3666_004_pub--imatge-the-camera-je-or-la-camera-i 3666_002_pub--imatge-the-camera-je-or-la-camera-i 3666_003_pub--imatge-the-camera-je-or-la-camera-i 3666_005_pub--imatge-the-camera-je-or-la-camera-i
3666_004_pub--imatge-the-camera-je-or-la-camera-i
Babette Mangolte
The Camera: Je or La Camera: I
1977
Instal·lada als Estats Units des de 1970, Babette Mangolte (Montmorot, França, 1941) va participar activament en el cercle d'artistes, coreògrafs i cineastes de l'avantguarda de Nova York dels setanta. Després de col·laborar com a documentalista i directora de fotografia amb Marina Abramović, Chantal Akerman, Trisha Brown, Philip Glass, Yvonne Rainer, Robert Rauschenberg i Robert Whitman, entre d'altres, al 1975 va començar a fer els seus propis treballs. The Camera: Je /La Camera: I (1977), la seva segona pel·lícula, explora les relacions de poder que s'estableixen en l'acte de produir imatges i amb un llenguatge formal molt depurat, expressa les decisions i renúncies del fotògraf. El film presenta tres parts diferenciades que juguen amb la idea del contrast i la dicotomia. La primera part, enregistrada a l'estudi de l'artista, mostra una sessió fotogràfica amb una càmera i una model en primer pla que rep ordres: “Mira'm. Mira la càmera.” Les ordres de la fotògrafa, mig en anglès i mig en francès, s'adrecen a la model, però acaben implicant també l'espectador, que s'identifica tant amb l'artista com amb el subjecte fotografiat. A la segona part del film, la càmera s'ha desplaçat als carrers de Nova York propers a l'estudi de l'artista a Tribeca. La veu calla. La càmera a la mà escaneja d'una manera atzarosa el moviment urbà amb la intenció de capturar els sorolls i la immediatesa de la metròpoli. Mangolte presenta una segona dicotomia entre interior i exterior, silenci i soroll, retrat i paisatge, el control de l'artista a l'estudi i el moviment espontani de la càmera al carrer. La tercera part retorna a l'interior de l'estudi. A la paret hi ha un gran nombre de fotografies dels carrers vistos anteriorment, mentre l'artista i un personatge masculí les comenten i seleccionen. Com una col·lecció de punts de vista, l'escena posa l'espectador en el lloc del fotògraf, el fa partícip del seu espai professional i el convida a formar part activa del procés. Amb un llenguatge formal molt depurat, les decisions i renúncies del fotògraf emergeixen amb força en el treball de Babette Mangolte.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
The Camera: Je or La Camera: I
any d'adquisició
2009
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
crèdits
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
número de registre
R.3666
data
1977
fons
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
tècnica
Pel·lícula 16 mm transferida a vídeo, b/n i color, so, 88 min
Copyright
© Babette Mangolte
imatges
4 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat