3833_002_rgb--imatge-pas-mal
3833_002_rgb--imatge-pas-mal
Miralda
Pas mal
Gens malament
1965
Miralda va començar a dibuixar els seus primers soldats durant el servei militar, entre el 1962 i el 1966. Es tractava de dibuixos de soldats en les postures habituals: asseguts, dempeus, estirats, en posició de ferms o de descans. Els soldats blancs de plàstic, Soldats Soldés, van aparèixer als Tableaux-tables que va exposar i va vendre a la Galerie Zunini de París el 1967. Aquell mateix any Pierre Restany va organitzar l’exposició Superlund, en la qual Miralda va presentar unes taules amb els calaixos mig oberts, cobertes de soldats i, per primera vegada, també amb personatges civils. La seva peculiar visió del joc de la guerra es va anar escampant per mobles, aparadors i bancs públics. L'obra Caja de novia (Caixa de núvia) pertany a aquest període. El 1968 va iniciar els seus Essais d’amélioration o «intents de millora»; així, les estàtues de les muses de la Pintura, l’Escultura i l’Arquitectura del Palais Galliera de París van ser «millorades» mitjançant robes de Jouy i petits soldats blancs. Va ser llavors quan Miralda es va dedicar a recórrer els carrers de París amb un immens soldat blanc carregat a l’esquena, acció que va ser filmada per Benet Rossell en la pel·lícula París, la Cumparsita. És en aquest context que hem de situar La cité du Loisir y Proyecto de monumento para un jardín (1969), en què Miralda redueix a l’absurd la institució militar i el poder de l’Estat, expressant una actitud crítica que sintonitzava amb els moviments de protesta generalitzats arreu d’Europa pels volts del 1968. Aquestes peces s’inscriuen en una línia de treball que, en un primer moment, denota la influència del nouveau réalisme que Miralda havia descobert a París; més tard l’artista va abandonar l’escultura per tal de centrar-se en l’orquestració de desfilades, festes i cerimonials amb menjars de colors, amb col·laboració amb Dorothée Selz, Jaume Xifra i Joan Rabascall. Altres obres del fons MACBA, Hombre sano (1965), Pas mal (1965), Pas mal du tout (1965), Así atacaré, así defenderé (1965) i Lo llevaré siempre puesto (1965), són dibuixos i collages sobre el tema militar. Són els passos previs a la sèrie Soldats Soldés. Com evoca al mateix artista en una entrevista al MACBA: «Són autobiografia pura d’aquest gran avorriment que va ser l’entrenament militar.» Miralda juga amb la idea del camp de tir, les falses perspectives... Algunes d’aquestes obres tenen una simbologia concreta, com Así atacaré, así defenderé, una referència a la guerra del Vietnam, o Pas mal i Pas mal du tout, que insistixen en l’ absurditat que representa la guerra.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Pas mal
artista
any d'adquisició
2009
tipus d'objecte
Collage
dimensions
50.5 x 65.5 cm
Copyright
© Miralda, VEGAP, Barcelona
número de registre
R.3833
data
1965
fons
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
tècnica
Frottage, collage, llapis i soldats de poliestirè
crèdits
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
títol original
Pas mal
número de registre
R.3833
artista
data
1965
any d'adquisició
2009
fons
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
tipus d'objecte
Collage
tècnica
Frottage, collage, llapis i soldats de poliestirè
dimensions
50.5 x 65.5 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Copyright
© Miralda, VEGAP, Barcelona
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat