A/O (Caso Céspedes)
A/O (Cas Céspedes)
juliol 2009-juliol 2010
arxiu d'àudio
imatge no disponible en línia
fitxa tècnica
accés restringit: Podràs accedir a aquest contingut des dels ordinadors de la biblioteca del MACBA. Vine a visitar-nos! Veure els horaris de la biblioteca

A/O (Caso Céspedes) fa referència a un document de la Inquisició espanyola de Toledo que es troba a l’Archivo Histórico Nacional de Madrid. A la primera pàgina del lligall s’hi llegeix «Céspedes – Elena y Eleno de». Partint d’aquest document històric, Cabello i Carceller recuperen la trajectòria vital d’Elena/o de Céspedes, una/un granadí que va viure al segle XVI entre Andalusia i Castella. Nascuda com a dona mulata i esclava, va viure com un home, es va casar per l’església amb una dona i va exercir de cirurgià.

Cabello i Carceller, que treballen juntes des del 1992, construeixen una ficció visual com una aproximació contemporània a l’entorn d’aquest personatge històric quasi desconegut. Un protagonista actual de gènere indefinit i que respon al nom d’Alex transita pels jardins i les estances del Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, situat a l’antic Monasterio de la Cartuja, on se suposa que està seleccionant espais per a una filmació que s’ha de fer sobre la vida de Céspedes. Però a mesura que avança l’acció, el personatge es torna cada vegada més introspectiu i es va identificant amb el personatge històric. És així com, a través de dos relats, es mostra l’actualitat de realitats vigents avui i que semblaven adscrites al passat.

En la seva gestualitat i indumentària, el personatge d’Alex recorda a Thomas, el fotògraf protagonista de la mítica pel·lícula de Michelangelo Antonioni Blow Up (1966), que alhora va ser una adaptació del conte de Julio Cortázar Las babas del diablo, en què es reflexiona sobre l’acte de mirar i el de fotografiar. Com expliquen les artistes en el text que acompanya l’obra: «El projecte proposa lectures d’anàlisi sobre qüestions de gènere i sexualitats transgènere; però també ofereix possibilitats de reflexió sobre l’important paper que van tenir l’esclavatge o la raça en la construcció identitària espanyola durant l’etapa colonial i la seva absència en l’àmbit de la representació, tot plantejant claus per a l’exploració de les formes de construcció dels imaginaris».

els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
A/O (Caso Céspedes)
número de registre
R.5766
data
juliol 2009-juliol 2010
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Vídeo monocanal, color, so, 14 min 39 s
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
títol traduït
A/O (Cas Céspedes)
any d'adquisició
2019
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
número d'edició
Ed. 2/5 + 2 P.A.
Copyright
© Cabello/Carceller, VEGAP, Barcelona
títol original
A/O (Caso Céspedes)
títol traduït
A/O (Cas Céspedes)
número de registre
R.5766
data
juliol 2009-juliol 2010
any d'adquisició
2019
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
tècnica
Vídeo monocanal, color, so, 14 min 39 s
número d'edició
Ed. 2/5 + 2 P.A.
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Cabello/Carceller, VEGAP, Barcelona
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.

contacte

per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat