participant
Botey, Mariana
última actualització
27-11-2024
Historiadora de l’art, artista, curadora i crítica. Professora associada d’Història de l’Art Modern-Contemporani Llatinoamericà al departament d’Arts Visuals de la Universitat de Califòrnia, San Diego. Doctora en Estudis Visuals per la Universitat de Califòrnia, Irvine (2010). Va fer un màster en Belles Arts al departament d’Arts Visuals de la mateixa institució. Llicenciada en Art pel Central Saint Martins College of Art and Design a Londres. Responsable acadèmica del seminari Zonas de Disturbio del programa acadèmic del MUAC, UNAM (agost 2009 – agost 2011). Els seus documentals experimentals en vídeo s’han presentat al Museu Guggenheim de Nova York i de Bilbao, al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, a l’Anthology Film Archives a Nova York, a The San Diego Museum of Art, al Museo de Arte Carrillo Gil a Ciutat de Mèxic, al teatre REDCAT al Walt Disney Concert Hall de Los Angeles, entre altres museus, galeries i festivals.
Les seves àrees de recerca són la teoria postcolonial, els estudis de la subalternitat, el modernisme i la fundació nacional, el modernisme i la globalització, l’indigenisme, les interseccions de l’etnografia amb l’avantguarda, la teoria crítica i la desconstrucció marxista. Al llarg dels darrers vint anys el seu treball ha desenvolupat un enfocament interdisciplinari orientat cap a l’anàlisi comparativa i el diàleg crític entre els camps de la teoria, la història i l’art. Va coeditar Estética y emancipación. Fantasma, fetiche, fantasmagoría, a la seva col·lecció “Zona crítica” (Siglo XIX Editores, UNAM, UAM). És autora de Zonas de disturbio. Espectros del México indígena en la modernidad, que publica amb la mateixa editorial (2014). Dirigeix la Discursive and Curatorial Production Initiative (DCP) a la Universitat de Califòrnia, a San Diego, des d’on ha fet dotze col·loquis, quatre exposicions d’art i el mateix nombre de publicacions crítiques. Va rebre un premi de recerca del Getty Research Institute per al Pacific Standard Time LA/LA de suport a l’exposició i la publicació Indigenismos: Amerindian Inscriptions in the Art of the Americas. Des del 2009 és membre fundadora del comitè editorial i comissarial d’El Espectro Rojo. Viu i treballa a San Diego, Califòrnia, i Ciutat de Mèxic.
Les seves àrees de recerca són la teoria postcolonial, els estudis de la subalternitat, el modernisme i la fundació nacional, el modernisme i la globalització, l’indigenisme, les interseccions de l’etnografia amb l’avantguarda, la teoria crítica i la desconstrucció marxista. Al llarg dels darrers vint anys el seu treball ha desenvolupat un enfocament interdisciplinari orientat cap a l’anàlisi comparativa i el diàleg crític entre els camps de la teoria, la història i l’art. Va coeditar Estética y emancipación. Fantasma, fetiche, fantasmagoría, a la seva col·lecció “Zona crítica” (Siglo XIX Editores, UNAM, UAM). És autora de Zonas de disturbio. Espectros del México indígena en la modernidad, que publica amb la mateixa editorial (2014). Dirigeix la Discursive and Curatorial Production Initiative (DCP) a la Universitat de Califòrnia, a San Diego, des d’on ha fet dotze col·loquis, quatre exposicions d’art i el mateix nombre de publicacions crítiques. Va rebre un premi de recerca del Getty Research Institute per al Pacific Standard Time LA/LA de suport a l’exposició i la publicació Indigenismos: Amerindian Inscriptions in the Art of the Americas. Des del 2009 és membre fundadora del comitè editorial i comissarial d’El Espectro Rojo. Viu i treballa a San Diego, Califòrnia, i Ciutat de Mèxic.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys