Imagen
1979-1984
Gènere/forma no predominant: Poesia visual: 46, Prosa (f. 42r) -- 47, Incendi simulat (f. 43r) -- 60, Sense títol (f. 54bis) -- 67, Iniciatives (f. 61r) -- 77, Tinter abocat (f. 69r) -- 96, Funicular (f. 88r) -- 105, Mosaic (f. 97r-98r). -- Al verso del full 10, una composició sense títol de 7 versos, desestimada; Comença, "Circulació restringida / Prohibit d'aparcar / Passis personals numerats"; Acaba, "Detector de mentides / Escorcoll de l'entrada / I un gos especialitzat / en la recerca d'explosius.", vers lliure; escrit amb bolígraf i completament ratllat amb llapis. -- Al verso del full 69, el terme "Blanca" escrit en diagonal amb bolígraf vermell. -- Al verso del full 88, el terme "Gravat" escrit en diagonal amb bolígraf vermell, i el número 209 anotat amb bolígraf vermell. -- Mapa de lluites. 12, Fil musical (f. 12r-12v). Al verso del full 12, una versió desestimada de la composició, escrit amb bolígraf (corr. en bolígraf); i.e., "Quan arrenca l'ascensor comença la música: / una peça de Cole Porter: si vols sentir-la / sencera t'has de quedar a l'ascensor; que vol dir / pujar i baixar fins deu vegades...". -- Mapa de lluites. 15, Sense títol (f. 14r-14v). Al verso del full 14, una versió desestimada de la composició; i.e., "Avui a la matinada ha mort a Barcelona, a l'edat / de vuitanta-tres anys, l'amic Sebastià / Gasch."; la referència "M.LL 79-84" escrita amb llapis, i.e. les inicials del títol del recull seguit dels anys de producció; i a sota, la data de creació de la composició escrita amb llapis, i.e. "9 de desembre 1980". -- Mapa de lluites. 17, Becaina (f. 15r). El títol "Mirall" desestimat, escrit amb bolígraf i ratllat amb llapis. -- Mapa de lluites. 20, Fugint (f. 18r-18v). Al verso del full 18, una frase desestimada escrita amb bolígraf, i.e. "Un cotxe a tota velocitat". -- Mapa de lluites. 21, Malson (f. 19r-19v). Al verso del full 19, una versió desestimada de la composició; i.e. "Un encaputxat de vermell dóna tombs / per l'habitació. Em mira i diu amb cautela: / "La Justícia de la Història resulta bastant / falsa. La Història dóna la raó als forts / en el Poder i deixa els febles a l'estacada" / No m'agradava el vestíbul on em trobava / per no dir que l'art de ser savi lliga la naturalesa / i embolica <[+++] vida> els coneixements amb fulls de color de rosa / Deixo de forfollar per les butxaques / Totes les vides esdevenen una de sola / La meva última voluntat és no tenir-ne cap.". -- Mapa de lluites. 27, Ferregots (f. 24r). El títol desestimat "Runam", escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- Mapa de lluites. 28, La guerra del Líban (f. 24bisr). El títol desestimat "La guerra del Golf", amb el terme "Golf" ratllat amb bolígraf. -- Mapa de lluites. 39, Halo (f. 35r-35v). Al verso del full 35, un esborrany de la composició escrit amb llapis, idèntic a la versió darrera de la composició. -- Mapa de lluites. 40, Poc usual (f. 36r-36v). Al verso del full 36, una versió desestimada de la composició escrita amb bolígraf; i.e., "Si judiqueu l'espectacle amb les vostres / idees habituals és millor que us quedeu / a casa. Heu de venir disposat a posar / a prova les vostres idees i les vostres / reaccions.". -- Mapa de lluites. 55, Boicot (f. 51r-51v). Al verso del full 51, una versió desestimada de la composició escrita amb bolígraf (corr. en llapis); i.e., "Els estrangers vénen a fregar-nos / per la cara allò que nosaltres podríem / haver fet abans si haguéssim escoltat / a temps els nostres creadors, que, / fastiguejats, han d'emigrar / per sobreviure. / Escric amb un carbó la paraula esperança.". -- Mapa de lluites. 59, Mapa d'onades (f. 54r). Al primer full numerat amb 54, una versió desestimada de la composició escrita amb llapis; i.e., "La companyia no respon per incendis o explosions / sobrevingudes en cas de guerra, invasió, amotinament, / tumult o sedició, erupcions volcàniques, huracans, / trombes, terratrèmols o per qualsevol fenomen atmosfèric / que no sigui el llampec.". -- Mapa de lluites. 