En una entrevista de Susan L. Stoops amb Lucy Lippard publicada a More than Minimal: Feminism and Abstraction in the 70’s, la crítica d’art reivindicava les aportacions que artistes dones com Rosemarie Castoro i altres de la seva generació havien fet a les pràctiques artístiques intermèdia de la dècada dels setanta. En certa mesura, Lippard subratllava amb les seves paraules la contribució de les dones al minimalisme, un moviment considerat de manera errònia essencialment masculí.

Aquest seminari parteix de l’exposició Rosemarie Castoro. Enfocar a l’infinit, la primera gran retrospectiva institucional del treball de Castoro, i se centra en el període 1964-1979. És el primer d’una sèrie d’estudis i programes públics que pretén repensar el minimalisme, expandint-lo per incloure-hi més artistes i qüestionant els relats hegemònics d’aquest moviment. A més de conferències marc en relació amb el minimalisme i el treball de Castoro, el seminari comptarà amb la lectura de poemes de l’artista i projeccions de pel·lícules de Hollis Frampton realitzades en l’entorn d’experimentació novaiorquès dels seixanta, del qual Castoro va formar part.

Participants
Tanya Barson, conservadora en cap del MACBA i comissària de l’exposició Rosemarie Castoro. Enfocar a l’infinit.

Estrella de Diego, comissària i professora d’Art Contemporani de la Universitat Complutense de Madrid (UCM).

Barbara Held, flautista i compositora que viu entre Barcelona i Nova York, on ha format part de manera activa de la comunitat de música experimental.

Amb el suport de:
Logo Henry Moore
Rosemarie Castoro, Georgia Branch Dance, vista de la instal·lació al Mt. Berry, Geòrgia, 16 de juliol de 1974. Cortesia Estate of Rosemarie Castoro i BROADWAY 1602, Harlem, Nova York

Programa

DIMECRES 11 D'ABRIL, 17 h
Lloc:
Auditori Meier. Accés per a persones amb mobilitat reduïda a través de l’edifici Meier (recepció del museu)

17 h Lectura de fragments del diari de Rosemarie Castoro. Amb Barbara Held, flautista i compositora de música experimental.

17.10 h Presentació del seminari a càrrec de Pablo Martínez, cap de Programes del MACBA.

17.15 h Narrar en abstracte. Estrella de Diego, comissària i professora d’art contemporani de la Universitat Complutense de Madrid (UCM).

«Sophie no era tan sols ballarina, sinó per damunt de tot una pintora abstracta moderna en una època en què la pintura abstracta encara feia les primeres passes», escrivia Hans Richter en els seus records de Sophie Taeuber-Arp. D’aquesta manera s’obria un interrogant lúcid a l’hora d’afrontar el camí d’algunes dones que al llarg del segle XX van optar per una narrativa abstracta, contravenint a allò que la mirada hegemònica esperava d’elles. En el cas de tantes d’aquelles dones, allò «no-figuratiu» –fins i tot associat a formes concretes o de caire minimalista– té una càrrega política a partir del cos implícit sempre com a subversió i desbordament. ¿Hi pot haver (i cal que hi sigui) un discurs no-figuratiu que se serveixi del cos com a discurs crític contra el minimalisme o des del minimalisme? ¿I aquest discurs por ampliar i matisar la idea mateixa de repetició i les seves significacions? A través d’una recorregut que anirà des de la mateixa Taeuber-Arp fins a Clark i Brenglis, passant per Feliza Bursztyn i Lidy Prati, la proposta que es presenta provarà de recórrer aquests nous modes de narrar en abstracte.

18.15 h Projecció de la pel·lículaManual of Arms(1966), de Hollis Frampton.

18.45 h Pausa

19 h Lectura de fragments de Sharp Changes, de Rosemarie Castoro, a càrrec de Barbara Held.

19.15 h Rosemarie Castoro 1964-1979. ¿Una cursa d’obstacles per a qui balla? Tanya Barson, conservadora en cap del MACBA y comissària de l’exposició Rosemarie Castoro. Enforcar a l’infinit. Conferència en anglès amb traducció simultània.

Aquesta presentació explorarà en profunditat el treball de Rosemarie Castoro del període 1964-1979 i plantejarà la seva interacció amb l’entorn directe de l’artista, constituït per artistes visuals, performers i coreògrafs que van concórrer al Nova York dels anys seixanta i setanta. A més, explorarà la relació del treball de Castoro amb el minimalisme, el conceptualisme i el postminimalisme, i, de fet, mirarà de fer comparacions específiques amb la producció d’un ventall més ampli d’artistes que desenvolupen obres experimentals durant la mateixa època. Amb aquesta lectura es vol contextualitzar el treball de Castoro d’una manera més profunda i elaborada.

20.15 h Lectura de fragments del diari de Rosemarie Castoro a càrrec de Barbara Held.

20.30 h Projecció de la pel·lícula Artificial Light (1969), de Hollis Frampton.

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68


Exposició