VIDEO

La condició de contorn. Taula rodona amb Mela Dávila i Diana Franssen, modera Pablo Martínez. Mela Dávila

Mela Dávila i Diana Franssen

17/02/2018
Categoria
Fons audiovisual / Entrevistes a artistes

La condició de contorn. Taula rodona amb Mela Dávila i Diana Franssen
Quan el Centre d’Estudis i Documentació va iniciar la seva trajectòria fa deu anys, la «febre d’arxiu» es trobava en plena expansió i entrava en una nova fase: el contagi des de les pràctiques artístiques cap a les pràctiques institucionals. En efecte, després d’una dècada en què els artistes feien servir l’arxiu cada cop amb més freqüència, en les seves múltiples facetes –marc teòric, metàfora, mètode de treball i de presentació, entre d’altres–, els museus d’art contemporani amb prou feines estaven començant a reflexionar sobre la seva rellevància i el seu paper en el context dels seus conjunts patrimonials. Com encaixar l’arxiu en el patrimoni institucional? Com donar-li joc en relació amb la col·lecció d’art, màxim exponent tangible de l’acumulació de saber i valor que encarna el museu? Com superar la inevitable reputació de l’arxiu com a estació final, espai ple de pols i passat de moda, per reconvertir-lo en una faceta activa de la programació del museu? Aquestes són algunes de les preguntes complexes a les quals el Centre d’Estudis i Documentació va anar donant resposta a mesura que es consolidaven la seva estructura i activitat. Amb la perspectiva d’una dècada d’activitat, resulta estimulant tornar a aquests interrogants i avaluar no tan sols la seva pertinència aleshores sinó també la manera en què es projecten cap al futur institucional.

Mela Dávila. Llicenciada en Filologia Anglogermànica per la Universitat Autònoma de Barcelona i titulada en Edició per la Universitat Pompeu Fabra. Des de 1996 ha exercit diverses funcions en institucions d’art contemporani: al Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) fou responsable del Departament de Publicacions i, més tard, va ser la primera directora del Centre d’Estudis i Documentació. Recentment ha estat directora d’Activitats Públiques al Museo Reina Sofía. La seva trajectòria compagina l’exercici de responsabilitats institucionals amb la investigació entorn dels arxius d’art,
les publicacions d’artista, les col·leccions bibliogràfiques i altres camps afins. En qualitat de comissària, assessora i investigadora, ha col·laborat amb l’arxiu de la documenta de Kassel, l’Archivo Lafuente (Santander), Arts Libris (Barcelona), l’Instituto Cervantes i altres entitats.

Diana Franssen. Comissària i cap de recerca del Van Abbemuseum d’Eindhoven (Països Baixos). Va estudiar art a Tilburg i història de l’art a la Universitat d’Utrecht (Països Baixos). Franssen fa accessible l’art modern i contemporani a un públic ampli i, en ferho, estimula la reflexió crítica sobre la relació entre art i altres condicions socials més extenses. Entre les seves mostres arxivístiques i els seus experiments trobem Living archive (des de 2005); Museum modules: Play Van Abbe (2010) i The Collection Now(2013-2017); la mostra DIY-archive (2013-2017); From the center i On difference sobre el feminisme i les dones en l’art, i Eindhoven in action (2013-2014) sobre l’escena alternativa en el període 1960-1980.

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Activitats

Vídeos

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.