al

Amb el títol Un segle breu es presenta la nova disposició de la Col·lecció MACBA, que segueix un recorregut cronològic ‒si bé no lineal‒ que s’inicia el 1929 i que arriba fins als nostres dies. El títol de la mostra planteja un joc amb l’expressió que va encunyar l’historiador marxista britànic Eric Hobsbawm per referir-se al període comprès entre la Primera Guerra Mundial (1914) i el col·lapse de la Unió Soviètica (1991) i que seria la prolongació d’«un llarg segle XIX», expressió que també va encunyar Hobsbawm i que es refereix al període comprès entre el 1789 i el 1914. En el cas de la col·lecció del museu, es presenta un conjunt d’obres d’aquell segle breu (que amb prou feines suma noranta anys) que fan palpables algunes de les tensions fonamentals entre les manifestacions i tendències artístiques, entre aquestes i altres manifestacions culturals, i entre els seus contextos socials i polítics. Un dels trets d’identitat de la Col·lecció MACBA és la voluntat de donar resposta a les narratives canòniques de la història de l’art i de construir alhora noves narratives sobre la modernitat i l’època contemporània des d’un lloc tan singular com la ciutat de Barcelona, al sud d’Europa però al nord de la Mediterrània.

El curs aborda, en diverses sessions, algunes de las qüestions clau explorades també en l’exposició, però es desplaça del recorregut curatorial per posar el focus en alguns assumptes específics de la mostra i ampliar així la visió sobre moments destacats del període històric que abraça. Com una sèrie de notes a peu de pàgina, les diferents sessions que componen el curs exploraran les següents qüestions: la tensió entre utopia i crisi pròpia del segle XX; la posició de Barcelona en l’entramat europeu de la modernitat; el desenvolupament de les avantguardes entre els anys de la República i els pactes de 1959, amb Eisenhower i l’entrada al govern dels tecnòcrates; la reinvenció de l’espai domèstic en el franquisme; l’art com a propaganda i l’acció entorn de la dècada dels seixanta; els feminismes en el context de l’Estat espanyol a la dècada dels setanta; la crisi de la sida i el seu impacte en l’art a la dels vuitanta, i, a la dècada dels noranta, la celebració del V Centenari el 1992 i el seu impacte en la teoria i la pràctica artístiques del moment.
Direcció: Pablo Martínez

*Foto: Guerrilla Girls "Republicans Do Believe in a Woman's Right to Control Her Own Body!"

En col·laboració amb:
Ciutat oberta
Ajuntament de Barcelona

Programa

DEL 15 D'OCTUBRE AL 19 DE NOVEMBRE, A LES 19 h
Lloc: Auditori Meier. Accés per a persones amb mobilitat reduïda a través de l’edifici Meier (recepció del museu)
Preu curs: 20 €. Estudiants: 10 €. Amics del MACBA: gratuït. Preu per conferència (el mateix dia si queden places disponibles): 5 €.

DILLUNS 15 D'OCTUBRE
Juan José Lahuerta
Revisionisme i avantguarda

DILLUNS 22 D'OCTUBRE
Patricia Molins
El fantasma a l’armari. Reinvencions de l’interior en el franquisme

DILLUNS 29 D'OCTUBRE
Kristin Ross
Terrenys i territoris dels llargs seixanta
Amb traducció simultània

DILLUNS 5 DE NOVEMBRE
Élisabeth Lebovici
Art en els temps de la sida
Amb traducció simultània

DILLUNS 12 DE NOVEMBRE
Maite Garbayo
De cossos absents. Producció de presència i vulnerabilitat

DILLUNS 19 DE NOVEMBRE
María Iñigo Clavo
1992-2010. De la nostàlgia moderna colonial a la il·lusió de la modernitat descolonitzada

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68


Continguts relacionats

Vídeos