Keith Haring "Todos juntos podemos cambiar el sida", 1989

El 2014, el MACBA va recuperar "Todos juntos podemos parar el sida" (Tots junts podem aturar la sida), el mural que Keith Haring havia pintat al mateix barri del Raval 25 anys abans com a forma de donar visibilitat la malaltia i recordar que combatre-la era un esforç del conjunt de la societat. Des d’aleshores, segueix allí, en un dels murs de la plaça a la vora del museu, adreçant-se a tots els que hi passen per davant. L’art aprèn a distància: quan observa l’altre, s’interroga a si mateix; quan mira al passat, interpel·la el present. La pandèmia actual s’emmiralla en la de la sida, que ens acompanya des de la dècada del 1980. L’VIH va desencadenar el que Élisabeth Lebovici va anomenar «epidèmia de sentit», que va fer que res tornés a ser igual: una resignificació de múltiples aspectes de la vida en comú, des de la forma de relacionar-nos fins a la manera d’estimar. Lebovici, autora de "Sida" –el quart volum de la col·lecció «et al.» que el MACBA publica juntament amb l’editorial Arcàdia–, destaca la noció de jo impersonal que impregna l’obra de Haring en aquest «tots junts». Un monument efímer convertit, al cap d’unes dècades, en una obra que ens arma de força i serenor per combatre novament un virus, aquest cop guiats per la justícia i la solidaritat. 

Ferran Barenblit, Barcelona, 17.03.2020

La sang de la sensibilitat és blava / Em consagro per tal / De trobar-ne l’expressió més perfecta.
Derek Jarman