Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona Miserachs Barcelona
coberta xavier miserachs portfolio

Miserachs Barcelona

35 €
disponible a la biblioteca

«La complexitat i la seducció d’una ciutat viva. Tot és aquí.» Així resumia Josep Maria Espinàs les escenes quotidianes i amables que Xavier Miserachs havia recollit a Barcelona, blanc i negre (publicat per Aymà el 1964). Reinterpretant el fotògraf i el seu treball més ambiciós, aquesta publicació, coeditada pel MACBA i l’editorial RM, proposa un recorregut inèdit de la mà del comissari Horacio Fernández a partir de 84 imatges de les 371 que conformen el llibre original.

Amb l’obra de William Klein i Francesc Català-Roca com a referents, Miserachs documenta el dia i la nit de la ciutat. Retrata el passeig familiar, les festes i els nens al carrer, els mercats de vell, els obrers que surten de la fàbrica i les maletes dels immigrants a l’estació. Aquest fotollibre s’ha publicat amb motiu de l’exposició Miserachs Barcelona, presentada al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) del 18 de setembre de 2015 al 27 de març de 2016.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
any de publicació
2015
suport
Imprès
dimensions
19,3 x 28,95 cm
línia editorial
Exposicions
edicions
Cat/Eng/Spa 978-84-16282-33-3 (Portfolio)
coedició
RM Verlag
pàgines
144
il·lustracions
84
disseny
Ramon Pez i Laia Abril
any de publicació
2015
coedició
RM Verlag
suport
Imprès
pàgines
144
dimensions
19,3 x 28,95 cm
il·lustracions
84
línia editorial
Exposicions
disseny
Ramon Pez i Laia Abril
edicions
Cat/Eng/Spa 978-84-16282-33-3 (Portfolio)
Premis
4 files
2016
Kassel Fotobookfestival (Alemanya)
Nominat per l’editor Markus Schaden
2016
Prix du Livre dels Rencontres d’Arles (França)
Nominat per l’editor Markus Schaden
2016
PhotoEspaña (Madrid)
Llibre seleccionat
2016
José Lázaro Galdiano
A la qualitat editorial

artista

Xavier Miserachs
Barcelona
1937
Xavier Miserachs (Barcelona, 1937-1998) és un dels fotògrafs de referència del país. El 1952 es va fer membre de l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya, on va conèixer Oriol Maspons, amb qui va iniciar una amistat que va durar tota la vida. El 1954, a l’edat de disset anys, va guanyar el i Trofeu Luis Navarro, atorgat pel ii Saló Nacional de Fotografia Moderna de l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya. Aquell mateix any va començar els estudis de medicina, que va abandonar a l’últim curs per dedicar-se plenament a la fotografia.

El 1957 hi va haver la primera de les dues exposicions –ja clàssiques– que van reunir fotografies de Xavier Miserachs, Ricard Terré i Ramón Masats, a l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya a Barcelona, a la seu d’AFAL a Almeria i a la Real Sociedad Fotográfica de Madrid. Al cap de dos anys, el 1959, es va presentar la segona exposició del trio Terré-Miserachs-Masats a la Sala Aixelà de Barcelona. Des de llavors, Miserachs va ser un dels artífexs de la renovació del gènere de fotografia documental que es va viure al país i que entroncava amb una tradició iniciada abans de la Guerra Civil. Alguns dels llibres fotogràfics de Miserachs han configurat durant dècades la imatge de Barcelona i la Costa Brava. Barcelona. Blanc i negre (Aymà, 1964), Costa Brava Show (Kairós, 1966) i Los cachorros (Lumen, 1967) són algunes de les obres fonamentals de l’avantguarda fotogràfica de l’època. Entre les principals influències destaquen l’obra del fotògraf William Klein i els seus llibres de ciutats, en particular el primer, dedicat a Nova York i publicat el 1955. Així mateix, l’exposició The Family of Man (1955) va causar en Miserachs, igual que en els seus companys de generació, una profunda impressió que va ser determinant per articular una poètica neorealista que representava el pas de les classes populars cap al nou entorn urbà.

Des de finals dels anys seixanta, Miserachs va anar ampliant la seva activitat com a fotògraf per incloure la publicitat, el reportatge i la fotografia editorial. A partir del 1966 va començar a viatjar pel món com a corresponsal per a les publicacions La Actualidad Española, Gaceta Ilustrada, La Vanguardia, Interviú i Triunfo. El 1969 va ser cofundador i primer professor de fotografia de l’escola Eina, i el 1970 la seva activitat es va estendre puntualment al cinema: va ser realitzador i director de fotografia de dues pel·lícules underground, dirigides per Enrique Vila-Matas i Emma Cohen, i aquell mateix any va dirigir i va produir el curtmetratge Amén, historieta muda. En els últims anys de la seva vida, Miserachs es va interessar per l’escriptura amb la voluntat de deixar testimoni de la seva concepció de la fotografia amb llibres com Fulls de contactes. Memòries (Edicions 62, 1998) i Criterio fotográfico (Omega, 1998). Les seves fotografies formen part de les col·leccions més destacades de fotografia de l’època, com Fotocolectania i el MACBA.
llegir-ne més
artistes
1 artistes
Xavier Miserachs
més informació 02:23

28.03.2016

Miserachs Barcelona