5749_001_pub--imatge-mear-en-espacios-publicos-o-privados 5749_002_pub--imatge-mear-en-espacios-publicos-o-privados 5749_003_pub--imatge-mear-en-espacios-publicos-o-privados 5749_005_pub--imatge-mear-en-espacios-publicos-o-privados 5749_006_pub--imatge-mear-en-espacios-publicos-o-privados 5749_007_pub--imatge-mear-en-espacios-publicos-o-privados
5749_001_pub--imatge-mear-en-espacios-publicos-o-privados
Itziar Okariz
Mear en espacios públicos o privados
Pixar a espais públics o privats
2000 - 2004
L’accionisme d’Itziar Okariz gira entorn del llenguatge i el cos com a dispositius ideològics imposats que configuren la identitat. Okariz du a terme accions mínimes que, d’una manera més subtil o amb més evidencia, qüestionen els convencionalismes socials més arrelats. Entre els seus treballs, Mear en espacios públicos o privados, iniciat l’any 2000 i realitzat fins al 2004, s’ha desenvolupat com una sèrie d’accions en diversos espais privats i públics on l’artista, vestida de negre, orinava a peu dret, com acostumen a fer-ho els homes.---Com en totes les accions d’Okariz, la idea de repetició hi té un paper destacat. En aquest cas, la primera acció (enregistrada només fotogràficament) la va dur a terme al riu Rin al seu pas per Düsseldorf. Per posar en escena la seva acció urinària, l’artista ha triat sempre espais amb alguna significació social o simbòlica: a la ciutat de Nova York, per exemple, el 167 Greenpoint Landing, a Greenpoint Avenue; el luxós SoHo Grand Hotel (el fet de ser un hotel li interessava com un espai intermedi entre l’àmbit públic i el privat); la zona residencial d’Elizabethtown Wadhams Road; la River Street de Brooklyn (on va orinar damunt d’un cotxe) i el Brooklyn Bridge. També l’ha posat en pràctica a la font de la plaça Zubimuxu, a la ciutat d’Irun. En una de les seves accions, al pont Pulansky, a l’Estat de Nova Jersey, hi va incorporar la presència de la seva filla, llavors un nadó, simulant la figura d’un monstre del còmic underground de finals dels anys setanta, RanXerox, un personatge que té un cap petit adherit a l’espatlla. La presència de la seva filla, vestida de negre com ella i gairebé sense diferenciar-se’n, projectava una imatge de maternitat que subvertia totes les maternitats representades al llarg de la història. Okariz també va dur a terme la seva acció urinària a la inauguració de l’exposició a l’Atle Gerhardsen Gallery de Berlín el 2006. Es tracta d’una performace de gran masculinitat que juga amb molts significats: la construcció social de la masculinitat, la sexualització del cos, l’ocultació i la dualitat privat-públic, entre d’altres. La mateixa artista explica el sentit crític de la seva obra en una declaració: «Tot això forma part, per dir-ho així, d'un conjunt d'accions lleugerament subversives, il·legals. Hi ha moltes coses que són il·legals d’una manera absurda, com beure alcohol o pixar al carrer. Aquestes accions són petites modificacions de gestos corporals, que en certa mesura posen de manifest la naturalesa d’aquests gestos com a ficcions socials, la seva construcció i el caràcter no natural de la ficció social. Què volen dir? Pixar a peu dret és una ficció d'home, no perquè les dones tinguin alguna impossibilitat per pixar a peu dret; simplement se'ns oblida que hi ha una sèrie de processos que es construeixen culturalment i que hi ha coses com les cremalleres dels pantalons o els urinaris públics, que també són construccions culturals amb un significat.» Okariz, Itziar: «El cerebro es un músculo», Zehar, Revista de Arteleku Ko Aldizkaria, n. 54 (2004), p. 15.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Mear en espacios públicos o privados
any d'adquisició
2018
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
número de registre
R.5749
data
2000 - 2004
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Vídeo monocanal, color, so, 9 min 40 s
Copyright
© Itziar Okariz
títol original
Mear en espacios públicos o privados
número de registre
R.5749
data
2000 - 2004
any d'adquisició
2018
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
tècnica
Vídeo monocanal, color, so, 9 min 40 s
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Itziar Okariz
imatges
6 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat