Fons de la Col·lecció

Öyvind Fahlström 'The Little General (Pinball Machine)', 1967-1968

The Little General (Pinball Machine)

El petit general (màquina de Pinball)

Fecha:
1967 - 1968
Tipo obra:
Instal·lació
Material:
Estructura variable. Oli sobre paper fotogràfic muntat sobre vinil, metacrilat, metall, imans i escuma de poliestirè
Medidas:
Procedencia:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Dipòsit Col·lecció Sharon Avery-Fahlström
Registre núm:
2792

En el seu treball heterogeni i sempre crític envers el capitalisme, Öyvind Fahlström va aconseguir obres mòbils que es podien reorganitzar en composicions diferents. Fahlström va concebre part de les seves obres com a estructures flotants i va crear les anomenades «pintures variables», instal·lacions que expandien la superfície pictòrica a través d’una varietat de recursos tals com imans que subjectaven elements pictòrics independents, entramats aeris amb testos de flors i varetes de fusta o estructures que evocaven una piscina. The Little General (Pinball Machine) es troba entre aquestes últimes.

Al 1967, Fahlström va produir la primera piscina on va col·ocar imatges pintades a l’oli damunt paper fotogràfic que funcionaven com a elements flotants. Uns mesos després, produïa una segona obra estructuralment semblant, The Little General (Pinball Machine). El títol fa referència a les «màquines del milió» o pinball machines, unes màquines de joc que es van popularitzar als anys cinquanta i en què, a través d’un sistema de propulsió de boles metàl·liques que el jugador activava, aquestes picaven contra diferents elements situats dins una caixa coberta de vidre i anaven sumant puntuació. Si bé en aquestes populars màquines de joc, les boles picaven contra imatges, figures i il·lustracions del món del còmic i de la cultura popular, Fahlström situa dins la seva peculiar màquina del milió fotografies i referències a la política mundial. «Para mí, The Little General (Pinball Machine) es como una especie de billares eléctricos flotantes y modificados en los que estas chapas de plexiglás numeradas y puestas en pie que rodean la obra corresponden a esas cosas que se encienden y destellean y que tienen diferentes reacciones cuando la bola entra en el agujero. Uno debería empujar las siluetas flotantes o soplarles, realmente de cualquier forma posible. Pero dado que hay estos elementos inmóviles con diferentes valores y, además, con unas figuras diferentes, emotivas y cargadas de connotaciones emocionales, uno puede establecer su propia relación con ellas y construir constelaciones…». (Öyvind Fahlström, 1968).

Com indica el mateix autor, les imatges flotants tenen una forta càrrega emocional. Es tracta de fotografies de polítics i altres de contingut pornogràfic pintades a l’oli segons un codi cromàtic particular: «Los elementos de la piscina The Little General (Pinball Machine) están coloreados según pertenezcan a la esfera del poder estadounidense, ruso o chino o al Tercer Mundo: azul, rojo, amarillo o marrón/verde, respectivamente. Los negros son, pues, verdes. Entre los aspectos interesantes se cuenta la combinación en un mismo elemento de diversas clases de fotos: fotos de noticias, fotos artísticas, fotos porno, fotos sacadas por uno mismo.» (tardor de 1968). Destaquen les imatges de premsa del president dels Estats Units Lyndon B. Johnson, que va accedir al poder hores després de l’assassinat del president Kennedy el 22 de novembre de 1963. Fahsltröm estava molt interessat en la literatura sobre aquest assassinat, un fet que ja havia abordat en altres obres. Es posicionava amb els qui defensaven que Lee Harvey Oswald no va ser un assassí solitari sinó un element dins d’un entramat més complex. En la fotografia de Johnson i en una altra del general de Gaulle, Fahlström ha tallat el nas de les figures i l’ha substituït per imatges de velers. Una altra fotografia mostra com el president Johnson ensenya una grossa cicatriu a l’estómac. Fahlström ha situat estratègicament aquesta fotografia al davant d’una altra on es veu una dona de classe mitjana americana masturbant-se. A més d’imatges de contingut polític, la màquina del milió de Fahlström inclou fotografies extretes de revistes pornogràfiques i altres del fotògraf suec Christer Strömholm, com la d’un transsexual. També inclou fotografies de Strömholm dels carrers de Panamà, Nairobi, Calcuta i París a començament dels anys seixanta, a més d’altres al·lusions polítiques com imatges de premsa del Che Guevara, referències escrites al Vietnam i la fotografia del polític israelià Moshe Dayan amb una pell de tigre entre les cames.

Les imatges van numerades i porten associada una quantitat (600, 500, 450, etc.) en una referència explícita a la lògica del joc, un element que Fahsltröm també va aplicar en altres obres. Amb una gran audàcia visual, dosifica i combina registres diferents com la ironia, l’humor, la crítica i una estètica que aposta per un art interactiu. La seva singular màquina del milió convida a bufar per desplaçar les figures de l’aigua, en una analogia amb l’element atzarós i surrealista del joc polític.

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Vídeos

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.