3593_004_hist--imatge-construction-aux-plans-transparents 3593_006_hist--imatge-construction-aux-plans-transparents
3593_004_hist--imatge-construction-aux-plans-transparents
Constant
Construction aux plans transparents
Construcció amb plans transparents
1954
L’any 1956 Constant va començar a treballar en New Babylon, un projecte arquitectònic per a una societat futura. Després de la Segona Guerra Mundial, quan les ciutats de tot Europa s’estaven reconstruint, Constant va desenvolupar una sèrie de prototips per a la ciutat utòpica. Va abandonar la pintura i es va centrar en desenvolupar una ciutat situacionista. Constant va sostenir que el funcionalisme racional i monòton del moment limitaria la vida lliure i creativa. Va començar a dissenyar estructures arquitectòniques prospectives.---New Babylon es materialitzava en una sèrie de maquetes extremadament detallades, en dibuixos, gravats, aquarel·les, litografies, mapes topològics, collages, dibuixos arquitectònics i fotomuntatges, així com en manifestos, assajos, conferències i pel·lícules. «Què és realment New Babylon? » va escriure Constant el 1966. «És una utopia social? Un disseny arquitectònic urbà? Una visió artística? Una revolució cultural? Una conquesta tecnològica? Una solució als problemes pràctics de l’era industrial?». I es va contestar a si mateix: «Cadascuna d’aquestes qüestions toca un aspecte de New Babylon». El projecte preveia una societat on l’arquitectura tradicional, així com les institucions socials construïdes, s’haurien desintegrat. Totes les raons per l’agressivitat haurien estat eliminades i la ciutat a construir estaria pensada per a una societat de persones creatives alliberades del treball quotidià degradant, una urbs construïda per a una nova espècie: l’«Homo Ludens», l’home lúdic. Una ciutat nòmada, New Babylon, consistia en una àmplia xarxa d’espais interiors de diversos nivells que es propagaria per cobrir, eventualment, el planeta. Aquests espais interconnectats, denominats sectors, tindrien múltiples pisos de terra transparent, sostinguts en l’aire per unes columnes altes de disseny variable. Els vehicles es concentraven en el primer nivell i el trànsit aeri aterrava als terrats, mentre que els habitants es dispersaven a peu per interiors laberíntics, d’ambients que es reconstruïen contínuament. Cada aspecte de l’entorn podia ser controlat i reconfigurat de forma espontània. Es tractava d’una urbs lúdica on els neobabilonis serien lliures per crear i recrear la ciutat al seu gust. Amb tot, al principi dels anys setanta, Constant es va adonar que lliurar-se sense traves a l’id (allò) freudià no portaria al paradís. Dues dècades després d’embarcar-se en la visió d’una ciutat bolcada al plaer, va percebre el costat obscur de l’id (allò) desbocat. Abans d’abandonar el projecte, en les seves últimes obres sobre New Babylon, dibuixa un Apocalipsien negre i vermell: follia, esclavitud, deshumanització, les conseqüències distòpiques del desig sense fre. Tot i que Constant va considerar el seu projecte des del llindar de la mort de l’art i l’arquitectura, la seva obra profètica ha tingut una influència important en generacions posteriors d’arquitectes, provocant intensos debats a les escoles d’arquitectura i belles arts sobre el futur paper de l’arquitecte. La seva obra prefigura projectes de Zaha Hadid, Frank O. Gehry, Rem Koolhaas, Philippe Starck, Nigel Coates, Greg Lynn i altres arquitectes que infonen en els seus singulars edificis l’impacte emocional de l’experiència urbana. En la seva exploració del futur, el projecte de Constant va preveure fins i tot la xarxa ciberespacial que avui envolta el món.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Construction aux plans transparents
artista
any d'adquisició
2009
tipus d'objecte
Escultura
dimensions
76 x 73 x 48 cm
recursos d'accessibilitat
Recreació, Text braille, Làmina
número de registre
R.3593
data
1954
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Metacrilat, alumini i ferro
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Col·lecció Fundación Repsol
Copyright
© Constant, VEGAP, Barcelona
imatges
2 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat