tenint-ho en compte, ¿com pot una investigació fotogràfica del segle XXI revelar l’explotació tant capitalista com fotogràfica que ha viscut el desert en el passat?

18 h Rastres de nitrat. Història i fotografia de la mineria entre Gran Bretanya i Xile.
Presentació del projecte. A càrrec de Xavier Ribas

Aquest projecte, desenvolupat pel fotògraf Xavier Ribas, conjuntament amb la historiadora Louise Purbrick i el fotògraf Ignacio Acosta, a la Universitat de Brighton, amb l'ajut de l'Arts and Humanities Research Council, investiga el llegat de la inversió britànica en les mines de nitrat de Xile [1870-1920] i la seva implicació en el tràfic global. Mitjançant l’exploració de llocs, arxius, objectes i imatges, el projecte segueix la ruta del nitrat des del seu estat mineral; continua amb el processament en fàbriques al desert d’Atacama, passant per la seva condició de mercaderia i valor borsari, fins que es converteix en part del patrimoni material i simbòlic de Gran Bretanya. Les fotografies de Xavier Ribas qüestionen paisatges geogràficament diversos, però històricament relacionats, que vinculen els camps de nitrat remots amb els districtes financers metropolitans.

19.30 h La fotografia del que és inhòspit (o un dubte raonable sobre la construcció d’un imaginari que no va arribar mai)
A càrrec d’Andrea Jösch

Esta conferencia proposa una lectura crítica de l’àlbum fotogràfic de la col·lecció de la Universitat de Navarra i l’àlbum Vistas fotográficas de las faenas y puertos salitreros, produït per l’Asociación Salitrera de Propaganda el 1899. D’aquesta manera es planteja un apropament als aspectes performatius d’aquestes imatges, en què les fotografies del que és inhòspit travessen un espai de projecció –no només estandarditzades en la seva dimensió fotogràfica– i mantenen un diàleg amb les representacions actuals de la mineria del nord, així com amb la imatge del país que es projecta a l’exterior.


PARTICIPANTS

Pablo Artaza Barrios
Professor d’Història i Geografia a la Universitat Metropolitana de Ciències de l’Educació i màster en Història per la Universitat de Xile. Actualment és candidat a doctor en Història per la Universitat de Xile. Imparteix la docència en el Departament de Ciències Històriques de la mateixa universitat i ha escrit nombroses publicacions que analitzen el moviment obrer dedicat a la indústria de la sal.

Andrea Jösch
Fotògrafa, llicenciada en Comunicació, candidata a màster en Gestió Cultural de la Universitat de Xile. Va ser directora de la Societat Xilena de Fotografia, gestora del col·lectiu La Nave i del projecte Ojozurdo. Directora de l’Escola d’Arts Visuals UNIACC, des del 2007. Editora en cap de la revista de fotografia sud-americana Sueño de la Razón (www.suenodelarazon.org). Curadora i investigadora independent d’exposicions tant a Xile com a l’estranger. Des del 2000 ha escrit articles de fotografia i imatge, i ha participat en seminaris a Xile i a l’estranger. Ha estat docent en diverses institucions acadèmiques i projectes regionals a Xile. Becària de la Fundació Andes i Fondart.

Max Jorge Hinderer
Candidat al doctorat en Filosofia per l’Acadèmia de Belles Arts de Viena. Treballa com a investigador i editor independent. Les seves publicacions versen sobre economia i història colonial, teoria estètica i crítica cultural, i inclouen traduccions en diversos formats i revistes internacionals.

Louise Purbrick
Professora d’Història de l’Art i Disseny a la Universitat de Brighton. Actualment treballa amb els fotògrafs Xavier Ribas i Ignacio Acosta en el projecte Traces of Nitrate (Rastres de nitrat) subvencionat per l’Arts and Humanities Research Council. La seva contribució a aquest projecte és un pas més en la seva investigació sobre la cultura material en llocs de conflicte.

Xavier Ribas
Fotògraf i professor de fotografia a la Universitat de Brighton. Entre les seves publicacions, cal destacar: Xavier Ribas (Universitat de Salamanca, 1998), Santuari (Gustavo Gili, 2005) i Geografies concretes [Nòmades] (BsideBooks, 2012). La seva obra es troba a les col·leccions del MACBA, Fonds Nacional d'Art Contemporain (França), Stedelijk Museum Amsterdam, Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC), Centro Gallego de Arte Contemporáneo (CGAC), Fondo Fotográfico Universidad de Navarra, Centro de Fotografía de la Universidad de Salamanca i Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC), entre d'altres.

Inscripció

Entrada lliure. Lloc: Auditori MACBA. Places limitades. Totes les intervencions seran en castellà o català excepte la de Louise Purbrick, que es farà en anglès sense traducció simultània.

No cal inscripció prèvia.

Contacte

Programes públics MACBA
Tel. 93 481 46 81
programespublics@macba.cat

Informació per al visitant

El calendari amb la programació completa.

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Àudios

Exposicions

Artistes

Galeria de fotos

  • Xavier Ribas 'Habitus', 2007
  • Xavier Ribas 'Habitus', 2007
  • Xavier Ribas 'Habitus', 2007
  • Xavier Ribas 'Habitus', 2007
  • Xavier Ribas 'Habitus', 2007
  • Xavier Ribas 'Habitus', 2007

Publicacions