Aleix Plademunt
Iberia
2020
Iberia forma part de la sèrie Matter, que Aleix Plademunt va iniciar al 2013. Una composició de fotografies en què, com en altres treballs, sota una aparença de fotografia panoràmica i de certa èpica naturalista Plademunt mostra la fragilitat del paisatge, en aquest cas de la selva amazònica. A començaments del 2019, l’artista va fer una estada a Iberia, una localitat de la província de Tahuamanu, a la regió de Madre de Dios, a la frontera boliviana del Perú. Un paradís natural amb grans zones de selva d’una gran riquesa, explotada i cobejada per polítics i empresaris poc escrupolosos.
Els pobles originaris d’aquesta zona, que durant segles van habitar les riberes del riu Tahuamanu, van ser expulsats a la segona meitat del segle XIX per colonitzadors bolivians liderats pels germans Suárez, que tenien la intenció d’explotar el cautxú o shiringa (Hevea brasiliensis). El 1903, Máximo i Baldomero Rodríguez, caucheros asturians, van arribar a la zona. Quan van veure que aquest element natural era en mans alienes, van demanar recursos al govern peruà, que els va facilitar gendarmes, i amb l’ajut dels pobles nadius campa i chama es van enfrontar als bolivians. Després d’un episodi sagnant, els bolivians es van retirar de la zona i se’n van apoderar els germans Rodríguez, que van batejar la localitat amb el nom de Fundo Iberia en homenatge al seu país natal. El nou episodi d’explotació natural i humana a mans dels Rodríguez es va allargar 27 anys: més de 300 hectàrees de cautxú espoliades amb el treball forçat dels pobles nadius.
Partint d’aquesta explotació reiterada, Plademunt presenta 117 fotografies dels arbres dels quals s’extreu el cautxú. La xifra respon als anys transcorreguts des d’aquell episodi històric fins al 2020, any de realització del projecte. L’acusada frontalitat de les imatges, el seu hieratisme i l’estil objectiu en reforcen la mirada crítica. El projecte es completa amb un text de denúncia i dues fotografies: una peça ibèrica d’entre els segles III i I aC i una escultura de Máximo Rodríguez que està instal·lada al centre de la plaça de la localitat d’Iberia. En el text de presentació de l’obra, Plademunt explica: «L’estètica fotogràfica pretén representar una actitud i mirada colonials, amb una clara intenció d’ocultar i igualar l’enorme diversitat de la flora fotografiada, conduint l’interès exclusivament als arbres de cautxú i a la seva explotació.»
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Cautxú
Arbres
Colonialisme
Perú
Rodríguez, Máximo
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.