Muntadas
Between the Frames: The Forum (Barcelona)
1983-1993 (2011)
“L'art, com a part del nostre temps, de la nostra cultura i societat, comparteix –i està afectat per– normes, estructures i tics com altres sistemes econòmics, socials i polítics del nostre entorn.” Aquestes són les paraules d'Antoni Muntadas (Barcelona, 1942) prèvies a les entrevistes que va dur a terme entre el 1983 i el 1991 a cent seixanta agents implicats en el circuit internacional de l'art i recollides en la instal·lació Between the Frames: The Forum (Barcelona), 1983-1993 (2011). L'origen de l'obra és l'exposició Comments del Long Beach Museum of Art (1983), en la qual va participar l'artista i on les interpretacions que els guies feien de la seva obra La televisión (1983) el van estimular a posar en marxa el projecte.
Segons l'autor, Between the Frames: The Forum (Barcelona) 1983-1993 presenta una visió del sistema de l'art dels anys vuitanta. Però l'obra s'allarga fins al començament del 2000. L'obra inclou vuit “capítols” de diversa durada, que conformen un total de 260 minuts de projecció, editats per Muntadas a partir de 200 hores d'entrevistes que va fer a marxants, galeristes, col·leccionistes, gestors de museus, guies, crítics i especialistes de diversos mitjans de comunicació. L'últim capítol és un “epíleg” en què Muntadas recull les opinions de diversos artistes sobre el sistema de l'art. Els entrevistats, professionals que representen els diferents tipus d'intermediaris que se situen entre l'obra d'art i el públic, fan explícits els seus valors, funcions, responsabilitats i punts de vista.
Muntadas presenta les entrevistes en un dispositiu expositiu radial: una estructura modular circular amb un espai central (un espai físic de discussió, d'aquí el Forum del títol) al qual s'aboquen set espais cel·lulars amb un monitor cadascun on es projecten els diversos capítols de forma simultània. A cada espai (il·luminat amb un color diferent) correspon una tipologia de professionals del món de l'art. Cada apartat funciona de manera independent i, alhora, com a part integrant de la sèrie que conflueix en l'espai central, lloc de trobada i de contrast d'opinions on l'espectador pot deambular i ordenar o interpretar el que escolta i el que veu.
Els vídeos que es projecten en els diversos espais de la instal·lació, Between the Frames: The Forum (Barcelona) 1983-1993 defugen el format visual clàssic de l'entrevista. En lloc de la persona entrevistada (que només apareix al començament), les respostes enregistrades s'acompanyen d'imatges que simbolitzen la funció dels entrevistats en el sistema de l'art: un dia a la Borsa de Tòquio representa els col·leccionistes; l'anar i venir de les onades, els crítics; i el tren, els marxants i les galeries. Muntadas ha associat cada grup de professionals a un tema visual, però les imatges són múltiples perspectives de càmera. Amb aquest recurs indica que no és tan important qui parla ni la seva autoritat, sinó els valors i opinions que es posen en joc.
Des que el MACBA ha adquirit l'obra, al 2010, Muntadas ha recuperat l'estructura circular originària de la instal·lació, que s'exposa amb els documents fotogràfics de les instal·lacions i les actualitzacions successives. D'altra banda, l'artista ha dipositat les gravacions originals de les entrevistes al Centre d'Estudis i Documentació MACBA perquè puguin ser consultades. Lluny de fixar o tancar l'obra, aquesta doble adquisició convida a noves lectures i interpretacions.
Segons l'autor, Between the Frames: The Forum (Barcelona) 1983-1993 presenta una visió del sistema de l'art dels anys vuitanta. Però l'obra s'allarga fins al començament del 2000. L'obra inclou vuit “capítols” de diversa durada, que conformen un total de 260 minuts de projecció, editats per Muntadas a partir de 200 hores d'entrevistes que va fer a marxants, galeristes, col·leccionistes, gestors de museus, guies, crítics i especialistes de diversos mitjans de comunicació. L'últim capítol és un “epíleg” en què Muntadas recull les opinions de diversos artistes sobre el sistema de l'art. Els entrevistats, professionals que representen els diferents tipus d'intermediaris que se situen entre l'obra d'art i el públic, fan explícits els seus valors, funcions, responsabilitats i punts de vista.
Muntadas presenta les entrevistes en un dispositiu expositiu radial: una estructura modular circular amb un espai central (un espai físic de discussió, d'aquí el Forum del títol) al qual s'aboquen set espais cel·lulars amb un monitor cadascun on es projecten els diversos capítols de forma simultània. A cada espai (il·luminat amb un color diferent) correspon una tipologia de professionals del món de l'art. Cada apartat funciona de manera independent i, alhora, com a part integrant de la sèrie que conflueix en l'espai central, lloc de trobada i de contrast d'opinions on l'espectador pot deambular i ordenar o interpretar el que escolta i el que veu.
Els vídeos que es projecten en els diversos espais de la instal·lació, Between the Frames: The Forum (Barcelona) 1983-1993 defugen el format visual clàssic de l'entrevista. En lloc de la persona entrevistada (que només apareix al començament), les respostes enregistrades s'acompanyen d'imatges que simbolitzen la funció dels entrevistats en el sistema de l'art: un dia a la Borsa de Tòquio representa els col·leccionistes; l'anar i venir de les onades, els crítics; i el tren, els marxants i les galeries. Muntadas ha associat cada grup de professionals a un tema visual, però les imatges són múltiples perspectives de càmera. Amb aquest recurs indica que no és tan important qui parla ni la seva autoritat, sinó els valors i opinions que es posen en joc.
Des que el MACBA ha adquirit l'obra, al 2010, Muntadas ha recuperat l'estructura circular originària de la instal·lació, que s'exposa amb els documents fotogràfics de les instal·lacions i les actualitzacions successives. D'altra banda, l'artista ha dipositat les gravacions originals de les entrevistes al Centre d'Estudis i Documentació MACBA perquè puguin ser consultades. Lluny de fixar o tancar l'obra, aquesta doble adquisició convida a noves lectures i interpretacions.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.