Activitats Conferències i debats

Aura i temporalitat: la insistència de l'arxiu

24 oct. 2012

Cintes de la col·lecció de pel·lícules caseres de Rick Prelinger, 2012

Cintes de la col·lecció de pel·lícules caseres de Rick Prelinger, 2012

Auditori MACBA. Entrada gratuïta. Aforament limitat. Amb traducció simultània

Aquesta conferència tractarà, en primer lloc d'exposar una crítica a l'estètica de l'"anarxiu", que sembla no entendre en què consisteix l'àmbit arxivístic. El món digital no té res d'"anàrquic". En ell, cada acció està basada en algoritmes precisos. El que en el discurs públic –i sobretot en l'artístic− s'anomena "arxiu" resulta ser, en la majoria dels casos, una metàfora imprecisa per referir-se a tota mena de col·leccions i records. El mateix terme "impuls anarxivístic" indica la resistència de les normes arxivístiques i la fascinació que exerceix l'arxiu: tractem de convertir aquesta idea en quelcom positiu redefinint-la en termes tecnomatemàtics.

Tot i que aquest encontre aborda les practiques arxivístiques, l'apropiació, circulació i migració de les imatges, a més de les noves formes d'arxiu d'imatges (ja siguin artístiques o no), no queda clar si els portals d'imatges en moviment que trobem a internet, com YouTube, constitueixen un "arxiu". Imaginem, en comptes d'això, uns "arxius experimentals", diferents dels arxius institucionals que estan tan ben organitzats. Les imatges digitalitzades poden introduir-se en un immens banc de dades que, un cop unificat, pot quedar subjecte a operacions de cerca basades en similituds entre si, detectant les característiques dels objectes, fent una comparació estadística de valors cromàtics, etc.

Finalment, pensem en la dimensió "musical" de l'arxiu d'imatges, no en el sentit obvi d'audible, sinó en el de la qualitat essencial de l'esdeveniment sònic: el fet que està basat radicalment en el temps. L'"aura" arxivística (en el sentit benjaminià) no només emana del seu aire de secret i de les seves relacions de poder; també sorgeix d'una temporalitat específica: la seva temp/aura/litat.

Organitzat pels grups d'investigació Cartografia Crítica de l'Art i de la Visualitat en l'Era Global / Noves Metodologies, Conceptes i Enfocaments Analítics i Global Art Archives.

Amb aquesta conferència de Wolfgang Ernst s'inaugura la trobada "L'impuls anarxivístic en l'art contemporani" organitzada per la Universitat de Barcelona. Aquestes jornades aborden diversos problemes relacionats amb l'arxiu visual i l'impuls "anarxivístic" en els usos de la imatge en l'art contemporani.



Wolfgang Ernst és catedràtic de Teoria dels Mitjans a l'Institut de Musicologia i Estudis dels Mitjans de la Universitat Humboldt (Berlín). És autor de diversos llibres en l'àrea de l'arqueologia dels mitjans i l'arxivística, entre els quals destaquen Das Rumoren der Archive: Ordnung aus Unordnung (2002), Im Namen von Geschichte: Sammeln, Speichern (Er)zählen (2003), Das Gesetz des Gedächtnisses. Medien und Archive am Ende (des 20. Jahrhunderts) (2007). Els seus llibres Digital Memory and the Archive (editat per Jussi Parikka) i Chronopoetik. Zeitweisen und Zeitgaben technischer Medien es publicaran el 2012.

Programa

Dimecres 24 d'octubre, a les 19.30 h

Contacte

Programes públics MACBA
Tel. 93 481 46 81
programespublics@macba.cat

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Publicacions

Àudios

Documents