64, Duo (f. 58r-58v). Al verso del full 58, diversos esborranys de la composició escrits amb bolígraf i llapis: "Després quan ens toquem [+++] / la pell sembla que rigui", "El [+++] amor i rodo com la Terra.", "Tot fent veure que discutíem li marco / una bufetada; ella fa petar les mans / com si la meva mà li hagués tocat la cara. / Hem après a dubtar entre el guany / i la pèrdua.", "Hem comprès clarament que els hàbits mentals / formen la [+++]", "Quan ens fem pessigolles la pell sembla / que rigui.". -- Mapa de lluites. 69, Parlament de Catalunya (f. 62bisr). Al dessota de la composició, la data entre parèntesis "(Juliol de 1980)" escrita amb bolígraf i ratllada amb llapis. Al recto del segon full numerat amb 62bis, una versió desestimada de la composició escrita amb llapis i datada al "(Juliol de 1980)"; la versió desestimada només presenta alguna variació a la segona estrofa, i.e. "L'esmentat servei romandrà / obert els dies i hores en què hi / hagi sessions plenàries.". -- Mapa de lluites. 70, Arc de vida (f. 63r). Al recto del primer full numerat amb 63, una versió desestimada de la composició escrita amb llapis; i.e., "La porta és oberta, de manera que podeu / veure tot el que he dit en el poema / anterior. Aquest detall basta per a datar / l'escrit: estiu de 1980". -- Mapa de lluites. 73, Tribu urbana o al principi del moviment (f. 65r). Dos versos escrits amb bolígraf desestimats, ratllats amb llapis, i dos versos més escrits amb llapis i també desestimats, i.e. "Jo he après a dubtar entres els guanys / i les pèrdues". -- Mapa de lluites. 74, Esplai (f. 66r). Dos títols desestimats, "Esbarjo" i "Full", escrits amb llapis i ratllats amb llapis. -- Mapa de lluites. 76, Enganyifa (f. 68r). Al recto del full 68, un vers desestimat, i.e. "La paret del fons, on es projecta la mev[a?]"; al verso del full 68, una versió desestimada de la composició escrita amb bolígraf, i.e. "La paret del fons, on es projecta la meva ombra, / és un tauler mòbil que gira com una porta / i permet al lector o l'auditor desaparèixer / i passar al poema següent.". -- Mapa de lluites. 80, La parada del vent (f. 72r). El títol "Il·lustració" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- Mapa de lluites. 106, U (f. 99r). El títol "Límits" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- Mapa de lluites. 115, Follet (f. 108r). Al verso del full 108, un esborrany de la composició escrit amb llapis i ratllat amb llapis, idèntic a la versió darrera. -- Mapa de lluites. 116, Cara pública (f. 109r-109v). Al verso del full 108, una versió desestimada de la composició escrita amb llapis; i.e., "Entre tòpics, fórmules i fragments, / el rastreig de fonts corrobora l'encert / amb què tracta els elements seleccionats / i demostra una comprensió aguda del seu / pensament.". -- Mapa de lluites. 119, Carrer (f. 112r-112v). Al verso del full 112, una versió desestimada de la composició escrita amb llapis (corr. amb llapis); i.e., "Aquest poema l'he copiat sobre el terreny. / (Però no m'indigno pels 'peròs' que m'hi poseu.)". -- Mapa de lluites. 120, Hora (f. 113r-114r). El títol "Mitja hora" desestimat, escrit amb bolígraf i ratllat amb llapis. -- Mapa de lluites. 122, L'embut de l'abecedari (f. 116r-116v). Al recto del full 116, els títols desestimats "Taula rodona" i "Guant a l'aigua", escrits amb llapis i ratllats amb llapis; al verso del full 116, una versió desestimada de la composició escrita amb llapis i titulada "Taula rodona", i.e. "El lector o l'auditor ha d'interpretar / els poemes d'un a un i després, co / com".

Technical details

Belongs to:
Joan Brossa Fonds > Creation of manuscripts > Manuscripts of works > Literary poetry
Credit:
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Series:
Subsèrie Poesia literària. Sèrie Manuscrits d'obres. Secció Creació de manuscrits. Fons Joan Brossa
Publication/Production:
1979-1984
Dimensions/Duration:
Dimensions: 20,8 x 15,7
Language:
Catalan
Material type:
Document
Identification number:
A.JBR.00280
Call number:
BROSSA_MANUS_MAN_PL_00051

Related Archive documents

This document comprises...