Setmana Santa, Barcelona, 1964. Sèrie: "Barcelona Blanc i Negre"
Setmana Santa, Barcelona, 1964. Sèrie: "Barcelona Blanc i Negre"
ca. 1964
arxiu d'àudio
imatge no disponible en línia
fitxa tècnica

Xavier Miserachs (Barcelona, 1937-1998) va decidir abandonar els estudis de medicina per dedicar-se de ple a la fotografia quan va conèixer l’obra del gran documentalista urbà William Klein i el seu treball sobre Nova York. El 1957 el crític barceloní Josep M. Casademont va qualificar de “nova avantguarda” les fotografies de Xavier Miserachs, Ricard Terré i Ramon Masats que s’exposaven a l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya a Barcelona. Des de llavors, aquest qualificatiu va passar a designar una nova generació de fotògrafs que va dur a terme una profunda renovació de la fotografia documental en el context de l’Espanya franquista. Xavier Miserachs, juntament amb Oriol Maspons (fotògraf amb qui va establir una llarga amistat i una gran afinitat professional), hi va tenir un paper destacat. Entre els treballs més significatius de Miserachs destaquen les imatges que van donar lloc als llibres sobre Barcelona i la Costa Brava a començaments dels anys seixanta: Barcelona. Blanc i negre (Aymà, 1964) i Costa Brava Show (Kairós, 1966). Tots dos han contribuït d’una manera notable a documentar els primers anys del consum, l’incipient turisme de masses i el trànsit de les classes populars cap al nou entorn metropolità. Les fotografies de Xavier Miserachs despleguen una mirada d’antropòleg: s’interessa per la ciutat del carrer, per la immigració i els primers mestissatges culturals, per l’obrerisme i el creixement urbanístic perifèric. Com ha escrit Josep M. Espinàs, la de Miserachs és la Barcelona de l’ “escalope a la milanesa, 10 pesetas” i dels “vestidos a plazos 25 pesetas semanales”. Amb l’obra de William Klein i Francesc Català-Roca com a referents, Miserachs documenta el dia a dia de barris tan característics com Gràcia, Sants, el Born i la Barceloneta. Retrata el passeig familiar, les festes i els nens al carrer, els mercats de vell, els obrers que surten de la fàbrica, les maletes dels immigrants a l’estació i també personatges populars coneguts de l’època. L’adquisició de fotografies històriques de l’artista es completa amb el dipòsit que va rebre el MACBA de la família Miserachs al febrer del 2011. Es tracta de vuitanta mil imatges de l’arxiu del fotògraf que es troben al Centre d’Estudis i Documentació MACBA per a la seva catalogació, conservació i difusió: un fons de negatius, diapositives, fulls de contacte i quaderns de notes que abasten des del 1954 fins al 1998, un patrimoni de 44 anys d’activitat amb alguns dels treballs més significatius d’un dels grans mestres de fotografia del país.

els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Setmana Santa, Barcelona, 1964. Sèrie: "Barcelona Blanc i Negre"
any d'adquisició
2011
tipus d'objecte
Fotografia
dimensions
24 x 30 cm
Copyright
© Hereves de Xavier Miserachs
número de registre
R.4383
data
ca. 1964
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Fotografia a les sals de plata
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a Agrolimen
títol original
Setmana Santa, Barcelona, 1964. Sèrie: "Barcelona Blanc i Negre"
número de registre
R.4383
data
ca. 1964
any d'adquisició
2011
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Fotografia
tècnica
Fotografia a les sals de plata
dimensions
24 x 30 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a Agrolimen
Copyright
© Hereves de Xavier Miserachs
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat