Recorreguts

Punk. Els seus rastres en l'art contemporani

La persistència de la ràbia i la incomoditat a la producció artística contemporània.

Recorregut per
MACBA_Webmaster
Etiquetes
art, punk, situacionisme, activisme, música, dadaisme, no wave, rock, fanzines, music, activism, dadaism, situacionism

"[...] Porque más allá de la pregunta sobre el sentimiento de estafa, mezclada con el mal sonido, la sangre de Sid y la euforia de unos frente a la decepción de otros, todos elementos que vendrían ya a conformar un imaginario y un actitud punk, Greil Marcus se fija en el rechinar de dientes de Johnny Rotten cuando arrastra las erres mientras canta «Anarchy in the UK». Ese es el punto de anclaje, el lugar en el que detecta que hay un ruido secreto que recorre el siglo XX, que ese rechinar de dientes contiene una rabia y un malestar que vienen de mucho más lejos. Es una intuición. Algo así como saber que los aullidos dadaístas de Kurt Schwitters recitando la UrSonate el 14 de febrero de 1925 en casa de Irmgard Kiepenheuer en Potsdam, como los de Hugo Ball recitando "Karawane" disfrazado con cartones formando unas manos como garras y un sombrero de punta en el Cabaret Voltaire de Zúrich en 1916, como los ruidos de "Hurlements en faveur de Sade", de Guy Debord, el situacionista,

Continguts

  • Data
    1952
    Tipus d'obra
    Enregistrament audiovisual

    A finals de la dècada de 1950 Guy Debord va fer un film avantguardista radical titulat "Hurlement en faveur de Sade", en el qual una sèrie de pantalles en negre, acompanyades d'alguns comentaris, anunciaven la fi de la ingenuïtat visual. La pel·lícula de Debord era una mena de suïcidi visual, una crítica radical de la imatge percebuda com a una cosa no ja completament acrítica, sinó al servei sempre de la manipulació ideològica. I per això Debord va pronunciar aquesta divertida frase: «Il n'y a pas de film. Le cinéma est mort. Il ne peut plus y avoir de films. Passons si voulez au débat.» La paraula seguida de l'acció havia de substituir la imatge seguida de la inacció o de la contemplació.

    Tant el Situacionisme com l'artífex principal de la Internacional Situacionista Guy Debord, son referències fonamentals del punk.

  • El col·lectiu Provo Entre 1965 i 1967, en les accions i intervencions públiques a Amsterdam i altres ciutats holandeses, el moviment contracultural de caire anarquista Provo es va dedicar a atacar per diversos flancs les estructures socials de l'Estat, combinant l'humor absurd i el cinisme amb la ...

    Data
    1965-1967
    Tipus d'obra
    Publicació en sèrie

    El moviment Provo, que adopta el nom de l'expressió utilitzada pel sociòleg holandès Wouter Buikhuisen per referir-se als "joves gamberros" del carrer, va ser fundat per Robert Jasper Grootveld i Roel van Duyn el maig de 1965.

  • Conté: un flexi-disc de 45 R.P.M. amb un retrat de Lou Reed i una cançó de Nico and the Velvet Underground; un castell pop-up que fa referència a la casa de Los Angeles on assajava la banda; un paper plegat en forma d'acordió; un pop-up amb forma d'avió; un disc de paper “The Chelsea Girls”; un ...

    Data
    1967
    Tipus d'obra
    Monografia

    Andy Warhol va néixer l'any 1928 a Pittsburgh (Pennsilvània). El 1945 va ingressar a l'Institut Carnegie de Tecnologia, on va cursar estudis de dibuix i pintura. Després de graduar-se el 1949, es va traslladar a Nova York, on aviat va començar a tenir èxit com a il·lustrador publicitari. L'any 1963 va decidir fixar la seva residència i el seu estudi al carrer 47 Est, el local conegut com The Factory, que aviat es va convertir en lloc de trobada d'artistes, músics, famosos i membres de l'avantguarda novaiorquesa. Durant la dècada dels seixanta, Warhol, en la necessitat de transgredir els límits convencionals de l'art, va començar a experimentar amb altres disciplines artístiques. En primer lloc va ser el cinema, i va convertir The Factory en un estudi cinematogràfic en el qual va rodar més de 500 pel·lícules, la major part sense estructura ni guió. Posteriorment, la música, per a la qual cosa va esdevenir mànager de la banda The Velvet Underground i va organitzar happenings multimèdia anomenats The Exploding Plastic Inevitable, en els quals combinava actuacions, ball i música.

  • Felix Kubin reviu la vitalitat de la Neue Deutsche Welle a través d'arxius mig perduts en cintes casolanes publicades entre 1981 i 1993. Ràdio web MACBAConsulta més informació sobre l'àudio. Aquest programa és una producció de Ràdio web MACBA.

  • Alfred Hilsberg, fundador del segell discogràfic ZickZack, i l'escriptor Frank Apunkt Schneider parlen sobre el context cultural, social i polític d'Alemanya a les acaballes dels setanta, un brou de cultiu que va donar lloc a una música radicalment nova que Schneider defineix com "l'agressió sense ...

  • Ann Lee, una obrera analfabeta del Manchester industrial de mitjans del segle XVIII, va fundar la religió Shaker. Hi va veure una resposta als problemes de la classe obrera. Els casaments heterosexuals produïen una multitud de nens famolencs que els amos de les fàbriques explotaven com a mà d'obra ...

    Data
    1982-1984
    Tipus d'obra
    Enregistrament audiovisual

    "Rock my religion" s'ha convertit en un dels vídeos referència per parlar de la relació entre art i rock, especialment en el cas del punk, on aquest documental retrata l'escena de Nova York. Dan Graham es distancia del tractament del rock de manera acrítica per fer un anàlisi en clau sociològica i antropològica: el punk com una nova religió.
    Fragment del catàleg "PUNK. Sus rastros en el arte contemporáneo"

  • Mike Kelley va néixer l'any 1954 a la ciutat de Wayne, prop de Detroit (Michigan, Estats Units). Va cursar estudis a la Universitat de Michigan, Ann Arbor (1972-76), i després al California Institute of the Arts, a Valencia (Califòrnia), on va assistir a les classes de Douglas Huebler i John ...

  • Figura de culte entre els cercles underground de Califòrnia als anys setanta per la seva crítica punyent del capitalisme americà, Raymond Pettibon va fer una sèrie de vídeos casolans a partir dels anys vuitanta. Són vídeos fets amb amics i protagonitzats pels artistes i els músics que li van donar ...

    Data
    1989
    Tipus d'obra
    Enregistrament audiovisual

    Enregistrada durant dos dies, Sir Drone narra les peripècies de dos adolescents que el 1970 intenten formar una banda de rock punk en un barri industrial de Los Angeles. La cinta, protagonitzada per Mike Watt, baixista de la mítica banda Minutemen i pel també artista i provocador Mike Kelley, constitueix un fresc sobre el desencís que el hipisme havia provocat en la generació que venia al darrere.

  • Film: 45 min, color, so Basat en les obres de Vito Acconci: Claim Excerpts (1971), Contacts (1971), Focal Points (1971), Pryings (1971), Theme Song (1973) Repartiment: Nancy Paradis, Andre Paradis, Roosevelt Flenourg, Heather Kennedy Directors: Paul McCarthy, Mike Kelley Producció: Steve Cioffi, ...

    Data
    1995
    Tipus d'obra
    Enregistrament audiovisual
  • Monogràfic sobre la trajectòria i el context de Vagina Dentata Organ, amb el testimoni de Marc Valls, Pau Riba, Paco Alvarado, Xavier Cot, Eliseu Huertas i Cos and Marc Viaplana. Ràdio web MACBAConsulta més informació sobre l'àudio. Aquest programa és una producció de Ràdio web MACBA.

  • Antoni Hervás parla de fanzines expandits, d'atracaments, de la seva àvia, de parcs temàtics de sirenes, d'Hèrcules, de fotocòpies i d'entendre el lúdic com un sistema de resistència. Ràdio web MACBAConsulta més informació sobre l'àudio. Aquest programa és una producció de Ràdio web MACBA. ...

  • Jordi Colomer va estudiar Art a l'Escola EINA, Història de l'Art a la Universitat Autònoma i Arquitectura a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona. Tot això en el context de la Barcelona aperturista dels vuitanta. Després d'una breu incursió en el camp de l'abstracció pictòrica, ...

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.