4092_001_pub--imatge-stadt
4092_001_pub--imatge-stadt
Thomas Bayrle
Stadt
Ciutat
1976
Thomas Bayrle va treballar en una fàbrica tèxtil entre el 1956 i el 1958, una experiència –el soroll de les grans màquines durant vuit hores diàries i l’alienació del treballador– que el va marcar profundament i que ha acabat sent una metàfora de la seva obra. Si bé formalment s’ha mantingut fidel a l’estètica pop dels seus inicis, les seves obres s’inscriuen en els debats contemporanis relatius a la globalització, la mecanització i el consumisme. Bayrle pren elements de consum de la cultura de masses (fulles d’afaitar, productes de neteja, cotxes, edificis i autopistes) i els reprodueix a una mida diminuta. Sovint, el conjunt acaba dibuixant el mateix objecte en una dimensió gegantesca; en altres casos, genera un símbol o icona amb una càrrega significativa; i en d’altres, forma una paraula o una imatge sorprenent. Amb els seus mosaics d’elements mínims, Bayrle construeix mapes psicodèlics, hiperrealistes i al·lucinatoris amb una intenció clarament crítica. Els seus desplegaments visuals, repetitius fins a ser grotescos i sempre irònics, evoquen les ciutats i les perspectives dels dibuixos de Giovanni Battista Piranesi. Destaca la vinculació que l’artista estableix entre comunisme i cultura de masses. Des que al 1966, Bayrle va accedir per primera vegada a fotografies de la Xina i es va sentir fascinat per les revistes saturades d’imatges de colors brillants, aquest país ha tingut un paper destacat en la seva obra. L’artista ha utilitzat nombroses referències de Mao Tse-tung i de les grans desfilades del comunisme i les ha comparat amb les grans multituds dels centres comercials d’Occident. En la seva obra, màrqueting i maoisme són dues cares d’una mateixa lògica. Una part significativa de les obres de Bayrle se centra en la idea de ciutat. Stadt (Ciutat, 1976 i 1977) es constitueix com a collage a partir d’elements urbans: trens, cotxes, cases, edificis i gratacels. De la composició en surten enormes maquetes d’autopistes i vies urbanes que es creuen reiteradament com un organisme viu. Les obres projecten la idea de «ciutats meravellosament monòtones», com explica el mateix Bayrle, on les accions individuals només poden ser una «microdemocràcia».
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Stadt
any d'adquisició
2010
tipus d'objecte
Material gràfic
dimensions
75.1 x 52.6 cm
Copyright
© Thomas Bayrle, VEGAP, Barcelona
número de registre
R.4092
data
1976
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Retolador i heliografia sobre paper
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales
títol original
Stadt
número de registre
R.4092
data
1976
any d'adquisició
2010
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Material gràfic
tècnica
Retolador i heliografia sobre paper
dimensions
75.1 x 52.6 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales
Copyright
© Thomas Bayrle, VEGAP, Barcelona
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat