artista
Carol Rama
nacimiento
Turín, Italia, 17-4-1918
defunción
Turín, Italia, 2015
última actualización
19-03-2024
Carol Rama (Olga Carolina Rama, Torí, 17 d’abril del 1918 – Torí, 25 de setembre del 2015) és una artista de llarga trajectòria i difícil classificació. De formació autodidacta, la seva obra està molt marcada per unes circumstàncies biogràfiques accidentades. La mateixa artista escrivia l’any 1996: “Jo pinto per instint i per passió, i per ira i per violència i per tristesa, i per un cert fetitxisme; i per joia i malenconia alhora, i especialment per ràbia.” Amb un llenguatge molt personal i una pintura arrelada a la corporalitat, el seu treball pictòric conjuga la sensualitat i el fetitxisme, el plaer i el dolor, l’angoixa i la ràbia. Ja des dels seus primers treballs de finals dels anys trenta, quan firmava amb el seu nom complet, les seves aquarel·les i pintures expressaven conflictes interns, amb imatges explícites que exploraven els àmbits d’allò que és prohibit i maleït, però on també indagava sobre la pèrdua i la culpa. Les seves primeres obres, exposades a la galeria Faber de Torí el 1945, van ser censurades i retirades pel govern italià per considerar-les “obscenes”. Les figures de les seves aquarel·les es trobaven molt lluny dels codis visuals i morals del feixisme de Mussolini, que lloaven la família com a motor del progrés nacional. Enfront d’aquests codis, Rama inventa un cos polític que desitja i actua, que conjuga erotisme i agressivitat, i es resisteix als ideals normatius de gènere. Als anys cinquanta es va associar al Moviment d’Art Concret (MAC) i es va desplaçar així cap a l’abstracció i va començar a enllaçar geometria i esoterisme. Ja als anys seixanta, la seva obra es va acostar a l’informalisme i va mostrar interès pels materials: en la seva producció van començar a aparèixer els “bricolatges”, una sèrie d’obres en què uns mapes orgànics incorporaven ulls i ungles de taxidermista, cànules i xeringues però també signes matemàtics, connexions elèctriques i gomes de pneumàtic. Posteriorment, va tornar a un ús lliure de la forma fusionant abstracció i figuració. A la darreria dels anys seixanta i durant els setanta, Rama va conèixer els cineastes Luís Buñuel i Orson Welles i els artistes Man Ray i Andy Warhol. L’obra de Carol Rama no va ser reconeguda internacionalment fins la dècada dels 2000. Entre les seves primeres exposicions, destaca la que va ser censurada a la galeria Faber de Torí, el 1945. Anys més tard, el 1982, la comissària italiana Lea Vergine va incloure una selecció de les seves primeres aquarel·les a l’exposició col·lectiva L’arte ritrovata – alla ricerca dell’altra metà dell’avanguardia a Milà, on va reunir obres de més de 100 artistes dones. Més tard, la galeria Giancarlo Salzano de Torí va organitzar una mostra individual de l’artista l’any 1983. El 2003, a la 50ena Biennal de Venècia, va rebre el Lleó d’Or, fet que la va projectar a l’escena artística internacional. L’any següent, va presentar una retrospectiva a la Fondazione Sandretto de Torí que li va suposar un gran reconeixement. L’any 2014, el MACBA va organitzar una àmplia retrospectiva amb itinerància a l’Espoo Museum of Modern Art a Espoo (Finlàndia) i al Musée d’art moderne de la ville de París.
ver más mostrar menos
Los textos de la web MACBA parten de una documentación previa. En caso de que haya algún error, os agradeceremos que nos lo comuniquéis.
Pino Dell'Aquila, Domini públic, via Wikimedia Commons
obras
01 resultados
ver todas
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
[5076_001_pub / Imatge] Composizione
este contenido solo puede ser
visualizado desde la biblioteca
del macba..