Carregant...

Paintings I, no. 7, 1966

Pintures I, núm. 7, 1966
Fotografia, 20,2 x 25,7 cm

La sèrie d’obres Paintings I gira entorn d’un dels focus d’interès més destacat del grup Art & Language: la relació entre la nostra capacitat per construir el món en termes pictòrics o visuals, i la nostra capacitat de fer-ho en termes lingüístics o discursius. En l’obra Paintings I, la reflexió lingüística pren el lloc destinat tradicionalment a la representació pictòrica o al quadre. El fet de situar un text en lloc d’una imatge funciona com una metareflexió sobre la representació mateixa. Tal com afirma el grup, “s’anomenaven Paintings I a tota mena de textos, des de paràgrafs de les nostres pròpies notes fins a citacions preferides de l’obra d’altres. El text és considerat alhora l’“equivalent” d’una superfície pintada o, òbviament, una cosa que suprimeix completament la seva presència literal.” (Art & Language in Practice, vol. 1, Manual il·lustrat / Illustrated Handbook. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1999 [cat. exp.], p. 221).

La sèrie completa consta de 38 obres en les quals es reprodueix un paràgraf d’un text. Són pàgines o fragments extrets de les converses dels membres d’Art & Language. De vegades es tracta d’escrits filosòfics o científics, i d’altres són textos purament descriptius d’un fet o d’una situació. Si bé a primer cop d’ull veiem textos pensats per a ser llegits, el fet que portin per títol “pintures”, fa que ens situem davant d’ells no tant com a lectors sinó com a espectadors: les pintures es contemplen, no es llegeixen. Així, com a espectadors (i no com a lectors), observarem certs “detalls” en les pintures que els lectors no seran capaços d’observar; i a l’inrevés.

Els Paintings plantegen també un altre tema que aquells anys era objecte de reflexió per part del grup: la condició de l’objecte; què es pot considerar objecte artístic i què no? “We need objects?”, pregunta obertament el Painting I No. 11 Enllaçant amb els interessos de l’art minimalista, i seguint les idees del lògic i matemàtic alemany Gottlob Frege, el text planteja la tesi que un objecte esdevé la idea que es té d’ell mateix i de la seva designació en el llenguatge, i no tant el conjunt de les seves propietats extensionals o físiques. A Painting I No. 5 es descriu, amb la ironia pròpia de l’Art & Language , un mètode de dibuix associat a l’enginyeria: el dibuix isomètric. El text analitza les propietats visuals d’un cub; i així, enlloc d’un dibuix, Art & Language presenta la descripció d’un mètode per dibuixar un cub. A l’obra Painting I No. 18 es presenta el fragment d’una discussió sobre un tema filosòfic molt específic: la lògica representacional. Amb referències directes al filòsof Ludwig Wittgenstein, s’hi reprodueix un fragment d’una de les seves obres més conegudes, el Tractatus Logico-Philosophicus.

Quan Art & Language va produir la sèrie Paintings I, encara hi havia una certa ambigüitat sobre si un text es podia considerar art. En aquest context, el fet de presentar una obra d’aquestes característiques, ja era, en si mateix, un posicionament en el debat.


Fitxa tècnica

Títol original:
Paintings I, no. 7
Número de registre:
5239
Artista:
Art & Language
Data de creació:
1966
Any d'adquisició:
2010
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Fotografia
Tècnica:
Certificat: Fotografia a les sals de plata
Dimensions:
20,2 x 25,7 cm (alt x ample)
Número d'edició:
Ed. 50/50 + V P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Donació Philippe Méaille
Copyright:
© Art&Language
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.