al

Programa de cinema per a infants

Aquesta tercera edició de Petites Històries del Cinema està dedicada a l'escocès Norman McLaren, conegut com el «poeta de l'animació». La seva singularitat rau en unir el cinema experimental i d'avantguarda amb la tradició il·lusionística dels espectacles d'animació cinematogràfica. McLaren va néixer a Glasgow l'any 1914 i amb només 20 anys el descobriment de les filmacions dels russos Eisenstein i Pudovkin va suposar un canvi en la seva manera de concebre el cinema; aquest anava molt més enllà del mer entreteniment convertint-se en un gran mitjà expressiu. La seva primera filmació, Hand-painted Abstraction, realitzada sense camera, sinó pintant i dibuixant directament a la superfície del cel·luloide, va fer que John Grierson decidís contractar-lo per a la British General Post Office Film Unit a Londres. Durant aquest període McLaren aconsegueix un subtil balanç entre la llibertat expressiva i la disciplina artística. Traslladat a Nova York amb motiu de l'inici de la Segona Guerra Mundial, va se encoratjat pel propi Grierson a unir-se al National Film Board of Canada (NFB). Va ser a la NFB on va desenvolupar la seva faceta d'animador, nom pel qual se'l coneixia, i on va crear un estudi d'animació. McLaren va experimentar amb diverses tècniques cinematogràfiques i s'interessà especialment per la creació del so treballant directament sobre el film. Mentre la creativitat, l'humor i la tècnica són els trets distintius de la seva obra, en la seva vida personal va ser conegut per la seva clara voluntat pacifista que el dugué a participar en projectes audiovisuals educatius promoguts per la UNESCO a Àsia. A la Xina sorgirà Neighbours, una paràbola en contra la guerra que li feu guanyar un Oscar l'any 1952. Norman McLaren ha estat i continua essent un punt de referència per al cinema d'animació i tangencialment per a molts cineastes actuals, ja que va ser capaç d'establir una relació intima amb el cel·luloide, com l'existent entre el pintor i el seu llenç.


Programa

Durada aproximada de les sessions: 1 h

DISSABTE 10 FEBRER, A LES 18 h
Formes i retalls
Begone Dull Care , 1949
Blinkity Blank, 1955
Mosaic, 1965
Boogie-Doodle, 1940
Short and Suite, 1959
Hen Hop, 1942
Fiddle-de-dee, 1947
Dots, 1940
Hoppity Pop, 1946
Loops, 1940
Stars and Stripes, 1940
Durada total: 40,96'

DISSABTE 24 FEBRER, A LES 18 h
Moviment
Norman McLaren's Opening Speech, 1961
Neighbours, 1952
Two Bagatelles, 1952
A Chairy Tale, 1957
Canon, 1964
Christmas Cracker, 1962
Durada total: 45'

DISSABTE 10 MARÇ, A LES 18 h
Dansa
Pas de deux, 1968
Ballet Adagio, 1972
Narcissus, 1983
Durada total: 44,28'

DISSABTE 24 MARÇ, A LES 18 h
Música
Synchromy, 1971
Loops, 1940
Neighbours, 1952
Blinkity Blank, 1955
Le merle, 1958
Canon, 1964
Korean Alphabet, 1967
Durada total: 44,08'

DISSABTE 14 ABRIL, A LES 18 h
Llum
A little Phantasy on a XIXth Century Painting, 1946
La Poulette grise, 1947
A Phantasy, 1952
Spheres, 1969
Love on the Wing, 1938
C'est l'aviron, 1944
Durada total: 30,46'

DISSABTE 28 ABRIL, A LES 18 h
Altres animadors
René Jodin, Notes on a Triangle, 1966
Caroline Leaf, The Owl Who Married the Goose: an Eskimo Legend, 1974
Evelyn Lambert, The Town Mouse and the Country Mouse, 1980
Pierre M. Trudean , Cuckoo, Mr Edgar! , 1999
Durada total: 30,29'

Les pel·lícules en les quals no s'especifica cineasta són totes de Norman McLaren

Taller d'animació abans de les projeccions, de 16 a 18 h. Reservar plaça amb antel·lació al 93 412 14 13

Programes públics MACBA
Tel. 93 481 46 81
programespublics [at] macba [dot] cat