
Recorregut
5 continguts
5 continguts
20 de setembre, Dia de la llibertat d’expressió del pensament
El 20 de setembre és el Dia Internacional de la Llibertat d’Expressió del Pensament. Per aquest motiu, el MACBA s'adhereix al Manifest de les Arts i la Cultura impulsat pel Departament de Cultura i altres equipaments culturals, amb l'objectiu de reflexionar sobre la llibertat d’expressió i la diversitat cultural, defensar aquest dret i generar espais segurs per a la creació artística i l’expressió cultural.
Manifest de les arts i la cultura
Manifest de les arts i la cultura
La llibertat d’expressió és un dret fonamental que constitueix la pedra angular d’una societat democràtica i plural. En l’àmbit de les arts i la cultura, aquest dret adquireix una importància cabdal, ja que fa possible la lliure creació, la innovació i la reflexió crítica sobre el món que ens envolta.
La llibertat d’expressió és un dret fonamental que constitueix la pedra angular d’una societat democràtica i plural. En l’àmbit de les arts i la cultura, aquest dret adquireix una importància cabdal, ja que fa possible la lliure creació, la innovació i la reflexió crítica sobre el món que ens envolta.La cultura és el reflex de la nostra humanitat i de la diversitat de les nostres experiències i pensaments, tant en el pla individual com en el col·lectiu. En restringir la llibertat d’expressió, es limita la capacitat dels creadors, dels intèrprets, dels curadors i de totes aquelles persones que desenvolupen la seva tasca en l’àmbit artístic i cultural per explorar temes controvertits, per denunciar injustícies i per inspirar canvis socials. La censura silencia les veus dissidents i empobreix el patrimoni cultural de la humanitat i l’imaginari col·lectiu dels pobles i les comunitats.
Defensar la llibertat d’expressió en les arts i la cultura és defensar el dret de cada individu a expressar-se lliurement, a ser escoltat i a contribuir a la conversa pública. És reconèixer que la creativitat i la imaginació no poden florir en un clima de por i de repressió. És assegurar que les futures generacions tinguin accés a una riquesa de llengües, de perspectives i d’idees que reflecteixin la complexitat i la bellesa de la vida humana.
Per tot això, des dels equipaments culturals, exigim el respecte i la protecció de la llibertat d’expressió en totes les seves formes i en tots els àmbits. Instem les persones amb responsabilitats públiques a garantir-la i a promoure-la com a eina bàsica per al desenvolupament democràtic. I, tal com vam manifestar a través del ‘Decàleg per la llibertat d’expressió’, ens comprometem a defensar aquest dret fonamental i a generar espais segurs per a la creació artística i l’expressió cultural, on les idees puguin ser compartides sense por, com a pilar essencial d’una societat justa, equitativa i diversa.
Recorregut
Recorregut
Per celebrar aquest dia, us proposem un recorregut a través de diversos continguts digitals que ens permeten reflexionar, des de l’art contemporani, sobre la llibertat d’expressió i la diversitat cultural.
![[5762_002_rgb / Imatge] Procesión de Ocho](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/HBI_5762_002_rgb/4846ac1c385379f7ea5798000e470b88/full/large/0/default.jpg)
Procesión de Ocho
2017
Amalia Pica
La llibertat de reunió i les formes alternatives de col·laboració són presents en bona part de les propostes d’Amalia Pica, una artista que entén l’art com una forma d’esperança.
Les vuit pancartes d’aquesta escultura evoquen la prohibició imposada durant la dictadura militar, que impedia agrupar-se en grups de més de vuit persones, així com la supressió de la teoria de conjunts en l’ensenyament bàsic oficial del país.
Aquesta obra adquireix una nova rellevància en el context de la situació alarmant que viu l’Argentina actual, on es tornen a decretar mesures similars.
Les vuit pancartes d’aquesta escultura evoquen la prohibició imposada durant la dictadura militar, que impedia agrupar-se en grups de més de vuit persones, així com la supressió de la teoria de conjunts en l’ensenyament bàsic oficial del país.
Aquesta obra adquireix una nova rellevància en el context de la situació alarmant que viu l’Argentina actual, on es tornen a decretar mesures similars.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
A la novel·la curta Fantomas contra els vampirs multinacionals (1975), l’argentí Julio Cortázar (1914-1984) va emprar la historieta com a base del seu relat i la revista com a format editorial. El seu objectiu era fer arribar a un públic massiu la denúncia de la implicació del govern i de les empreses multinacionals nord-americanes en l’establiment i el manteniment de les dictadures que van assolar Amèrica del Sud a la dècada dels 70.
La font d’inspiració d’aquesta novel·la va ser la participació de Cortázar al Tribunal Russel celebrat a Brussel·les l’any 1975. El Tribunal Russell, també conegut amb el nom de Tribunal Internacional sobre Crims de Guerra o Tribunal Russell-Sartre, és un organisme públic establert pel filòsof britànic i premi Nobel de Literatura Bertrand Russell.
La font d’inspiració d’aquesta novel·la va ser la participació de Cortázar al Tribunal Russel celebrat a Brussel·les l’any 1975. El Tribunal Russell, també conegut amb el nom de Tribunal Internacional sobre Crims de Guerra o Tribunal Russell-Sartre, és un organisme públic establert pel filòsof britànic i premi Nobel de Literatura Bertrand Russell.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Liisa-Rávná Finbog és una investigadora, escriptora, comissària i artista indígena sami que treballa en la intersecció entre l’art i l’acadèmia, contrarestant les narratives colonials establertes sobre el poble sami. Amb aquesta tasca, Finbog intenta corregir el llegat d’ignorància epistèmica, conseqüència de les polítiques d’assimilació dels governs escandinaus –i més concretament, el de Noruega–, que han resultat en un esborrament de la llengua, el patrimoni cultural i la identitat de les comunitats sami.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Els escriptors, investigadors i activistes libanesos Lara i Stephen Sheehi porten molt temps actius políticament, recolzant i pensant al costat de la resistència palestina i les lluites d’alliberament en general. La seva praxi, tal com es reflecteix en el seu recent llibre, “Psychoanalysis Under Occupation: Practicing Resistance in Palestine”, convergeix a través de la pràctica de la Lara com a psicòloga clínica i de l’exploració de Stephen dels fenòmens culturals àrabs amb una inclinació psicoanalítica i marxista.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Seba Calfuqueo (Santiago de Xile, 1991) parla d’etiquetes com “artista”, “maputxe” o “trans” entorn d’una pràctica que tracta amb aquestes categories però tendeix a transcendir-les. Atenta tant a qüestions de llenguatge com a la tradició maputxe de la qual és hereva, Seba visibilitza la ideologia inscrita en la història per tal de qüestionar-la i suscitar un debat obert a tothom. Així mateix, el seu treball d’arxiu i de recerca de la memòria maputxe alimenta obres en mitjans artístics diversos – instal·lació, vídeo, ceràmica, performance–, on la performance té un paper important per a anar més enllà de la centralitat de la imatge en la cultura occidental. Tant sola com dins de col·lectius, Seba presenta les seves peces en diferents contextos parant esment a la complexitat de l’encreuament entre àmbits culturals i conscient que no tot es pot traduir.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Si no alcem la veu, tot continuarà igual